Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Standard

Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner. / Drachmann, Natascha.

In: Sprogforum, No. 74, 06.2022, p. 33-40.

Research output: Contribution to journalJournal articlepeer-review

Harvard

Drachmann, N 2022, 'Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner', Sprogforum, no. 74, pp. 33-40. https://doi.org/10.7146/spr.v28i74.133028

APA

Drachmann, N. (2022). Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner. Sprogforum, (74), 33-40. https://doi.org/10.7146/spr.v28i74.133028

Vancouver

Drachmann N. Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner. Sprogforum. 2022 Jun;(74):33-40. https://doi.org/10.7146/spr.v28i74.133028

Author

Drachmann, Natascha. / Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner. In: Sprogforum. 2022 ; No. 74. pp. 33-40.

Bibtex

@article{8ad54c61ff434fa580214387003f0dcb,
title = "Flersprogethed i sprogfagenes l{\ae}replaner",
abstract = "Alle b{\o}rn i den danske skole kan betegnes som flersprogede, fordi de stifter bekendtskab med mere end {\'e}t sprog i l{\o}bet af deres skolegang. Mens nogle elevers sproglige repertoire er bredt, er andres mere smalt. Det er forskningsm{\ae}ssigt p{\aa}vist, at flersprogethed er en kognitiv fordel ved ny sprogtilegnelse og at flersprogethed kan virke motiverende for elevernes l{\ae}ring. Flersprogethed er dog hverken en kognitiv fordel eller en motivationsfaktor i sig selv, men kr{\ae}ver rammer der {\aa}bner op for elevernes sproglige repertoire, s{\aa} eleverne kan blive opm{\ae}rksomme p{\aa} og drage nytte af deres flersprogethed i sprogl{\ae}ringen. Artiklen unders{\o}ger via kobling til en motivationsteoretisk ramme de curricul{\ae}re rammebetingelser for flersprogethed i og p{\aa} tv{\ae}rs af folkeskolens obligatoriske sprogfag. Med afs{\ae}t i en operationalisering af flersprogethedsdidaktik, der er udviklet i forsknings- og udviklingsprojektet {\textquoteright}Plurilingual Education – Minority and Majority Students{\textquoteright} Language Awareness across Educational Levels{\textquoteright}, pr{\ae}senterer artiklen en kvalitativ indholdsanalyse af sprogfagenes l{\ae}replaner. Analysen viser, at l{\ae}replanerne i meget begr{\ae}nset omfang {\aa}bner op for flersprogethed og at inddragelsen af flersprogethed forekommer sporadisk uden blik for sammenh{\ae}ng og progression p{\aa} tv{\ae}rs af fag eller klassetrin. Artiklen peger afslutningsvis p{\aa}, hvilke implikationer den manglende flersprogethed i l{\ae}replanerne kan have for elevernes motivation for at l{\ae}re sprog. ",
author = "Natascha Drachmann",
year = "2022",
month = jun,
doi = "10.7146/spr.v28i74.133028",
language = "Dansk",
pages = "33--40",
journal = "Sprogforum",
issn = "0909-9328",
publisher = "Aarhus Universitetsforlag",
number = "74",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Flersprogethed i sprogfagenes læreplaner

AU - Drachmann, Natascha

PY - 2022/6

Y1 - 2022/6

N2 - Alle børn i den danske skole kan betegnes som flersprogede, fordi de stifter bekendtskab med mere end ét sprog i løbet af deres skolegang. Mens nogle elevers sproglige repertoire er bredt, er andres mere smalt. Det er forskningsmæssigt påvist, at flersprogethed er en kognitiv fordel ved ny sprogtilegnelse og at flersprogethed kan virke motiverende for elevernes læring. Flersprogethed er dog hverken en kognitiv fordel eller en motivationsfaktor i sig selv, men kræver rammer der åbner op for elevernes sproglige repertoire, så eleverne kan blive opmærksomme på og drage nytte af deres flersprogethed i sproglæringen. Artiklen undersøger via kobling til en motivationsteoretisk ramme de curriculære rammebetingelser for flersprogethed i og på tværs af folkeskolens obligatoriske sprogfag. Med afsæt i en operationalisering af flersprogethedsdidaktik, der er udviklet i forsknings- og udviklingsprojektet ’Plurilingual Education – Minority and Majority Students’ Language Awareness across Educational Levels’, præsenterer artiklen en kvalitativ indholdsanalyse af sprogfagenes læreplaner. Analysen viser, at læreplanerne i meget begrænset omfang åbner op for flersprogethed og at inddragelsen af flersprogethed forekommer sporadisk uden blik for sammenhæng og progression på tværs af fag eller klassetrin. Artiklen peger afslutningsvis på, hvilke implikationer den manglende flersprogethed i læreplanerne kan have for elevernes motivation for at lære sprog.

AB - Alle børn i den danske skole kan betegnes som flersprogede, fordi de stifter bekendtskab med mere end ét sprog i løbet af deres skolegang. Mens nogle elevers sproglige repertoire er bredt, er andres mere smalt. Det er forskningsmæssigt påvist, at flersprogethed er en kognitiv fordel ved ny sprogtilegnelse og at flersprogethed kan virke motiverende for elevernes læring. Flersprogethed er dog hverken en kognitiv fordel eller en motivationsfaktor i sig selv, men kræver rammer der åbner op for elevernes sproglige repertoire, så eleverne kan blive opmærksomme på og drage nytte af deres flersprogethed i sproglæringen. Artiklen undersøger via kobling til en motivationsteoretisk ramme de curriculære rammebetingelser for flersprogethed i og på tværs af folkeskolens obligatoriske sprogfag. Med afsæt i en operationalisering af flersprogethedsdidaktik, der er udviklet i forsknings- og udviklingsprojektet ’Plurilingual Education – Minority and Majority Students’ Language Awareness across Educational Levels’, præsenterer artiklen en kvalitativ indholdsanalyse af sprogfagenes læreplaner. Analysen viser, at læreplanerne i meget begrænset omfang åbner op for flersprogethed og at inddragelsen af flersprogethed forekommer sporadisk uden blik for sammenhæng og progression på tværs af fag eller klassetrin. Artiklen peger afslutningsvis på, hvilke implikationer den manglende flersprogethed i læreplanerne kan have for elevernes motivation for at lære sprog.

U2 - 10.7146/spr.v28i74.133028

DO - 10.7146/spr.v28i74.133028

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 33

EP - 40

JO - Sprogforum

JF - Sprogforum

SN - 0909-9328

IS - 74

ER -

ID: 260307734