Facebook og stile: En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Facebook og stile : En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet. / Rotne, Lene.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 260 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Rotne, L 2018, Facebook og stile: En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Rotne, L. (2018). Facebook og stile: En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Rotne L. Facebook og stile: En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 260 p.

Author

Rotne, Lene. / Facebook og stile : En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet. Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2018. 260 p.

Bibtex

@phdthesis{74f36893d6fe4202a87cf6bd63550cea,
title = "Facebook og stile: En unders{\o}gelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver p{\aa} Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet",
abstract = "Form{\aa}let med denne afhandling er at unders{\o}ge hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver p{\aa} Facebook og i stile, hvorfor de skriver som de g{\o}r, samt hvordan de h{\aa}ndterer skiftet fra det ene medium (Facebook) til det andet (stil). Jeg kan konkludere at de danske elever anvender forskellige varieteter p{\aa} Facebook, og at de danske og italienske elever fremstiller sig selv p{\aa} forskellige m{\aa}der p{\aa} Facebook. De danske elever anvender is{\ae}r sproglige tr{\ae}k n{\aa}r de fremstiller sig selv, mens de italienske is{\ae}r fremstiller sig selv vha. af ikkesproglige tr{\ae}k som billeder, videoer og tags. De danske stile, som er skrevet p{\aa} computer, er mere professionelt opstillet end de italienske, men b{\ae}rer ofte pr{\ae}g af ikke at have v{\ae}ret genl{\ae}st, mens de italienske stile, som er skrevet i h{\aa}nden, oftest indeholder en tydelig disposition. De italienske stile indeholder ofte forbehold og direkte henvendelser til l{\ae}reren, hvilket kan h{\ae}nge sammen med at der ofte er et andet og mere formelt forhold mellem l{\ae}rer og elev i Italien. B{\aa}de de danske og italienske elever fors{\o}ger i stilene at udtrykke en identitet som dygtige og interesserede elever, men de lykkes ikke altid helt med det. Skiftet mellem Facebook og stil h{\aa}ndterer b{\aa}de de danske og italienske elever uden problemer.",
author = "Lene Rotne",
year = "2018",
month = "12",
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Facebook og stile

T2 - En undersøgelse af hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile og derigennem udtrykker identitet

AU - Rotne, Lene

PY - 2018/12

Y1 - 2018/12

N2 - Formålet med denne afhandling er at undersøge hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile, hvorfor de skriver som de gør, samt hvordan de håndterer skiftet fra det ene medium (Facebook) til det andet (stil). Jeg kan konkludere at de danske elever anvender forskellige varieteter på Facebook, og at de danske og italienske elever fremstiller sig selv på forskellige måder på Facebook. De danske elever anvender især sproglige træk når de fremstiller sig selv, mens de italienske især fremstiller sig selv vha. af ikkesproglige træk som billeder, videoer og tags. De danske stile, som er skrevet på computer, er mere professionelt opstillet end de italienske, men bærer ofte præg af ikke at have været genlæst, mens de italienske stile, som er skrevet i hånden, oftest indeholder en tydelig disposition. De italienske stile indeholder ofte forbehold og direkte henvendelser til læreren, hvilket kan hænge sammen med at der ofte er et andet og mere formelt forhold mellem lærer og elev i Italien. Både de danske og italienske elever forsøger i stilene at udtrykke en identitet som dygtige og interesserede elever, men de lykkes ikke altid helt med det. Skiftet mellem Facebook og stil håndterer både de danske og italienske elever uden problemer.

AB - Formålet med denne afhandling er at undersøge hvordan en gruppe danske og italienske unge skriver på Facebook og i stile, hvorfor de skriver som de gør, samt hvordan de håndterer skiftet fra det ene medium (Facebook) til det andet (stil). Jeg kan konkludere at de danske elever anvender forskellige varieteter på Facebook, og at de danske og italienske elever fremstiller sig selv på forskellige måder på Facebook. De danske elever anvender især sproglige træk når de fremstiller sig selv, mens de italienske især fremstiller sig selv vha. af ikkesproglige træk som billeder, videoer og tags. De danske stile, som er skrevet på computer, er mere professionelt opstillet end de italienske, men bærer ofte præg af ikke at have været genlæst, mens de italienske stile, som er skrevet i hånden, oftest indeholder en tydelig disposition. De italienske stile indeholder ofte forbehold og direkte henvendelser til læreren, hvilket kan hænge sammen med at der ofte er et andet og mere formelt forhold mellem lærer og elev i Italien. Både de danske og italienske elever forsøger i stilene at udtrykke en identitet som dygtige og interesserede elever, men de lykkes ikke altid helt med det. Skiftet mellem Facebook og stil håndterer både de danske og italienske elever uden problemer.

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Facebook og stile

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 210161009