Fremmedsprog på universitetet - for profit only? En analyse af aktører og anbefalinger i dansk uddannelsespolitik

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Fremmedsprog på universitetet - for profit only? En analyse af aktører og anbefalinger i dansk uddannelsespolitik. / Verstraete-Hansen, Lisbeth; Skovgaard Andersen, Mette.

In: Acta Didactica Norden, Vol. 8, No. 2, 19, 2014.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Verstraete-Hansen, L & Skovgaard Andersen, M 2014, 'Fremmedsprog på universitetet - for profit only? En analyse af aktører og anbefalinger i dansk uddannelsespolitik', Acta Didactica Norden, vol. 8, no. 2, 19. <http://sfx.lib.cbs.dk:3210/sfxlcl3?url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/sfxit.com:azlist&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=1000000000328865&rft.object_portfolio_id=&svc.holdings=yes&svc.fulltext=yes>

APA

Verstraete-Hansen, L., & Skovgaard Andersen, M. (2014). Fremmedsprog på universitetet - for profit only? En analyse af aktører og anbefalinger i dansk uddannelsespolitik. Acta Didactica Norden, 8(2), [19]. http://sfx.lib.cbs.dk:3210/sfxlcl3?url_ver=Z39.88-2004&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&ctx_ver=Z39.88-2004&rfr_id=info:sid/sfxit.com:azlist&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=1000000000328865&rft.object_portfolio_id=&svc.holdings=yes&svc.fulltext=yes

Vancouver

Verstraete-Hansen L, Skovgaard Andersen M. Fremmedsprog på universitetet - for profit only? En analyse af aktører og anbefalinger i dansk uddannelsespolitik. Acta Didactica Norden. 2014;8(2). 19.

Author

Verstraete-Hansen, Lisbeth ; Skovgaard Andersen, Mette. / Fremmedsprog på universitetet - for profit only? En analyse af aktører og anbefalinger i dansk uddannelsespolitik. In: Acta Didactica Norden. 2014 ; Vol. 8, No. 2.

Bibtex

@article{c3292834f5384daf91e4490e59896d6a,
title = "Fremmedsprog p{\aa} universitetet - for profit only?: En analyse af akt{\o}rer og anbefalinger i dansk uddannelsespolitik",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at bidrage til en forst{\aa}else af, hvilke akt{\o}rer og antagelser, der driver udviklingen inden for universiteternes fremmedsprogsuddannelser i Danmark og p{\aa} den baggrund diskutere, hvilke scenarier, der aktuelt tegner sig for disse uddannelser. Artiklen unders{\o}ger udvalgte anbefalinger for udviklingen af fremmedsprogsuddannelser i Danmark. Denne udvikling kan naturligvis ikke ses isoleret fra internationale aftaler som Bolognaprocessen og Lissabonstrategien, men artiklen har prim{\ae}rt et nationalt/nordisk fokus. Ved hj{\ae}lp af begreber fra public policy-analyse placeres akt{\o}rerne fra fire udvalgte uddannelsespolitiske rapporter fra den danske regering eller regeringsnedsatte arbejdsgrupper i tidsrummet 2006-2013 i akt{\o}rgrupper. Dern{\ae}st analyseres nogle af rapporternes n{\o}glebegreber – samfundets behov, kvalitet og relevans – med henblik p{\aa} at afd{\ae}kke, hvilket indhold akt{\o}rernes giver dem. I denne del betjener analysen sig af udvalgte diskursanalytiske begreber som flydende betegnere, {\ae}kvivalensk{\ae}der og antagonismer. Analyserne viser, at det prim{\ae}rt er de politisk-administrative akt{\o}rer, der deltager i agenda-settingen for fremmedsprogsuddannelsernes udvikling i Danmark, og at disse akt{\o}rer i stor udstr{\ae}kning {\ae}kvivalerer samfundets behov med arbejdsmarkedets erkendte behov og derfor ligestiller uddannelsernes kvalitet med uddannelsernes arbejdsmarkedsrelevans, n{\aa}r fremmedsprogsuddannelserne og deres udviklingsperspektiver vurderes. Et s{\aa}dant instrumentelt sprogsyn har store konsekvenser for danske fremmedsprogsuddannelsers udviklingsbetingelser og artiklen konkluderer, at ideen om fremmedsprogsuddannelser som selvst{\ae}ndig akademisk disciplin er under st{\ae}rkt pres.",
author = "Lisbeth Verstraete-Hansen and {Skovgaard Andersen}, Mette",
year = "2014",
language = "Dansk",
volume = "8",
journal = "Acta Didactica Norden",
issn = "1504-9922",
publisher = "Acta Didactica Norge",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Fremmedsprog på universitetet - for profit only?

T2 - En analyse af aktører og anbefalinger i dansk uddannelsespolitik

AU - Verstraete-Hansen, Lisbeth

AU - Skovgaard Andersen, Mette

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Formålet med denne artikel er at bidrage til en forståelse af, hvilke aktører og antagelser, der driver udviklingen inden for universiteternes fremmedsprogsuddannelser i Danmark og på den baggrund diskutere, hvilke scenarier, der aktuelt tegner sig for disse uddannelser. Artiklen undersøger udvalgte anbefalinger for udviklingen af fremmedsprogsuddannelser i Danmark. Denne udvikling kan naturligvis ikke ses isoleret fra internationale aftaler som Bolognaprocessen og Lissabonstrategien, men artiklen har primært et nationalt/nordisk fokus. Ved hjælp af begreber fra public policy-analyse placeres aktørerne fra fire udvalgte uddannelsespolitiske rapporter fra den danske regering eller regeringsnedsatte arbejdsgrupper i tidsrummet 2006-2013 i aktørgrupper. Dernæst analyseres nogle af rapporternes nøglebegreber – samfundets behov, kvalitet og relevans – med henblik på at afdække, hvilket indhold aktørernes giver dem. I denne del betjener analysen sig af udvalgte diskursanalytiske begreber som flydende betegnere, ækvivalenskæder og antagonismer. Analyserne viser, at det primært er de politisk-administrative aktører, der deltager i agenda-settingen for fremmedsprogsuddannelsernes udvikling i Danmark, og at disse aktører i stor udstrækning ækvivalerer samfundets behov med arbejdsmarkedets erkendte behov og derfor ligestiller uddannelsernes kvalitet med uddannelsernes arbejdsmarkedsrelevans, når fremmedsprogsuddannelserne og deres udviklingsperspektiver vurderes. Et sådant instrumentelt sprogsyn har store konsekvenser for danske fremmedsprogsuddannelsers udviklingsbetingelser og artiklen konkluderer, at ideen om fremmedsprogsuddannelser som selvstændig akademisk disciplin er under stærkt pres.

AB - Formålet med denne artikel er at bidrage til en forståelse af, hvilke aktører og antagelser, der driver udviklingen inden for universiteternes fremmedsprogsuddannelser i Danmark og på den baggrund diskutere, hvilke scenarier, der aktuelt tegner sig for disse uddannelser. Artiklen undersøger udvalgte anbefalinger for udviklingen af fremmedsprogsuddannelser i Danmark. Denne udvikling kan naturligvis ikke ses isoleret fra internationale aftaler som Bolognaprocessen og Lissabonstrategien, men artiklen har primært et nationalt/nordisk fokus. Ved hjælp af begreber fra public policy-analyse placeres aktørerne fra fire udvalgte uddannelsespolitiske rapporter fra den danske regering eller regeringsnedsatte arbejdsgrupper i tidsrummet 2006-2013 i aktørgrupper. Dernæst analyseres nogle af rapporternes nøglebegreber – samfundets behov, kvalitet og relevans – med henblik på at afdække, hvilket indhold aktørernes giver dem. I denne del betjener analysen sig af udvalgte diskursanalytiske begreber som flydende betegnere, ækvivalenskæder og antagonismer. Analyserne viser, at det primært er de politisk-administrative aktører, der deltager i agenda-settingen for fremmedsprogsuddannelsernes udvikling i Danmark, og at disse aktører i stor udstrækning ækvivalerer samfundets behov med arbejdsmarkedets erkendte behov og derfor ligestiller uddannelsernes kvalitet med uddannelsernes arbejdsmarkedsrelevans, når fremmedsprogsuddannelserne og deres udviklingsperspektiver vurderes. Et sådant instrumentelt sprogsyn har store konsekvenser for danske fremmedsprogsuddannelsers udviklingsbetingelser og artiklen konkluderer, at ideen om fremmedsprogsuddannelser som selvstændig akademisk disciplin er under stærkt pres.

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 8

JO - Acta Didactica Norden

JF - Acta Didactica Norden

SN - 1504-9922

IS - 2

M1 - 19

ER -

ID: 130284573