Reels på Instagram og Facebook: Den digitale påklædningsdukke

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

REELS. Den digitale påklædningsdukke.
Fænomenerne fremtræder på nye måder i den digitale tidsalder. En ny fænomenologi er opstået, der både er knyttet til tingen selv og samtidig er virtuel. Tingene er til stede som digitale billeder og handlinger med tingene på billederne, og de er der alligevel ikke fysisk. Varerne byder sig til som pixels på skærmene og er blot få klik væk. Fra at bruge professionelle modeller til at vise varen markerer selfier en ny måde ikke kun at optage sig selv på, men også at vise varen frem med almindelige mennesker. Den nyeste udgave af den selfie-promovering er reels, hvor selfien nu er blevet små, korte, levende billedforløb.

Jeg ser på Reels som små korte selfier og i en forlængelse af påklædningsdukken og i bredere perspektiv vareæstetik , æstetisk innovation og varernes drømmebilleder. Jeg har i særdeleshed fokuseret på det høje format og på de eventyrlige træk i Reelsne.
Original languageDanish
JournalKommunikationsForum
Volume15.3.2023
Number of pages12
ISSN1901-3035
Publication statusPublished - 15 Mar 2023

ID: 339326282