Godt begyndt: - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Godt begyndt : - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter. / Nielsen, Jan.

In: Psyke & Logos, Vol. 38, No. 2, 2, 01.08.2017, p. 11.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Nielsen, J 2017, 'Godt begyndt: - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter', Psyke & Logos, vol. 38, no. 2, 2, pp. 11.

APA

Nielsen, J. (2017). Godt begyndt: - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter. Psyke & Logos, 38(2), 11. [2].

Vancouver

Nielsen J. Godt begyndt: - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter. Psyke & Logos. 2017 Aug 1;38(2):11. 2.

Author

Nielsen, Jan. / Godt begyndt : - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter. In: Psyke & Logos. 2017 ; Vol. 38, No. 2. pp. 11.

Bibtex

@article{42438828adf24ff0b871811d7e556876,
title = "Godt begyndt: - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter",
abstract = "Artiklen fokuserer p{\aa} supervision af noviceterapeuter, da det er i de tidlige faser af den professionelle udvikling at grundlaget for fremtidig tr{\ae}ning og supervision l{\ae}gges. Det er dog begr{\ae}nset hvad der findes af retningslinjer for hvordan supervisionsforl{\o}b med noviceterapeuter tilrettel{\ae}gges, og det g{\o}res til artiklens udgangspunkt.De begr{\ae}nsede retningslinjer skyldes en r{\ae}kke uafklarede problemstillinger, bl.a. hvilken betydning supervision har for behandlingsudbyttet, manglende viden om hvilke f{\ae}rdigheder der skal tr{\ae}nes for at hj{\ae}lpe klienter bedst muligt, samt hvordan dygtighed (ekspertise) skal forst{\aa}s inden for det psykoterapeutiske arbejdsfelt. Artiklen giver tre svar p{\aa} disse udfordringer. Udv{\ae}lgelse af temaer og argumentation er prim{\ae}rt baseret p{\aa} nyere forskningslitteratur. For det f{\o}rste argumenteres for behovet for et kompetenceudviklings-system der kan give supervision af noviceterapeuter retning. For det andet fremh{\ae}ves terapeutfaktorer (is{\ae}r alliance og relationelle f{\ae}rdigheder) som det indholdsm{\ae}ssige fokus i supervision af novicer mhp. behandlingsudbytte, mens gruppesupervision introduceres som en tr{\ae}ningsmetode med en r{\ae}kke relationelle potentialer, der kan udnyttes til gavn for noviceterapeuter og deres klienter. Afslutningsvis diskuteres disse forslag og perspektiver pr{\ae}senteres.Keywords: tr{\ae}ning, novicer, kompetence, terapeutfaktorer, gruppesupervision.",
keywords = "Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, supervision, tr{\ae}ning, udvikling, psykoterapi",
author = "Jan Nielsen",
year = "2017",
month = aug,
day = "1",
language = "Dansk",
volume = "38",
pages = "11",
journal = "Psyke & Logos",
issn = "0107-1211",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Godt begyndt

T2 - - en minimalistisk supervisonsmodel for noviceterapeuter

AU - Nielsen, Jan

PY - 2017/8/1

Y1 - 2017/8/1

N2 - Artiklen fokuserer på supervision af noviceterapeuter, da det er i de tidlige faser af den professionelle udvikling at grundlaget for fremtidig træning og supervision lægges. Det er dog begrænset hvad der findes af retningslinjer for hvordan supervisionsforløb med noviceterapeuter tilrettelægges, og det gøres til artiklens udgangspunkt.De begrænsede retningslinjer skyldes en række uafklarede problemstillinger, bl.a. hvilken betydning supervision har for behandlingsudbyttet, manglende viden om hvilke færdigheder der skal trænes for at hjælpe klienter bedst muligt, samt hvordan dygtighed (ekspertise) skal forstås inden for det psykoterapeutiske arbejdsfelt. Artiklen giver tre svar på disse udfordringer. Udvælgelse af temaer og argumentation er primært baseret på nyere forskningslitteratur. For det første argumenteres for behovet for et kompetenceudviklings-system der kan give supervision af noviceterapeuter retning. For det andet fremhæves terapeutfaktorer (især alliance og relationelle færdigheder) som det indholdsmæssige fokus i supervision af novicer mhp. behandlingsudbytte, mens gruppesupervision introduceres som en træningsmetode med en række relationelle potentialer, der kan udnyttes til gavn for noviceterapeuter og deres klienter. Afslutningsvis diskuteres disse forslag og perspektiver præsenteres.Keywords: træning, novicer, kompetence, terapeutfaktorer, gruppesupervision.

AB - Artiklen fokuserer på supervision af noviceterapeuter, da det er i de tidlige faser af den professionelle udvikling at grundlaget for fremtidig træning og supervision lægges. Det er dog begrænset hvad der findes af retningslinjer for hvordan supervisionsforløb med noviceterapeuter tilrettelægges, og det gøres til artiklens udgangspunkt.De begrænsede retningslinjer skyldes en række uafklarede problemstillinger, bl.a. hvilken betydning supervision har for behandlingsudbyttet, manglende viden om hvilke færdigheder der skal trænes for at hjælpe klienter bedst muligt, samt hvordan dygtighed (ekspertise) skal forstås inden for det psykoterapeutiske arbejdsfelt. Artiklen giver tre svar på disse udfordringer. Udvælgelse af temaer og argumentation er primært baseret på nyere forskningslitteratur. For det første argumenteres for behovet for et kompetenceudviklings-system der kan give supervision af noviceterapeuter retning. For det andet fremhæves terapeutfaktorer (især alliance og relationelle færdigheder) som det indholdsmæssige fokus i supervision af novicer mhp. behandlingsudbytte, mens gruppesupervision introduceres som en træningsmetode med en række relationelle potentialer, der kan udnyttes til gavn for noviceterapeuter og deres klienter. Afslutningsvis diskuteres disse forslag og perspektiver præsenteres.Keywords: træning, novicer, kompetence, terapeutfaktorer, gruppesupervision.

KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet

KW - supervision, træning, udvikling, psykoterapi

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 38

SP - 11

JO - Psyke & Logos

JF - Psyke & Logos

SN - 0107-1211

IS - 2

M1 - 2

ER -

ID: 210108540