Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori. / Nielsen, Jesper Tang.

In: Religionsvidenskapeligt Tidsskrift, No. 49, 2007, p. 29-47.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Nielsen, JT 2007, 'Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori.', Religionsvidenskapeligt Tidsskrift, no. 49, pp. 29-47. <http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/rvt/article/view/1686>

APA

Nielsen, J. T. (2007). Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori. Religionsvidenskapeligt Tidsskrift, (49), 29-47. http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/rvt/article/view/1686

Vancouver

Nielsen JT. Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori. Religionsvidenskapeligt Tidsskrift. 2007;(49):29-47.

Author

Nielsen, Jesper Tang. / Corporate religion og Paulus' breve. Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori. In: Religionsvidenskapeligt Tidsskrift. 2007 ; No. 49. pp. 29-47.

Bibtex

@article{adaddc902afc11dcbee902004c4f4f50,
title = "Corporate religion og Paulus' breve.: Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori.",
abstract = "Artiklen introducerer anvendelsen af religionsbegrebet i nye teorier om management og marketing. Den danske medgrundl{\ae}gger og administrerende direkt{\o}r af reklamefirmaet Kunde & Co, Jesper Kunde, har lagt grunden for denne virksomhedsteoretiske retning. Hans f{\o}rste Bog, Corporate Religion, analyseres grundigt. Af unders{\o}gelsen fremg{\aa}r det, at Kundes opfattelse af religion svarer til Clifford Geertz{\textquoteright} klassiske kulturantropologiske religionsdefinition. Ydermere fremdrages en r{\ae}kke paralleller til Paulus{\textquoteright} breve, der godtg{\o}r, at Kundes forst{\aa}else og brug af religi{\o}se forestillinger kan ses som en interpretation og applikation af paulinsk religion. Til slut konkluderes det, at den management-teoretiske religion bevidst indarbejder socialkonstruktivistiske indsigter, hvorved religionen f{\aa}r rentabilitet, men mister sin evne til at modsige g{\ae}ldende v{\ae}rdisystemer.",
keywords = "Det Teologiske Fakultet, Paulus, Biblen",
author = "Nielsen, {Jesper Tang}",
year = "2007",
language = "Dansk",
pages = "29--47",
journal = "Religionsvidenskabeligt Tidsskrift",
issn = "0108-1993",
publisher = "Afdeling for Religionsvidenskab, Institut for Kultur og Samfund, Aarhus Universitet",
number = "49",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Corporate religion og Paulus' breve.

T2 - Brug af Biblen i moderne virksomhedsteori.

AU - Nielsen, Jesper Tang

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Artiklen introducerer anvendelsen af religionsbegrebet i nye teorier om management og marketing. Den danske medgrundlægger og administrerende direktør af reklamefirmaet Kunde & Co, Jesper Kunde, har lagt grunden for denne virksomhedsteoretiske retning. Hans første Bog, Corporate Religion, analyseres grundigt. Af undersøgelsen fremgår det, at Kundes opfattelse af religion svarer til Clifford Geertz’ klassiske kulturantropologiske religionsdefinition. Ydermere fremdrages en række paralleller til Paulus’ breve, der godtgør, at Kundes forståelse og brug af religiøse forestillinger kan ses som en interpretation og applikation af paulinsk religion. Til slut konkluderes det, at den management-teoretiske religion bevidst indarbejder socialkonstruktivistiske indsigter, hvorved religionen får rentabilitet, men mister sin evne til at modsige gældende værdisystemer.

AB - Artiklen introducerer anvendelsen af religionsbegrebet i nye teorier om management og marketing. Den danske medgrundlægger og administrerende direktør af reklamefirmaet Kunde & Co, Jesper Kunde, har lagt grunden for denne virksomhedsteoretiske retning. Hans første Bog, Corporate Religion, analyseres grundigt. Af undersøgelsen fremgår det, at Kundes opfattelse af religion svarer til Clifford Geertz’ klassiske kulturantropologiske religionsdefinition. Ydermere fremdrages en række paralleller til Paulus’ breve, der godtgør, at Kundes forståelse og brug af religiøse forestillinger kan ses som en interpretation og applikation af paulinsk religion. Til slut konkluderes det, at den management-teoretiske religion bevidst indarbejder socialkonstruktivistiske indsigter, hvorved religionen får rentabilitet, men mister sin evne til at modsige gældende værdisystemer.

KW - Det Teologiske Fakultet

KW - Paulus

KW - Biblen

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 29

EP - 47

JO - Religionsvidenskabeligt Tidsskrift

JF - Religionsvidenskabeligt Tidsskrift

SN - 0108-1993

IS - 49

ER -

ID: 707863