Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier af Folkekirken.

Research output: Contribution to journalContribution to newspaper - Newspaper articleCommunication

Standard

Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier af Folkekirken. / Lorensen, Marlene Ringgaard.

In: TEOL-information, Vol. 55, 02.2017.

Research output: Contribution to journalContribution to newspaper - Newspaper articleCommunication

Harvard

Lorensen, MR 2017, 'Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier af Folkekirken.', TEOL-information, vol. 55.

APA

Lorensen, M. R. (2017). Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier af Folkekirken. TEOL-information, 55.

Vancouver

Lorensen MR. Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier af Folkekirken. TEOL-information. 2017 Feb;55.

Author

Lorensen, Marlene Ringgaard. / Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier af Folkekirken. In: TEOL-information. 2017 ; Vol. 55.

Bibtex

@article{bee31bf600a341678633137cbb915b39,
title = "Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier af Folkekirken.",
abstract = "Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier afFolkekirken.af professor (mso),ph.d. Marlene Ringgaard LorensenDen empiriske vendinghar gennem de sidste 50 {\aa}r haft stor indflydelse p{\aa} den teologiske forskning iTyskland og USA. Gennem de senere {\aa}r er mange skandinaviske teologer imidlertidogs{\aa} begyndt at arbejde empirisk. Den empirisk orienterede forskning har p{\aa} detseneste udm{\o}ntet sig i to konferencer afholdt af henholdsvis Aarhus ogK{\o}benhavns Universitet. I det f{\o}lgende vil jeg skitsere nogle indsigter fradisse to konferencer, herunder et empirisk feltstudium af flygtninges m{\o}de medFolkekirken, som er blevet udf{\o}rt i samarbejde mellem prof. mso. i NyTestamente, Gitte Buch-Hansen og undertegnede.Empiriskeunders{\o}gelser p{\aa} tv{\ae}rs af de teologiske disciplinerI oktober 2016 varAarhus Universitet v{\ae}rt for konferencen „Praxis and Practice in Theology“.Deltagerne bestod prim{\ae}rt af nordiske og tyske teologer og religionssociologer.For en praktisk teolog er fokus p{\aa} praksisteorier og inddragelse afsociologiske metoder ganske forventelig, men den voksende andel af eksegeter ogdogmatikere, som besk{\ae}ftiger sig med denne tilgang, er bem{\ae}rkelsesv{\ae}rdig.Feltstudier og interviews er en uvant arbejdsform for mange teologer og ses afnogle som fremmed for en traditionel teksthermeneutisk tilgang. Denne metodiskeudvikling udtrykker imidlertid et fokusskifte i forhold til de bibelsketekster, som deles af nyere eksegese og homiletik. Fra det historisk-kritiskefokus p{\aa} verden bag teksten, via den narrative, litter{\ae}reinteresse for verden i teksten er flere teologer nu optaget afat inddrage verden foran teksten i dialog med de {\o}vrige toverdener. De forskellige sk{\ae}ringspunkter kr{\ae}ver inddragelse af forskelligehj{\ae}lpediscipliner, og den empiriske tilgang er s{\aa}ledes en m{\aa}de at studere dettredje fokus p{\aa}, som ikke udelukker, men forh{\aa}bentlig befrugter de {\o}vrigetilgange. (Se: Gitte Buch-Hansen, „Det eksegetiske kalejdoskop. Treperspektiver p{\aa} de bibelske l{\ae}sninger i gudstjeneste og pr{\ae}diken“ i: Bibeleni gudstjenesten, 2015).Denne brede teologiskeoptagelse af empiriske tilgange blev bekr{\ae}ftet af den norske professor isystematisk teologi, Jan-Olav Henriksen, som udtalte f{\o}lgende under enpaneldebat: „Hvis jeg kan tillade mig at v{\ae}re profet i stedet for professor et{\o}jeblik, s{\aa} vil jeg forudsige, at langt flere systematisk-teologiskeforskningsprojekter kommer til at inkludere empiriske unders{\o}gelser ifremtiden.“Ud over at denempiriske tilgang i stigende grad inddrages som led i systematisk-teologiske ogeksegetiske forskningsprojekter tydeliggjorde konferencens pr{\ae}sentationer ogs{\aa}et {\o}get samarbejde og udveksling mellem nordiske kolleger. Tidligere har mangeskandinaviske teologer orienteret sig mod tysk og amerikansk forskning, hvilkethar medf{\o}rt relativt asymmetriske fortolkninger, idet skandinaver i h{\o}jere gradhar gjort sig bekendt med den tyske og amerikanske kontekst end omvendt. Ifortolkningen af de empiriske unders{\o}gelser spiller behovet for indblik i denordiske kirke- og samfundsforhold dog en central rolle. Et af deforskningsprojekter, hvor den faglige udveksling mellem skandinaviske forskereer s{\ae}rlig markant, er det norske forskningsprojekt „FOSS – forkyndelse for sm{\aa}og store“ (http://www.mf.no/forskningphd/pagaende-prosjekter/fossforkynnelse-sma-store/teoretisk-forankring).En anden frugt afdette samarbejde er det Nordisk Homiletiske Netv{\ae}rk. Deltagerne idette netv{\ae}rk har gennem mange {\aa}r prim{\ae}rt m{\o}dtes p{\aa} konferencer i USA p{\aa} det,der er blevet kaldt akademikernes svar p{\aa} Roskilde Festival – n{\ae}rmere betegnetAmerican Academy of Religion og Academy of Homiletics. Gennem de seneste {\aa}r ernordiske homiletikere dog ogs{\aa} begyndt at m{\o}des p{\aa} skift i Nordeuropa, og n{\ae}stegang foreg{\aa}r det nordisk homiletiske netv{\ae}rks m{\o}de p{\aa} K{\o}benhavns Universitetden 24.-25. august 2017. M{\o}det er denne gang blevet udvidet til en konference,som er {\aa}ben for pr{\ae}ster og foreg{\aa}r i samarbejde med K{\o}benhavns og Helsing{\o}r Stiftunder temaet „At tale til tro: Kommer troen af ordet, der h{\o}res, siges, ses,synges, sanses?“. Konferencen vil best{\aa} af en blanding af forel{\ae}sninger ogworkshops ved Thure Lindhardt, Peter Lodberg m.fl.Folkekirkeog kirkeforskningDen empiriske kirkeforskninghar ogs{\aa} gjort nye landvindinger i en dansk teologisk kontekst gennem de senere{\aa}r. For at pr{\ae}sentere og diskutere disse nye indsigter indb{\o}d Center forKirkeforskning, KU, Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, samt Center forSamtidsreligion, AU, til vidensdeling- og perspektivseminar i november 2016.Deltagerne var ca. 80 studerende, pr{\ae}ster og forskere. P{\aa} seminaretpr{\ae}senterede ph.d.-studerende Karen Marie Leth Nissen, KU, og professor msoUlla Schmidt, AU, blandt andet en helt ny unders{\o}gelse af befolkningens forholdtil de kirkelige handlinger. Unders{\o}gelsen p{\aa}viser den stigende grad afindividualisering som karakteriserer flertallet af den danske befolkningsforhold til og brug af Folkekirken. Tidligere tiders traditionsbundne medlemskaber s{\aa}ledes blevet afl{\o}st af mere aktive til- og fravalg. Afg{\o}rende for mangesbeslutning vedr{\o}rende d{\aa}b, konfirmation og kirkelig vielse er overvejelserover, hvorvidt den p{\aa}g{\ae}ldende kirkelige handling opleves autentisk i forholdtil den enkeltes aktuelle livssituation. Individualisering var s{\aa}ledes etgennemg{\aa}ende tema. I till{\ae}g til pr{\ae}sentationer af de nyeste empiriskeunders{\o}gelser b{\o}d seminaret p{\aa} workshops om de kirkelige handlinger og densociale kapital i Danmark, kirkemusikkens og sangens betydning i Folkekirken,folks oplevelser af gudstjenester og ritualer mm.Flygtningesm{\o}de med FolkekirkenSom led i seminaretvar undertegnede blevet bedt om at pr{\ae}sentere et forskningsprojekt omflygtninges m{\o}de med Folkekirken, som Gitte Buch-Hansen og jeg p{\aa}begyndte i2014. Pr{\ae}sentationen bar titlen „De nye kristne i Apostelkirken. Vekselvirkningmellem forskning og praksis“ og blev efterfulgt af respons fra og sogne- ogindvandrerpr{\ae}st, ph.d. Niels Nymann Eriksen. Vores forskningsprojekt togudgangspunkt i deltagerobservation af gudstjenester og {\o}vrige aktiviteter iApostelkirken p{\aa} Vesterbro, hvor ca. 1/3 af den menighed, der deltager ih{\o}jmessen s{\o}ndag formiddag, best{\aa}r af flygtninge og indvandrere af mellem{\o}stligbaggrund.P{\aa} grundlag af dettefeltstudium interviewede vi ti kvinder og m{\ae}nd af iransk, kurdisk og afghanskbaggrund. Feltstudiet viste, at sp{\o}rgsm{\aa}l om d{\aa}b og kirkeligt tilh{\o}rsforholdogs{\aa} st{\aa}r centralt for denne del af Folkekirkens brugere. Dog med et nogetanderledes fortegn end de traditionelle medlemmer beskrevet ovenfor. En af deiranske kvinder, som vi interviewede, udtrykte forskellen som f{\o}lger: „Jeg ved,at det for mange danskere er fint at g{\aa} i kirke {\'e}n gang om ugen, lytte en timestid og s{\aa} g{\aa} hjem. Men det er ikke nok til at leve p{\aa} for mig… Det er, som omjeg har f{\aa}et mine indre organer taget ud: mit hjerte, mine lunger, mitblod – og nu har jeg brug for nye organer og nyt blod for at kunne leve. Det erderfor jeg har brug for ordentlig f{\o}de, {\aa}ndelig f{\o}de.“ Kvinden er konverteret fraislam til kristendom for nogle {\aa}r siden, og hun beskrev, at hun ikke kan n{\o}jesmed at lytte passivt, hvis hun skal kunne udleve sin tro. Hun har derimod brugfor at gentage og dele ud af det, hun modtager. Denne indoptagelse beskriverhun finder sted, n{\aa}r hun bidrager til gudstjenesterne ved at l{\ae}seevangelieteksten h{\o}jt p{\aa} Farsi under gudstjenesten i Apostelkirken, samt n{\aa}rhun afholder bibelstudiekreds for andre flygtninge og indvandrere p{\aa} Farsi i oguden for kirken.En af de {\o}vrigepersoner, vi interviewede, var en kurdisk mand i 40{\textquoteright}erne. Han kom fra en sl{\ae}gt,som havde v{\ae}ret kristen i mange generationer, og han havde v{\ae}ret i gang med enkonservatorieuddannelse, da Saddam Husseins regime havde tvunget ham og mangeandre til at flygte fra Irak i starten af 1990{\textquoteright}erne. Den kurdiske musiker havden{\ae}re venner blandt b{\aa}de muslimer og kristne og fortalte om sine gode erfaringermed fredelig sameksistens mellem de to grupper. Grundet sit liv t{\ae}t p{\aa} de toreligioner havde han imidlertid ogs{\aa} oplevet nogle forskelle p{\aa} kristendom ogislam, som sj{\ae}ldent n{\ae}vnes i m{\o}det mellem religionerne. For ham at se udg{\o}rsang og musik nerven i kristendom i st{\ae}rk kontrast til islam, og musikkenmarkerer dermed en af de mest grundl{\ae}ggende forskelle p{\aa} kristen og muslimskpraksis. Med sine udefrakommende, f{\o}rsteh{\aa}nds beskrivelser bidrog den kurdiskemusiker ikke blot til en fornyet religionsteologisk indsigt, men tilf{\o}jededesuden et nyt aspekt til den folkekirkelige forst{\aa}else af gudstjenesten som ensalmesangsmesse.I l{\o}bet af interviewetfik kurderens formfuldendte sprog os til at sp{\o}rge, hvordan han havde l{\ae}rt sigs{\aa}dant et godt dansk. Han svarede, at det prim{\ae}rt var gennem l{\ae}sning af S{\o}renKierkegaard, og uddybede ved at fort{\ae}lle, at det f{\o}rste m{\o}de med Kierkegaardhavde givet ham et chok, men at l{\ae}sningen efterf{\o}lgende havde haft afg{\o}rendebetydning for hans liv: „Kierkegaard er grunden til, at jeg er den, jeg er idag“ h{\ae}vdede han, hvorefter han reciterede f{\o}lgende passage fra Enten-Eller:„Hvor er min Sj{\ae}l og min Tanke saa ufrugtbar, og dog bestandig piint afindholdsl{\o}se vellystige og qvalfulde Veer! Skal da Aandens Tungebaand aldrigl{\o}snes paa mig, skal jeg altid lalle?“ (EE1, SKS 2, 32). Et udsagn som dettevar i kurderens fortolkning snarere som en sonate end en tekst, ligesom Kierkegaardsv{\ae}rker i det hele taget var som musik. Denne musikalitet placerer for hamKierkegaards b{\o}ger lige ved siden af Bibelen.EtnografiskekklesiologiFeltstudiet afflygtninges m{\o}de med Folkekirken har bidraget til at minde os om en urkirkeligforst{\aa}else af d{\aa}ben som indgang til et grundl{\ae}ggende nyt liv samt en opfattelseaf, at mennesket og kirken lever i eksil i verden. S{\aa}danne indsigter kan virkeforstyrrende og provokerende i forhold til en folkekirkelig, s{\aa}vel somakademisk teologisk forst{\aa}else af, hvad kirke og kristendom er i dag.Etnografisk ekklesiologi handler dog ikke om blot at „stikke fingeren i jorden“for at f{\aa} be- eller afkr{\ae}ftet en teori udt{\ae}nkt ved skrivebordet. I stedet f{\aa}rtilgangen os til at sl{\ae}be noget af jorden med ind p{\aa} kontorerne for at l{\ae}re att{\ae}nke i dialog med denne. Med den empiriske metode arbejder vi, p{\aa} den eneside, p{\aa} at forstyrre den form for t{\ae}nkning, som tror, den kan tale p{\aa} allesvegne. P{\aa} den anden side skal vi vare os for ikke at {\textquoteleft}go native{\textquoteright} – ibetydningen af, at blive {\'e}t med det felt, vi unders{\o}ger. I stedet er denbeskedne ambition at lade os selv og vores arbejde „forstyrre“ ved at indg{\aa} idialog med disse udefrakommende, anderledes stemmer og perspektiver – i till{\ae}gtil de traditionelle teologiske kilder. S{\aa}ledes er den fremmedhed ogforstyrrelse, som kendetegner alle teologiske studier, ligeledesomdrejningspunkt for den empiriske tilgang. (Se: G. Buch-Hansen, K.D. Felter, M.R.Lorensen, „Ethnographic Ecclesiologyand the Challenges of Scholarly Situatedness“ in: Open Theology,2015; 1).Det Teologiske Fakultet > Formidling > Artiklerfra tidsskriftet TEOL-information> 2017 nr. 55 >https://teol.ku.dk/formidling/teol-information/2017_februar_55/art8/",
keywords = "Det Teologiske Fakultet, Folkekirken, flygtninge",
author = "Lorensen, {Marlene Ringgaard}",
year = "2017",
month = feb,
language = "Dansk",
volume = "55",
journal = "TEOL-information",
issn = "0905-4200",

}

RIS

TY - INPR

T1 - Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier af Folkekirken.

AU - Lorensen, Marlene Ringgaard

PY - 2017/2

Y1 - 2017/2

N2 - Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier afFolkekirken.af professor (mso),ph.d. Marlene Ringgaard LorensenDen empiriske vendinghar gennem de sidste 50 år haft stor indflydelse på den teologiske forskning iTyskland og USA. Gennem de senere år er mange skandinaviske teologer imidlertidogså begyndt at arbejde empirisk. Den empirisk orienterede forskning har på detseneste udmøntet sig i to konferencer afholdt af henholdsvis Aarhus ogKøbenhavns Universitet. I det følgende vil jeg skitsere nogle indsigter fradisse to konferencer, herunder et empirisk feltstudium af flygtninges møde medFolkekirken, som er blevet udført i samarbejde mellem prof. mso. i NyTestamente, Gitte Buch-Hansen og undertegnede.Empiriskeundersøgelser på tværs af de teologiske disciplinerI oktober 2016 varAarhus Universitet vært for konferencen „Praxis and Practice in Theology“.Deltagerne bestod primært af nordiske og tyske teologer og religionssociologer.For en praktisk teolog er fokus på praksisteorier og inddragelse afsociologiske metoder ganske forventelig, men den voksende andel af eksegeter ogdogmatikere, som beskæftiger sig med denne tilgang, er bemærkelsesværdig.Feltstudier og interviews er en uvant arbejdsform for mange teologer og ses afnogle som fremmed for en traditionel teksthermeneutisk tilgang. Denne metodiskeudvikling udtrykker imidlertid et fokusskifte i forhold til de bibelsketekster, som deles af nyere eksegese og homiletik. Fra det historisk-kritiskefokus på verden bag teksten, via den narrative, litteræreinteresse for verden i teksten er flere teologer nu optaget afat inddrage verden foran teksten i dialog med de øvrige toverdener. De forskellige skæringspunkter kræver inddragelse af forskelligehjælpediscipliner, og den empiriske tilgang er således en måde at studere dettredje fokus på, som ikke udelukker, men forhåbentlig befrugter de øvrigetilgange. (Se: Gitte Buch-Hansen, „Det eksegetiske kalejdoskop. Treperspektiver på de bibelske læsninger i gudstjeneste og prædiken“ i: Bibeleni gudstjenesten, 2015).Denne brede teologiskeoptagelse af empiriske tilgange blev bekræftet af den norske professor isystematisk teologi, Jan-Olav Henriksen, som udtalte følgende under enpaneldebat: „Hvis jeg kan tillade mig at være profet i stedet for professor etøjeblik, så vil jeg forudsige, at langt flere systematisk-teologiskeforskningsprojekter kommer til at inkludere empiriske undersøgelser ifremtiden.“Ud over at denempiriske tilgang i stigende grad inddrages som led i systematisk-teologiske ogeksegetiske forskningsprojekter tydeliggjorde konferencens præsentationer ogsået øget samarbejde og udveksling mellem nordiske kolleger. Tidligere har mangeskandinaviske teologer orienteret sig mod tysk og amerikansk forskning, hvilkethar medført relativt asymmetriske fortolkninger, idet skandinaver i højere gradhar gjort sig bekendt med den tyske og amerikanske kontekst end omvendt. Ifortolkningen af de empiriske undersøgelser spiller behovet for indblik i denordiske kirke- og samfundsforhold dog en central rolle. Et af deforskningsprojekter, hvor den faglige udveksling mellem skandinaviske forskereer særlig markant, er det norske forskningsprojekt „FOSS – forkyndelse for småog store“ (http://www.mf.no/forskningphd/pagaende-prosjekter/fossforkynnelse-sma-store/teoretisk-forankring).En anden frugt afdette samarbejde er det Nordisk Homiletiske Netværk. Deltagerne idette netværk har gennem mange år primært mødtes på konferencer i USA på det,der er blevet kaldt akademikernes svar på Roskilde Festival – nærmere betegnetAmerican Academy of Religion og Academy of Homiletics. Gennem de seneste år ernordiske homiletikere dog også begyndt at mødes på skift i Nordeuropa, og næstegang foregår det nordisk homiletiske netværks møde på Københavns Universitetden 24.-25. august 2017. Mødet er denne gang blevet udvidet til en konference,som er åben for præster og foregår i samarbejde med Københavns og Helsingør Stiftunder temaet „At tale til tro: Kommer troen af ordet, der høres, siges, ses,synges, sanses?“. Konferencen vil bestå af en blanding af forelæsninger ogworkshops ved Thure Lindhardt, Peter Lodberg m.fl.Folkekirkeog kirkeforskningDen empiriske kirkeforskninghar også gjort nye landvindinger i en dansk teologisk kontekst gennem de senereår. For at præsentere og diskutere disse nye indsigter indbød Center forKirkeforskning, KU, Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, samt Center forSamtidsreligion, AU, til vidensdeling- og perspektivseminar i november 2016.Deltagerne var ca. 80 studerende, præster og forskere. På seminaretpræsenterede ph.d.-studerende Karen Marie Leth Nissen, KU, og professor msoUlla Schmidt, AU, blandt andet en helt ny undersøgelse af befolkningens forholdtil de kirkelige handlinger. Undersøgelsen påviser den stigende grad afindividualisering som karakteriserer flertallet af den danske befolkningsforhold til og brug af Folkekirken. Tidligere tiders traditionsbundne medlemskaber således blevet afløst af mere aktive til- og fravalg. Afgørende for mangesbeslutning vedrørende dåb, konfirmation og kirkelig vielse er overvejelserover, hvorvidt den pågældende kirkelige handling opleves autentisk i forholdtil den enkeltes aktuelle livssituation. Individualisering var således etgennemgående tema. I tillæg til præsentationer af de nyeste empiriskeundersøgelser bød seminaret på workshops om de kirkelige handlinger og densociale kapital i Danmark, kirkemusikkens og sangens betydning i Folkekirken,folks oplevelser af gudstjenester og ritualer mm.Flygtningesmøde med FolkekirkenSom led i seminaretvar undertegnede blevet bedt om at præsentere et forskningsprojekt omflygtninges møde med Folkekirken, som Gitte Buch-Hansen og jeg påbegyndte i2014. Præsentationen bar titlen „De nye kristne i Apostelkirken. Vekselvirkningmellem forskning og praksis“ og blev efterfulgt af respons fra og sogne- ogindvandrerpræst, ph.d. Niels Nymann Eriksen. Vores forskningsprojekt togudgangspunkt i deltagerobservation af gudstjenester og øvrige aktiviteter iApostelkirken på Vesterbro, hvor ca. 1/3 af den menighed, der deltager ihøjmessen søndag formiddag, består af flygtninge og indvandrere af mellemøstligbaggrund.På grundlag af dettefeltstudium interviewede vi ti kvinder og mænd af iransk, kurdisk og afghanskbaggrund. Feltstudiet viste, at spørgsmål om dåb og kirkeligt tilhørsforholdogså står centralt for denne del af Folkekirkens brugere. Dog med et nogetanderledes fortegn end de traditionelle medlemmer beskrevet ovenfor. En af deiranske kvinder, som vi interviewede, udtrykte forskellen som følger: „Jeg ved,at det for mange danskere er fint at gå i kirke én gang om ugen, lytte en timestid og så gå hjem. Men det er ikke nok til at leve på for mig… Det er, som omjeg har fået mine indre organer taget ud: mit hjerte, mine lunger, mitblod – og nu har jeg brug for nye organer og nyt blod for at kunne leve. Det erderfor jeg har brug for ordentlig føde, åndelig føde.“ Kvinden er konverteret fraislam til kristendom for nogle år siden, og hun beskrev, at hun ikke kan nøjesmed at lytte passivt, hvis hun skal kunne udleve sin tro. Hun har derimod brugfor at gentage og dele ud af det, hun modtager. Denne indoptagelse beskriverhun finder sted, når hun bidrager til gudstjenesterne ved at læseevangelieteksten højt på Farsi under gudstjenesten i Apostelkirken, samt nårhun afholder bibelstudiekreds for andre flygtninge og indvandrere på Farsi i oguden for kirken.En af de øvrigepersoner, vi interviewede, var en kurdisk mand i 40’erne. Han kom fra en slægt,som havde været kristen i mange generationer, og han havde været i gang med enkonservatorieuddannelse, da Saddam Husseins regime havde tvunget ham og mangeandre til at flygte fra Irak i starten af 1990’erne. Den kurdiske musiker havdenære venner blandt både muslimer og kristne og fortalte om sine gode erfaringermed fredelig sameksistens mellem de to grupper. Grundet sit liv tæt på de toreligioner havde han imidlertid også oplevet nogle forskelle på kristendom ogislam, som sjældent nævnes i mødet mellem religionerne. For ham at se udgørsang og musik nerven i kristendom i stærk kontrast til islam, og musikkenmarkerer dermed en af de mest grundlæggende forskelle på kristen og muslimskpraksis. Med sine udefrakommende, førstehånds beskrivelser bidrog den kurdiskemusiker ikke blot til en fornyet religionsteologisk indsigt, men tilføjededesuden et nyt aspekt til den folkekirkelige forståelse af gudstjenesten som ensalmesangsmesse.I løbet af interviewetfik kurderens formfuldendte sprog os til at spørge, hvordan han havde lært sigsådant et godt dansk. Han svarede, at det primært var gennem læsning af SørenKierkegaard, og uddybede ved at fortælle, at det første møde med Kierkegaardhavde givet ham et chok, men at læsningen efterfølgende havde haft afgørendebetydning for hans liv: „Kierkegaard er grunden til, at jeg er den, jeg er idag“ hævdede han, hvorefter han reciterede følgende passage fra Enten-Eller:„Hvor er min Sjæl og min Tanke saa ufrugtbar, og dog bestandig piint afindholdsløse vellystige og qvalfulde Veer! Skal da Aandens Tungebaand aldrigløsnes paa mig, skal jeg altid lalle?“ (EE1, SKS 2, 32). Et udsagn som dettevar i kurderens fortolkning snarere som en sonate end en tekst, ligesom Kierkegaardsværker i det hele taget var som musik. Denne musikalitet placerer for hamKierkegaards bøger lige ved siden af Bibelen.EtnografiskekklesiologiFeltstudiet afflygtninges møde med Folkekirken har bidraget til at minde os om en urkirkeligforståelse af dåben som indgang til et grundlæggende nyt liv samt en opfattelseaf, at mennesket og kirken lever i eksil i verden. Sådanne indsigter kan virkeforstyrrende og provokerende i forhold til en folkekirkelig, såvel somakademisk teologisk forståelse af, hvad kirke og kristendom er i dag.Etnografisk ekklesiologi handler dog ikke om blot at „stikke fingeren i jorden“for at få be- eller afkræftet en teori udtænkt ved skrivebordet. I stedet fårtilgangen os til at slæbe noget af jorden med ind på kontorerne for at lære attænke i dialog med denne. Med den empiriske metode arbejder vi, på den eneside, på at forstyrre den form for tænkning, som tror, den kan tale på allesvegne. På den anden side skal vi vare os for ikke at ‘go native’ – ibetydningen af, at blive ét med det felt, vi undersøger. I stedet er denbeskedne ambition at lade os selv og vores arbejde „forstyrre“ ved at indgå idialog med disse udefrakommende, anderledes stemmer og perspektiver – i tillægtil de traditionelle teologiske kilder. Således er den fremmedhed ogforstyrrelse, som kendetegner alle teologiske studier, ligeledesomdrejningspunkt for den empiriske tilgang. (Se: G. Buch-Hansen, K.D. Felter, M.R.Lorensen, „Ethnographic Ecclesiologyand the Challenges of Scholarly Situatedness“ in: Open Theology,2015; 1).Det Teologiske Fakultet > Formidling > Artiklerfra tidsskriftet TEOL-information> 2017 nr. 55 >https://teol.ku.dk/formidling/teol-information/2017_februar_55/art8/

AB - Etnografisk ekklesiologi – om forstyrrelse og fremmedhed i studier afFolkekirken.af professor (mso),ph.d. Marlene Ringgaard LorensenDen empiriske vendinghar gennem de sidste 50 år haft stor indflydelse på den teologiske forskning iTyskland og USA. Gennem de senere år er mange skandinaviske teologer imidlertidogså begyndt at arbejde empirisk. Den empirisk orienterede forskning har på detseneste udmøntet sig i to konferencer afholdt af henholdsvis Aarhus ogKøbenhavns Universitet. I det følgende vil jeg skitsere nogle indsigter fradisse to konferencer, herunder et empirisk feltstudium af flygtninges møde medFolkekirken, som er blevet udført i samarbejde mellem prof. mso. i NyTestamente, Gitte Buch-Hansen og undertegnede.Empiriskeundersøgelser på tværs af de teologiske disciplinerI oktober 2016 varAarhus Universitet vært for konferencen „Praxis and Practice in Theology“.Deltagerne bestod primært af nordiske og tyske teologer og religionssociologer.For en praktisk teolog er fokus på praksisteorier og inddragelse afsociologiske metoder ganske forventelig, men den voksende andel af eksegeter ogdogmatikere, som beskæftiger sig med denne tilgang, er bemærkelsesværdig.Feltstudier og interviews er en uvant arbejdsform for mange teologer og ses afnogle som fremmed for en traditionel teksthermeneutisk tilgang. Denne metodiskeudvikling udtrykker imidlertid et fokusskifte i forhold til de bibelsketekster, som deles af nyere eksegese og homiletik. Fra det historisk-kritiskefokus på verden bag teksten, via den narrative, litteræreinteresse for verden i teksten er flere teologer nu optaget afat inddrage verden foran teksten i dialog med de øvrige toverdener. De forskellige skæringspunkter kræver inddragelse af forskelligehjælpediscipliner, og den empiriske tilgang er således en måde at studere dettredje fokus på, som ikke udelukker, men forhåbentlig befrugter de øvrigetilgange. (Se: Gitte Buch-Hansen, „Det eksegetiske kalejdoskop. Treperspektiver på de bibelske læsninger i gudstjeneste og prædiken“ i: Bibeleni gudstjenesten, 2015).Denne brede teologiskeoptagelse af empiriske tilgange blev bekræftet af den norske professor isystematisk teologi, Jan-Olav Henriksen, som udtalte følgende under enpaneldebat: „Hvis jeg kan tillade mig at være profet i stedet for professor etøjeblik, så vil jeg forudsige, at langt flere systematisk-teologiskeforskningsprojekter kommer til at inkludere empiriske undersøgelser ifremtiden.“Ud over at denempiriske tilgang i stigende grad inddrages som led i systematisk-teologiske ogeksegetiske forskningsprojekter tydeliggjorde konferencens præsentationer ogsået øget samarbejde og udveksling mellem nordiske kolleger. Tidligere har mangeskandinaviske teologer orienteret sig mod tysk og amerikansk forskning, hvilkethar medført relativt asymmetriske fortolkninger, idet skandinaver i højere gradhar gjort sig bekendt med den tyske og amerikanske kontekst end omvendt. Ifortolkningen af de empiriske undersøgelser spiller behovet for indblik i denordiske kirke- og samfundsforhold dog en central rolle. Et af deforskningsprojekter, hvor den faglige udveksling mellem skandinaviske forskereer særlig markant, er det norske forskningsprojekt „FOSS – forkyndelse for småog store“ (http://www.mf.no/forskningphd/pagaende-prosjekter/fossforkynnelse-sma-store/teoretisk-forankring).En anden frugt afdette samarbejde er det Nordisk Homiletiske Netværk. Deltagerne idette netværk har gennem mange år primært mødtes på konferencer i USA på det,der er blevet kaldt akademikernes svar på Roskilde Festival – nærmere betegnetAmerican Academy of Religion og Academy of Homiletics. Gennem de seneste år ernordiske homiletikere dog også begyndt at mødes på skift i Nordeuropa, og næstegang foregår det nordisk homiletiske netværks møde på Københavns Universitetden 24.-25. august 2017. Mødet er denne gang blevet udvidet til en konference,som er åben for præster og foregår i samarbejde med Københavns og Helsingør Stiftunder temaet „At tale til tro: Kommer troen af ordet, der høres, siges, ses,synges, sanses?“. Konferencen vil bestå af en blanding af forelæsninger ogworkshops ved Thure Lindhardt, Peter Lodberg m.fl.Folkekirkeog kirkeforskningDen empiriske kirkeforskninghar også gjort nye landvindinger i en dansk teologisk kontekst gennem de senereår. For at præsentere og diskutere disse nye indsigter indbød Center forKirkeforskning, KU, Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter, samt Center forSamtidsreligion, AU, til vidensdeling- og perspektivseminar i november 2016.Deltagerne var ca. 80 studerende, præster og forskere. På seminaretpræsenterede ph.d.-studerende Karen Marie Leth Nissen, KU, og professor msoUlla Schmidt, AU, blandt andet en helt ny undersøgelse af befolkningens forholdtil de kirkelige handlinger. Undersøgelsen påviser den stigende grad afindividualisering som karakteriserer flertallet af den danske befolkningsforhold til og brug af Folkekirken. Tidligere tiders traditionsbundne medlemskaber således blevet afløst af mere aktive til- og fravalg. Afgørende for mangesbeslutning vedrørende dåb, konfirmation og kirkelig vielse er overvejelserover, hvorvidt den pågældende kirkelige handling opleves autentisk i forholdtil den enkeltes aktuelle livssituation. Individualisering var således etgennemgående tema. I tillæg til præsentationer af de nyeste empiriskeundersøgelser bød seminaret på workshops om de kirkelige handlinger og densociale kapital i Danmark, kirkemusikkens og sangens betydning i Folkekirken,folks oplevelser af gudstjenester og ritualer mm.Flygtningesmøde med FolkekirkenSom led i seminaretvar undertegnede blevet bedt om at præsentere et forskningsprojekt omflygtninges møde med Folkekirken, som Gitte Buch-Hansen og jeg påbegyndte i2014. Præsentationen bar titlen „De nye kristne i Apostelkirken. Vekselvirkningmellem forskning og praksis“ og blev efterfulgt af respons fra og sogne- ogindvandrerpræst, ph.d. Niels Nymann Eriksen. Vores forskningsprojekt togudgangspunkt i deltagerobservation af gudstjenester og øvrige aktiviteter iApostelkirken på Vesterbro, hvor ca. 1/3 af den menighed, der deltager ihøjmessen søndag formiddag, består af flygtninge og indvandrere af mellemøstligbaggrund.På grundlag af dettefeltstudium interviewede vi ti kvinder og mænd af iransk, kurdisk og afghanskbaggrund. Feltstudiet viste, at spørgsmål om dåb og kirkeligt tilhørsforholdogså står centralt for denne del af Folkekirkens brugere. Dog med et nogetanderledes fortegn end de traditionelle medlemmer beskrevet ovenfor. En af deiranske kvinder, som vi interviewede, udtrykte forskellen som følger: „Jeg ved,at det for mange danskere er fint at gå i kirke én gang om ugen, lytte en timestid og så gå hjem. Men det er ikke nok til at leve på for mig… Det er, som omjeg har fået mine indre organer taget ud: mit hjerte, mine lunger, mitblod – og nu har jeg brug for nye organer og nyt blod for at kunne leve. Det erderfor jeg har brug for ordentlig føde, åndelig føde.“ Kvinden er konverteret fraislam til kristendom for nogle år siden, og hun beskrev, at hun ikke kan nøjesmed at lytte passivt, hvis hun skal kunne udleve sin tro. Hun har derimod brugfor at gentage og dele ud af det, hun modtager. Denne indoptagelse beskriverhun finder sted, når hun bidrager til gudstjenesterne ved at læseevangelieteksten højt på Farsi under gudstjenesten i Apostelkirken, samt nårhun afholder bibelstudiekreds for andre flygtninge og indvandrere på Farsi i oguden for kirken.En af de øvrigepersoner, vi interviewede, var en kurdisk mand i 40’erne. Han kom fra en slægt,som havde været kristen i mange generationer, og han havde været i gang med enkonservatorieuddannelse, da Saddam Husseins regime havde tvunget ham og mangeandre til at flygte fra Irak i starten af 1990’erne. Den kurdiske musiker havdenære venner blandt både muslimer og kristne og fortalte om sine gode erfaringermed fredelig sameksistens mellem de to grupper. Grundet sit liv tæt på de toreligioner havde han imidlertid også oplevet nogle forskelle på kristendom ogislam, som sjældent nævnes i mødet mellem religionerne. For ham at se udgørsang og musik nerven i kristendom i stærk kontrast til islam, og musikkenmarkerer dermed en af de mest grundlæggende forskelle på kristen og muslimskpraksis. Med sine udefrakommende, førstehånds beskrivelser bidrog den kurdiskemusiker ikke blot til en fornyet religionsteologisk indsigt, men tilføjededesuden et nyt aspekt til den folkekirkelige forståelse af gudstjenesten som ensalmesangsmesse.I løbet af interviewetfik kurderens formfuldendte sprog os til at spørge, hvordan han havde lært sigsådant et godt dansk. Han svarede, at det primært var gennem læsning af SørenKierkegaard, og uddybede ved at fortælle, at det første møde med Kierkegaardhavde givet ham et chok, men at læsningen efterfølgende havde haft afgørendebetydning for hans liv: „Kierkegaard er grunden til, at jeg er den, jeg er idag“ hævdede han, hvorefter han reciterede følgende passage fra Enten-Eller:„Hvor er min Sjæl og min Tanke saa ufrugtbar, og dog bestandig piint afindholdsløse vellystige og qvalfulde Veer! Skal da Aandens Tungebaand aldrigløsnes paa mig, skal jeg altid lalle?“ (EE1, SKS 2, 32). Et udsagn som dettevar i kurderens fortolkning snarere som en sonate end en tekst, ligesom Kierkegaardsværker i det hele taget var som musik. Denne musikalitet placerer for hamKierkegaards bøger lige ved siden af Bibelen.EtnografiskekklesiologiFeltstudiet afflygtninges møde med Folkekirken har bidraget til at minde os om en urkirkeligforståelse af dåben som indgang til et grundlæggende nyt liv samt en opfattelseaf, at mennesket og kirken lever i eksil i verden. Sådanne indsigter kan virkeforstyrrende og provokerende i forhold til en folkekirkelig, såvel somakademisk teologisk forståelse af, hvad kirke og kristendom er i dag.Etnografisk ekklesiologi handler dog ikke om blot at „stikke fingeren i jorden“for at få be- eller afkræftet en teori udtænkt ved skrivebordet. I stedet fårtilgangen os til at slæbe noget af jorden med ind på kontorerne for at lære attænke i dialog med denne. Med den empiriske metode arbejder vi, på den eneside, på at forstyrre den form for tænkning, som tror, den kan tale på allesvegne. På den anden side skal vi vare os for ikke at ‘go native’ – ibetydningen af, at blive ét med det felt, vi undersøger. I stedet er denbeskedne ambition at lade os selv og vores arbejde „forstyrre“ ved at indgå idialog med disse udefrakommende, anderledes stemmer og perspektiver – i tillægtil de traditionelle teologiske kilder. Således er den fremmedhed ogforstyrrelse, som kendetegner alle teologiske studier, ligeledesomdrejningspunkt for den empiriske tilgang. (Se: G. Buch-Hansen, K.D. Felter, M.R.Lorensen, „Ethnographic Ecclesiologyand the Challenges of Scholarly Situatedness“ in: Open Theology,2015; 1).Det Teologiske Fakultet > Formidling > Artiklerfra tidsskriftet TEOL-information> 2017 nr. 55 >https://teol.ku.dk/formidling/teol-information/2017_februar_55/art8/

KW - Det Teologiske Fakultet

KW - Folkekirken

KW - flygtninge

M3 - Bidrag til avis - Avisartikel

VL - 55

JO - TEOL-information

JF - TEOL-information

SN - 0905-4200

ER -

ID: 173158889