At slutte kreds: Forsøgsscenens kunstneriske praksis i 1930ernes selvorganiserede, politisk-kunstneriske miljø

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelfagfællebedømt

Dokumenter

Forsøgsscenen (1929-31) undersøges i denne artikel som et historisk tidligt eksempel på en fællesskabsorganiserende kunstnerisk praksis. Ved at analysere Forsøgsscenen ud fra ‘analyseobjekterne’ tidsskriftproduktion, distributionspolitik og infrastrukturel performance flyttes interessen fra receptionen af kunstværket i teaterhistorien og nærmere en materialistisk forståelse af Forsøgsscenens produktionsæstetiske bidrag i avantgardehistorien. Historiografisk anlægges en komparativistisk optik, der finder slægtskab både mellem kollektive organiseringer i 1930erne og slægtskab med samtidskoncepter om selv-institutionalisering som modkultur: redistribuerende, politiske og institutionsdannende praksisser, der udfolder sig som respons på de gængse kunstinstitutioner i senkapitalismen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPeripeti
Vol/bind18
Udgave nummer34
Sider (fra-til)18-28
ISSN1604-0325
StatusUdgivet - 17 dec. 2021

    Forskningsområder

  • Det Humanistiske Fakultet - Infrastrukturel Performance, Kunstnerkolletiver, Produktionsæstetik, Tidsskrifter, little magazines

Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk


Ingen data tilgængelig

ID: 287610953