”Prædiken og ordkult – mellem teologi og empiri”

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Standard

”Prædiken og ordkult – mellem teologi og empiri”. / Lorensen, Marlene Ringgaard.

Tradition og fornyelse. Teologiske perspektiver på gudstjeneste og liturgi . ed. / Nete Helene Enggaard; Rasmus Nøjgaard. Eksistensen, 2018. p. 237-248.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingBook chapterResearch

Harvard

Lorensen, MR 2018, ”Prædiken og ordkult – mellem teologi og empiri”. in NH Enggaard & R Nøjgaard (eds), Tradition og fornyelse. Teologiske perspektiver på gudstjeneste og liturgi . Eksistensen, pp. 237-248.

APA

Lorensen, M. R. (2018). ”Prædiken og ordkult – mellem teologi og empiri”. In N. H. Enggaard, & R. Nøjgaard (Eds.), Tradition og fornyelse. Teologiske perspektiver på gudstjeneste og liturgi (pp. 237-248). Eksistensen.

Vancouver

Lorensen MR. ”Prædiken og ordkult – mellem teologi og empiri”. In Enggaard NH, Nøjgaard R, editors, Tradition og fornyelse. Teologiske perspektiver på gudstjeneste og liturgi . Eksistensen. 2018. p. 237-248

Author

Lorensen, Marlene Ringgaard. / ”Prædiken og ordkult – mellem teologi og empiri”. Tradition og fornyelse. Teologiske perspektiver på gudstjeneste og liturgi . editor / Nete Helene Enggaard ; Rasmus Nøjgaard. Eksistensen, 2018. pp. 237-248

Bibtex

@inbook{9ef08f62b85f499bbfe69145ece7210f,
title = "”Pr{\ae}diken og ordkult – mellem teologi og empiri”",
abstract = "Siden Reformationen har forholdet mellem pr{\ae}diken og liturgi befundet sig i et sp{\ae}ndingsforhold, hvor pr{\ae}dikenen ofte er blevet fremh{\ae}vet p{\aa} bekostning af gudstjenestens {\o}vrige elementer. Beskrivelserne af forholdet sp{\ae}nder fra samtale (Luther 1544) over forstyrrelse (Nielsen 2004; Deeg 2012) til nedbrydning (N{\o}rager Pedersen 1969). Nyere danske empiriske unders{\o}gelser p{\aa}peger imidlertid et samspil mellem pr{\ae}diken og liturgi, som antyder, at de to st{\o}rrelser skiftevis beriger eller aflaster hinanden (Gaarden 2015; Enggaard 2015, 2016). De nye unders{\o}gelser viser, at pr{\ae}dikenen spiller en s{\ae}rlig rolle i forhold til dem, der oplever gudstjenesten som fremmedg{\o}rende, hvorimod gudstjenestens {\o}vrige elementer, s{\aa}som salmesang og nadverdeltagelse, har st{\o}rre betydning for mere vante kirkeg{\ae}ngere. Unders{\o}gelserne har ansporet mig til at afpr{\o}ve den tese, at v{\ae}gtl{\ae}gning af henholdsvis pr{\ae}diken og liturgi ikke n{\o}dvendigvis kan kategoriseres som et udtryk for modstridende teologiske positioner. Dermed tr{\ae}kker jeg p{\aa} nyere homiletiske og liturgiske teorier, som peger p{\aa} en dynamisk vekselvirkning mellem ord og kult, pr{\ae}diken og gudstjeneste, betydning og n{\ae}rv{\ae}r, s{\aa}dan som det sammenfattes i den tyske teolog, Alexander Deegs begreb {\textquoteright}WortKult{\textquoteright}, der vil blive introduceret senere. I det f{\o}lgende vil jeg unders{\o}ge empiren i lyset af de nyere teoridannelser for at afs{\o}ge, hvorvidt en i dansk kontekst ny samtale mellem empiriske unders{\o}gelser og teologiske positioner kan give anledning til at se udvekslingen mellem teologi og empiri som en frugtbar – gensidig – forstyrrelse, der peger videre end en mere traditionel rangordning af teologien over empiren. Eller omvendt.",
keywords = "Det Teologiske Fakultet, Pr{\ae}diken, gudstjeneste",
author = "Lorensen, {Marlene Ringgaard}",
year = "2018",
language = "Dansk",
pages = "237--248",
editor = "Enggaard, {Nete Helene} and N{\o}jgaard, {Rasmus }",
booktitle = "Tradition og fornyelse. Teologiske perspektiver p{\aa} gudstjeneste og liturgi",
publisher = "Eksistensen",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - ”Prædiken og ordkult – mellem teologi og empiri”

AU - Lorensen, Marlene Ringgaard

PY - 2018

Y1 - 2018

N2 - Siden Reformationen har forholdet mellem prædiken og liturgi befundet sig i et spændingsforhold, hvor prædikenen ofte er blevet fremhævet på bekostning af gudstjenestens øvrige elementer. Beskrivelserne af forholdet spænder fra samtale (Luther 1544) over forstyrrelse (Nielsen 2004; Deeg 2012) til nedbrydning (Nørager Pedersen 1969). Nyere danske empiriske undersøgelser påpeger imidlertid et samspil mellem prædiken og liturgi, som antyder, at de to størrelser skiftevis beriger eller aflaster hinanden (Gaarden 2015; Enggaard 2015, 2016). De nye undersøgelser viser, at prædikenen spiller en særlig rolle i forhold til dem, der oplever gudstjenesten som fremmedgørende, hvorimod gudstjenestens øvrige elementer, såsom salmesang og nadverdeltagelse, har større betydning for mere vante kirkegængere. Undersøgelserne har ansporet mig til at afprøve den tese, at vægtlægning af henholdsvis prædiken og liturgi ikke nødvendigvis kan kategoriseres som et udtryk for modstridende teologiske positioner. Dermed trækker jeg på nyere homiletiske og liturgiske teorier, som peger på en dynamisk vekselvirkning mellem ord og kult, prædiken og gudstjeneste, betydning og nærvær, sådan som det sammenfattes i den tyske teolog, Alexander Deegs begreb ’WortKult’, der vil blive introduceret senere. I det følgende vil jeg undersøge empiren i lyset af de nyere teoridannelser for at afsøge, hvorvidt en i dansk kontekst ny samtale mellem empiriske undersøgelser og teologiske positioner kan give anledning til at se udvekslingen mellem teologi og empiri som en frugtbar – gensidig – forstyrrelse, der peger videre end en mere traditionel rangordning af teologien over empiren. Eller omvendt.

AB - Siden Reformationen har forholdet mellem prædiken og liturgi befundet sig i et spændingsforhold, hvor prædikenen ofte er blevet fremhævet på bekostning af gudstjenestens øvrige elementer. Beskrivelserne af forholdet spænder fra samtale (Luther 1544) over forstyrrelse (Nielsen 2004; Deeg 2012) til nedbrydning (Nørager Pedersen 1969). Nyere danske empiriske undersøgelser påpeger imidlertid et samspil mellem prædiken og liturgi, som antyder, at de to størrelser skiftevis beriger eller aflaster hinanden (Gaarden 2015; Enggaard 2015, 2016). De nye undersøgelser viser, at prædikenen spiller en særlig rolle i forhold til dem, der oplever gudstjenesten som fremmedgørende, hvorimod gudstjenestens øvrige elementer, såsom salmesang og nadverdeltagelse, har større betydning for mere vante kirkegængere. Undersøgelserne har ansporet mig til at afprøve den tese, at vægtlægning af henholdsvis prædiken og liturgi ikke nødvendigvis kan kategoriseres som et udtryk for modstridende teologiske positioner. Dermed trækker jeg på nyere homiletiske og liturgiske teorier, som peger på en dynamisk vekselvirkning mellem ord og kult, prædiken og gudstjeneste, betydning og nærvær, sådan som det sammenfattes i den tyske teolog, Alexander Deegs begreb ’WortKult’, der vil blive introduceret senere. I det følgende vil jeg undersøge empiren i lyset af de nyere teoridannelser for at afsøge, hvorvidt en i dansk kontekst ny samtale mellem empiriske undersøgelser og teologiske positioner kan give anledning til at se udvekslingen mellem teologi og empiri som en frugtbar – gensidig – forstyrrelse, der peger videre end en mere traditionel rangordning af teologien over empiren. Eller omvendt.

KW - Det Teologiske Fakultet

KW - Prædiken

KW - gudstjeneste

M3 - Bidrag til bog/antologi

SP - 237

EP - 248

BT - Tradition og fornyelse. Teologiske perspektiver på gudstjeneste og liturgi

A2 - Enggaard, Nete Helene

A2 - Nøjgaard, Rasmus

PB - Eksistensen

ER -

ID: 210900060