Synliggørelser: det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv

Research output: Book/ReportPh.D. thesis

Standard

Synliggørelser : det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv . / Kjær, Michael.

Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 216 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesis

Harvard

Kjær, M 2017, Synliggørelser: det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv . Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

APA

Kjær, M. (2017). Synliggørelser: det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv . Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet.

Vancouver

Kjær M. Synliggørelser: det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv . Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 216 p.

Author

Kjær, Michael. / Synliggørelser : det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv . Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2017. 216 p.

Bibtex

@phdthesis{836382c6b7d140b78e57ac89074d948a,
title = "Synligg{\o}relser: det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv ",
abstract = "Afhandlingen {\textquoteright}Synligg{\o}relser - Det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv{\textquoteright} foresl{\aa}r et billedbegreb, der opfatter det moderne billedlige felt som etableret via synligg{\o}relser af krydsfelter mellem affekt og arkiv. Disse synligg{\o}relser m{\aa} foreg{\aa} som vidensark{\ae}ologisk kritiske praksisser.De processer, der i moderniteten reelt danner og udg{\o}r vores aktuelle virkelighed, kan if{\o}lge afhandlingens opfattelse ikke afbildes direkte territorielt og i positive termer, men m{\aa} synligg{\o}res indirekte. Opfattet p{\aa} denne m{\aa}de stiller moderniteten en grundl{\ae}ggende navigationsudfordring, som denne afhandling er optaget af. Hvordan overhovedet navigere kulturelt indirekte?Afhandlingen har ved udviklingen af sin problemstilling st{\o}ttet sig henholdsvis til lacaniansk blikteori for billedfeltets vedkommende og kulturanalytisk til de senere {\aa}rs udvikling af en kritisk analyse af den moderne kulturs tiltagende topologiske f{\o}jelighed. Til forst{\aa}elsen af eksisterende og mulige sammenh{\ae}nge mellem affekter og arkiver, tr{\ae}kkes for affektf{\ae}nomenets vedkommende prim{\ae}rt p{\aa} Gilles Deleuzes affektteori, for arkivbegrebets henholdsvis p{\aa} Jacques Derrida og Michel Foucaults forskellige men forbundne arkivforst{\aa}elser.Afhandlingen unders{\o}ger r{\ae}kkevidden og potentialet i den foresl{\aa}ede ark{\ae}ologisk synligg{\o}rende billedpraksis ved at f{\o}lge tre forskellige moderne synligg{\o}rende taktikker. Aleksander Rodchenkos fors{\o}g p{\aa} at nulstille den visuelle perceptionsproces i sit enkeltramme-fotografi, Andrey Tarkovskys arbejde med billedlig anamnese og kunstnerduoen Vinyl -terror & -horrors nutidige installationspraksis, der sigter mod at etablere parallel-rumligheder. De tre eksempler arbejder dog ikke kun taktisk med at synligg{\o}re allerede eksisterende krydsfelter mellem affekt og arkiv, de foresl{\aa}r ogs{\aa} strategiske veje ud af disse allerede eksisterende krydsfelter. De udvikler s{\aa}ledes, som afhandlingen forst{\aa}r det, alternative overlejringer mellem affekt og arkiv, der skal muligg{\o}re etableringer af andre kroppe end dem, vi aktuelt befinder os i.Afhandlingens forskningsbidrag er at foresl{\aa} og udvikle det n{\ae}vnte billedbegreb og at p{\aa}begynde en slags typologi over den ark{\ae}ologisk synligg{\o}rende billedpraksis{\textquoteright} taktiske og strategiske muligheder.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Billedteori, Arkivteori, Affektteori ",
author = "Michael Kj{\ae}r",
year = "2017",
month = mar,
language = "Dansk",
publisher = "Det Humanistiske Fakultet, K{\o}benhavns Universitet",
address = "Danmark",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Synliggørelser

T2 - det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv

AU - Kjær, Michael

PY - 2017/3

Y1 - 2017/3

N2 - Afhandlingen ’Synliggørelser - Det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv’ foreslår et billedbegreb, der opfatter det moderne billedlige felt som etableret via synliggørelser af krydsfelter mellem affekt og arkiv. Disse synliggørelser må foregå som vidensarkæologisk kritiske praksisser.De processer, der i moderniteten reelt danner og udgør vores aktuelle virkelighed, kan ifølge afhandlingens opfattelse ikke afbildes direkte territorielt og i positive termer, men må synliggøres indirekte. Opfattet på denne måde stiller moderniteten en grundlæggende navigationsudfordring, som denne afhandling er optaget af. Hvordan overhovedet navigere kulturelt indirekte?Afhandlingen har ved udviklingen af sin problemstilling støttet sig henholdsvis til lacaniansk blikteori for billedfeltets vedkommende og kulturanalytisk til de senere års udvikling af en kritisk analyse af den moderne kulturs tiltagende topologiske føjelighed. Til forståelsen af eksisterende og mulige sammenhænge mellem affekter og arkiver, trækkes for affektfænomenets vedkommende primært på Gilles Deleuzes affektteori, for arkivbegrebets henholdsvis på Jacques Derrida og Michel Foucaults forskellige men forbundne arkivforståelser.Afhandlingen undersøger rækkevidden og potentialet i den foreslåede arkæologisk synliggørende billedpraksis ved at følge tre forskellige moderne synliggørende taktikker. Aleksander Rodchenkos forsøg på at nulstille den visuelle perceptionsproces i sit enkeltramme-fotografi, Andrey Tarkovskys arbejde med billedlig anamnese og kunstnerduoen Vinyl -terror & -horrors nutidige installationspraksis, der sigter mod at etablere parallel-rumligheder. De tre eksempler arbejder dog ikke kun taktisk med at synliggøre allerede eksisterende krydsfelter mellem affekt og arkiv, de foreslår også strategiske veje ud af disse allerede eksisterende krydsfelter. De udvikler således, som afhandlingen forstår det, alternative overlejringer mellem affekt og arkiv, der skal muliggøre etableringer af andre kroppe end dem, vi aktuelt befinder os i.Afhandlingens forskningsbidrag er at foreslå og udvikle det nævnte billedbegreb og at påbegynde en slags typologi over den arkæologisk synliggørende billedpraksis’ taktiske og strategiske muligheder.

AB - Afhandlingen ’Synliggørelser - Det moderne billede i krydsfeltet mellem affekt og arkiv’ foreslår et billedbegreb, der opfatter det moderne billedlige felt som etableret via synliggørelser af krydsfelter mellem affekt og arkiv. Disse synliggørelser må foregå som vidensarkæologisk kritiske praksisser.De processer, der i moderniteten reelt danner og udgør vores aktuelle virkelighed, kan ifølge afhandlingens opfattelse ikke afbildes direkte territorielt og i positive termer, men må synliggøres indirekte. Opfattet på denne måde stiller moderniteten en grundlæggende navigationsudfordring, som denne afhandling er optaget af. Hvordan overhovedet navigere kulturelt indirekte?Afhandlingen har ved udviklingen af sin problemstilling støttet sig henholdsvis til lacaniansk blikteori for billedfeltets vedkommende og kulturanalytisk til de senere års udvikling af en kritisk analyse af den moderne kulturs tiltagende topologiske føjelighed. Til forståelsen af eksisterende og mulige sammenhænge mellem affekter og arkiver, trækkes for affektfænomenets vedkommende primært på Gilles Deleuzes affektteori, for arkivbegrebets henholdsvis på Jacques Derrida og Michel Foucaults forskellige men forbundne arkivforståelser.Afhandlingen undersøger rækkevidden og potentialet i den foreslåede arkæologisk synliggørende billedpraksis ved at følge tre forskellige moderne synliggørende taktikker. Aleksander Rodchenkos forsøg på at nulstille den visuelle perceptionsproces i sit enkeltramme-fotografi, Andrey Tarkovskys arbejde med billedlig anamnese og kunstnerduoen Vinyl -terror & -horrors nutidige installationspraksis, der sigter mod at etablere parallel-rumligheder. De tre eksempler arbejder dog ikke kun taktisk med at synliggøre allerede eksisterende krydsfelter mellem affekt og arkiv, de foreslår også strategiske veje ud af disse allerede eksisterende krydsfelter. De udvikler således, som afhandlingen forstår det, alternative overlejringer mellem affekt og arkiv, der skal muliggøre etableringer af andre kroppe end dem, vi aktuelt befinder os i.Afhandlingens forskningsbidrag er at foreslå og udvikle det nævnte billedbegreb og at påbegynde en slags typologi over den arkæologisk synliggørende billedpraksis’ taktiske og strategiske muligheder.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Billedteori

KW - Arkivteori

KW - Affektteori

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Synliggørelser

PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet

ER -

ID: 173201464