The Place of the Black Body in White History: Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

The Place of the Black Body in White History : Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'. / Petersen, Anne Ring.

In: Perspective, No. December, 17.12.2018, p. upagineret.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Petersen, AR 2018, 'The Place of the Black Body in White History: Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'', Perspective, no. December, pp. upagineret. <http://perspective.smk.dk/en/place-black-body-white-history-jeannette-ehlerss-decolonial-interrogation-darker-side-western>

APA

Petersen, A. R. (2018). The Place of the Black Body in White History: Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'. Perspective, (December), upagineret. http://perspective.smk.dk/en/place-black-body-white-history-jeannette-ehlerss-decolonial-interrogation-darker-side-western

Vancouver

Petersen AR. The Place of the Black Body in White History: Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'. Perspective. 2018 Dec 17;(December):upagineret.

Author

Petersen, Anne Ring. / The Place of the Black Body in White History : Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'. In: Perspective. 2018 ; No. December. pp. upagineret.

Bibtex

@article{4a2b5a7073aa4428b664006449531357,
title = "The Place of the Black Body in White History: Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'",
abstract = "De europ{\ae}iske lande er blevet kritiseret for at fastholde koloniale tankegange og et hvidt overherred{\o}mme. Denne artikel sp{\o}rger: Kan samtidskunst medvirke til at ”dekolonisere” og gent{\ae}nke den nationale historie og identitet samt skabe rum for racialiserede kroppe i vestlig (kunst)historie? Jeannette Ehlers tager livtag med historien om Danmarks involvering i kolonialisme og slaveri – og deres efterliv i nutiden. Dette voldsomme kapitel af den nationale historie har indtil for nylig kun f{\aa}et spredt opm{\ae}rksomhed i den danske offentlighed. Artiklen ser p{\aa}, hvordan Ehlers genforhandler selvopfattelse og historie i et nutidigt Danmark, der er n{\o}dt til at l{\ae}re at leve med kulturel mangfoldighed, ved at unders{\o}ge Ehlers{\textquoteright} performance Whip It Good (2013‒) og I Am Queen Mary (2017), en offentlig skulptur, der ihukommer modstanden mod det danske kolonistyre og er skabt sammen med La Vaughn Belle.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, postkolonialisme, dekolonial kunst, dansk kolonialisme, migration, postmigration, samtidskunst, kunst i offentlige rum, monumenter, racisme, kulturel diversitet, Postcolonialism, decolonial art, Danish colonialism, migration, postmigration, contemporary art, art in public spaces, monuments, racism, cultural diversity",
author = "Petersen, {Anne Ring}",
year = "2018",
month = dec,
day = "17",
language = "Flere sprog",
pages = "upagineret",
journal = "Perspective",
issn = "2446-1792",
publisher = "Statens Museum for Kunst",
number = "December",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - The Place of the Black Body in White History

T2 - Jeannette Ehlers's decolonial interrogation of 'the darker side of Western modernity'

AU - Petersen, Anne Ring

PY - 2018/12/17

Y1 - 2018/12/17

N2 - De europæiske lande er blevet kritiseret for at fastholde koloniale tankegange og et hvidt overherredømme. Denne artikel spørger: Kan samtidskunst medvirke til at ”dekolonisere” og gentænke den nationale historie og identitet samt skabe rum for racialiserede kroppe i vestlig (kunst)historie? Jeannette Ehlers tager livtag med historien om Danmarks involvering i kolonialisme og slaveri – og deres efterliv i nutiden. Dette voldsomme kapitel af den nationale historie har indtil for nylig kun fået spredt opmærksomhed i den danske offentlighed. Artiklen ser på, hvordan Ehlers genforhandler selvopfattelse og historie i et nutidigt Danmark, der er nødt til at lære at leve med kulturel mangfoldighed, ved at undersøge Ehlers’ performance Whip It Good (2013‒) og I Am Queen Mary (2017), en offentlig skulptur, der ihukommer modstanden mod det danske kolonistyre og er skabt sammen med La Vaughn Belle.

AB - De europæiske lande er blevet kritiseret for at fastholde koloniale tankegange og et hvidt overherredømme. Denne artikel spørger: Kan samtidskunst medvirke til at ”dekolonisere” og gentænke den nationale historie og identitet samt skabe rum for racialiserede kroppe i vestlig (kunst)historie? Jeannette Ehlers tager livtag med historien om Danmarks involvering i kolonialisme og slaveri – og deres efterliv i nutiden. Dette voldsomme kapitel af den nationale historie har indtil for nylig kun fået spredt opmærksomhed i den danske offentlighed. Artiklen ser på, hvordan Ehlers genforhandler selvopfattelse og historie i et nutidigt Danmark, der er nødt til at lære at leve med kulturel mangfoldighed, ved at undersøge Ehlers’ performance Whip It Good (2013‒) og I Am Queen Mary (2017), en offentlig skulptur, der ihukommer modstanden mod det danske kolonistyre og er skabt sammen med La Vaughn Belle.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - postkolonialisme

KW - dekolonial kunst

KW - dansk kolonialisme

KW - migration

KW - postmigration

KW - samtidskunst

KW - kunst i offentlige rum

KW - monumenter

KW - racisme

KW - kulturel diversitet

KW - Postcolonialism

KW - decolonial art

KW - Danish colonialism

KW - migration

KW - postmigration

KW - contemporary art

KW - art in public spaces

KW - monuments

KW - racism

KW - cultural diversity

M3 - Tidsskriftartikel

SP - upagineret

JO - Perspective

JF - Perspective

SN - 2446-1792

IS - December

ER -

ID: 210053628