Klasserummets dynamikker

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Standard

Klasserummets dynamikker. / Christensen, Gerd.

10 døre til klasserummet. red. / Martin Blok Johansen. Akademisk Forlag, 2019. s. 103-116.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

Harvard

Christensen, G 2019, Klasserummets dynamikker. i MB Johansen (red.), 10 døre til klasserummet. Akademisk Forlag, s. 103-116.

APA

Christensen, G. (2019). Klasserummets dynamikker. I M. B. Johansen (red.), 10 døre til klasserummet (s. 103-116). Akademisk Forlag.

Vancouver

Christensen G. Klasserummets dynamikker. I Johansen MB, red., 10 døre til klasserummet. Akademisk Forlag. 2019. s. 103-116

Author

Christensen, Gerd. / Klasserummets dynamikker. 10 døre til klasserummet. red. / Martin Blok Johansen. Akademisk Forlag, 2019. s. 103-116

Bibtex

@inbook{d31dba9416784106ad13c8ce7a5fd24d,
title = "Klasserummets dynamikker",
abstract = "Hensigten med denne artikel er fors{\o}ge at forst{\aa} de dynamikker, der er til stede i et klasserum. Med udgangspunkt i en case vil det blive diskuteret, hvordan hhv. et individ-centreret og et relationistisk perspektiv vil forholde sig til det, der foreg{\aa}r i en undervisningssituation. Efterf{\o}lgende vil vi se n{\ae}rmere p{\aa}, hvordan det relationistiske perspektiv kan bidrage til at fokus flyttes fra de personer, der indg{\aa}r i konteksten, til det, der foreg{\aa}r i rummet mellem dem. Ved at flytte perspektivet f{\aa}r man ogs{\aa} andre handlemuligheder. Dette g{\ae}lder ogs{\aa} som underviser.I artiklen benyttes en r{\ae}kke teoretikere, der har det tilf{\ae}lles, at ansvar, kompetence og l{\ae}ring placeres imellem individerne i konteksten frem for i de enkelte individer. Dynamikker forst{\aa}s dermed som noget, der tilh{\o}rer klasserummet frem for det enkelte individ. Denne tilgang er karakteriseret ved, at den ikke har til form{\aa}l at foretage en udpegning af {\textquoteright}gode{\textquoteright} og {\textquoteright}d{\aa}rlige{\textquoteright} dynamikker i klasserummet, endsige at udpege de ansvarlige for eventuelt {\textquoteright}problematiske{\textquoteright} dynamikker. Tilgangen er s{\aa}ledes analytisk frem for normativ, dvs. at den er unders{\o}gende frem for d{\o}mmende. Den har ikke til form{\aa}l at sondre mellem god og d{\aa}rlig opf{\o}rsel, eller at opstille regler for f{\o}rstn{\ae}vnte. Derimod vil den unders{\o}ge, hvilke rationaler, der kan ligge til grund for det, der foreg{\aa}r. Perspektivet giver s{\aa}ledes anledning til at unders{\o}ge dynamikker som noget, der skabes i konteksten, hvor de har deres eget liv, rationaler og betydninger. Derigennem {\aa}bnes ogs{\aa} for at betragte de positioner, som l{\ae}rere og elever indtager, samt den fordeling af magt, kompetence og ansvar, der foreg{\aa}r imellem disse, som et relationelt, kontekstuelt og kontingent f{\ae}nomen og som noget, der kan arbejdes med som andet end et individuelt ansvar. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Lave & Wenger, positionering, situeret l{\ae}ring, interaktionisme",
author = "Gerd Christensen",
year = "2019",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-500-5378-1",
pages = "103--116",
editor = "Johansen, {Martin Blok}",
booktitle = "10 d{\o}re til klasserummet",
publisher = "Akademisk Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Klasserummets dynamikker

AU - Christensen, Gerd

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Hensigten med denne artikel er forsøge at forstå de dynamikker, der er til stede i et klasserum. Med udgangspunkt i en case vil det blive diskuteret, hvordan hhv. et individ-centreret og et relationistisk perspektiv vil forholde sig til det, der foregår i en undervisningssituation. Efterfølgende vil vi se nærmere på, hvordan det relationistiske perspektiv kan bidrage til at fokus flyttes fra de personer, der indgår i konteksten, til det, der foregår i rummet mellem dem. Ved at flytte perspektivet får man også andre handlemuligheder. Dette gælder også som underviser.I artiklen benyttes en række teoretikere, der har det tilfælles, at ansvar, kompetence og læring placeres imellem individerne i konteksten frem for i de enkelte individer. Dynamikker forstås dermed som noget, der tilhører klasserummet frem for det enkelte individ. Denne tilgang er karakteriseret ved, at den ikke har til formål at foretage en udpegning af ’gode’ og ’dårlige’ dynamikker i klasserummet, endsige at udpege de ansvarlige for eventuelt ’problematiske’ dynamikker. Tilgangen er således analytisk frem for normativ, dvs. at den er undersøgende frem for dømmende. Den har ikke til formål at sondre mellem god og dårlig opførsel, eller at opstille regler for førstnævnte. Derimod vil den undersøge, hvilke rationaler, der kan ligge til grund for det, der foregår. Perspektivet giver således anledning til at undersøge dynamikker som noget, der skabes i konteksten, hvor de har deres eget liv, rationaler og betydninger. Derigennem åbnes også for at betragte de positioner, som lærere og elever indtager, samt den fordeling af magt, kompetence og ansvar, der foregår imellem disse, som et relationelt, kontekstuelt og kontingent fænomen og som noget, der kan arbejdes med som andet end et individuelt ansvar.

AB - Hensigten med denne artikel er forsøge at forstå de dynamikker, der er til stede i et klasserum. Med udgangspunkt i en case vil det blive diskuteret, hvordan hhv. et individ-centreret og et relationistisk perspektiv vil forholde sig til det, der foregår i en undervisningssituation. Efterfølgende vil vi se nærmere på, hvordan det relationistiske perspektiv kan bidrage til at fokus flyttes fra de personer, der indgår i konteksten, til det, der foregår i rummet mellem dem. Ved at flytte perspektivet får man også andre handlemuligheder. Dette gælder også som underviser.I artiklen benyttes en række teoretikere, der har det tilfælles, at ansvar, kompetence og læring placeres imellem individerne i konteksten frem for i de enkelte individer. Dynamikker forstås dermed som noget, der tilhører klasserummet frem for det enkelte individ. Denne tilgang er karakteriseret ved, at den ikke har til formål at foretage en udpegning af ’gode’ og ’dårlige’ dynamikker i klasserummet, endsige at udpege de ansvarlige for eventuelt ’problematiske’ dynamikker. Tilgangen er således analytisk frem for normativ, dvs. at den er undersøgende frem for dømmende. Den har ikke til formål at sondre mellem god og dårlig opførsel, eller at opstille regler for førstnævnte. Derimod vil den undersøge, hvilke rationaler, der kan ligge til grund for det, der foregår. Perspektivet giver således anledning til at undersøge dynamikker som noget, der skabes i konteksten, hvor de har deres eget liv, rationaler og betydninger. Derigennem åbnes også for at betragte de positioner, som lærere og elever indtager, samt den fordeling af magt, kompetence og ansvar, der foregår imellem disse, som et relationelt, kontekstuelt og kontingent fænomen og som noget, der kan arbejdes med som andet end et individuelt ansvar.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Lave & Wenger, positionering, situeret læring, interaktionisme

M3 - Bidrag til bog/antologi

SN - 978-87-500-5378-1

SP - 103

EP - 116

BT - 10 døre til klasserummet

A2 - Johansen, Martin Blok

PB - Akademisk Forlag

ER -

ID: 228366968