Fremtiden for dansk forskning og højere uddannelse

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fremtiden for dansk forskning og højere uddannelse. / Prebensen, Henrik.

In: Futuriblerne, Vol. 35, No. 1-2, 2007, p. 19-27.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Prebensen, H 2007, 'Fremtiden for dansk forskning og højere uddannelse', Futuriblerne, vol. 35, no. 1-2, pp. 19-27.

APA

Prebensen, H. (2007). Fremtiden for dansk forskning og højere uddannelse. Futuriblerne, 35(1-2), 19-27.

Vancouver

Prebensen H. Fremtiden for dansk forskning og højere uddannelse. Futuriblerne. 2007;35(1-2):19-27.

Author

Prebensen, Henrik. / Fremtiden for dansk forskning og højere uddannelse. In: Futuriblerne. 2007 ; Vol. 35, No. 1-2. pp. 19-27.

Bibtex

@article{5a5edd5080d811dcbee902004c4f4f50,
title = "Fremtiden for dansk forskning og h{\o}jere uddannelse",
abstract = "Danske universiteter har en tradition for en institutionskultur der bygger p{\aa} selvstyre, p{\aa} dynamisk sammenh{\ae}ng mellem forskning og uddannelse, p{\aa} forestillingen om erkendelsens og videnskabens enhed og p{\aa} troen p{\aa} forskningens og uddannelsernes egenv{\ae}rdi i et dannelsesperspektiv.Denne kultur er under pres af en ideologi hvorefter videns{\o}konomi og globalisering tvinger samfundet til at forlange forskning og uddannelse der har karakter af produkter.Hvordan konflikten mellem kulturtradition og forretningsmentalitet vil forl{\o}be, vil afh{\ae}nge af de ny universitetsledelsers evne til at skabe legitimitet indadtil og indgive tro p{\aa} at universitetrnes v{\ae}rdier ikke svigtes, uden at tabe trov{\ae}rdighed over for ministre og politikere. Udgivelsesdato: Febr",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Humboldt, videnssamfund, universitetsreform, detailstyring, strategi, forskningsfrihed, kvalitetsudvikling",
author = "Henrik Prebensen",
year = "2007",
language = "Dansk",
volume = "35",
pages = "19--27",
journal = "Futuriblerne",
issn = "0105-3981",
number = "1-2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fremtiden for dansk forskning og højere uddannelse

AU - Prebensen, Henrik

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Danske universiteter har en tradition for en institutionskultur der bygger på selvstyre, på dynamisk sammenhæng mellem forskning og uddannelse, på forestillingen om erkendelsens og videnskabens enhed og på troen på forskningens og uddannelsernes egenværdi i et dannelsesperspektiv.Denne kultur er under pres af en ideologi hvorefter vidensøkonomi og globalisering tvinger samfundet til at forlange forskning og uddannelse der har karakter af produkter.Hvordan konflikten mellem kulturtradition og forretningsmentalitet vil forløbe, vil afhænge af de ny universitetsledelsers evne til at skabe legitimitet indadtil og indgive tro på at universitetrnes værdier ikke svigtes, uden at tabe troværdighed over for ministre og politikere. Udgivelsesdato: Febr

AB - Danske universiteter har en tradition for en institutionskultur der bygger på selvstyre, på dynamisk sammenhæng mellem forskning og uddannelse, på forestillingen om erkendelsens og videnskabens enhed og på troen på forskningens og uddannelsernes egenværdi i et dannelsesperspektiv.Denne kultur er under pres af en ideologi hvorefter vidensøkonomi og globalisering tvinger samfundet til at forlange forskning og uddannelse der har karakter af produkter.Hvordan konflikten mellem kulturtradition og forretningsmentalitet vil forløbe, vil afhænge af de ny universitetsledelsers evne til at skabe legitimitet indadtil og indgive tro på at universitetrnes værdier ikke svigtes, uden at tabe troværdighed over for ministre og politikere. Udgivelsesdato: Febr

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Humboldt

KW - videnssamfund

KW - universitetsreform

KW - detailstyring

KW - strategi

KW - forskningsfrihed

KW - kvalitetsudvikling

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 35

SP - 19

EP - 27

JO - Futuriblerne

JF - Futuriblerne

SN - 0105-3981

IS - 1-2

ER -

ID: 1352259