En database på tværs af sprog og niveauer: CLIL-baserede undervisningsforløb, projektledelse i samarbejde med Susanne Pérez, Roskilde Universitet

Aktivitet: Andre aktivitetstyperAndet (priser, ekstern undervisning samt andet). - Andet

Petra Daryai-Hansen - Deltager

Content and Language Integrated Learning (CLIL) vokser hurtig i Danmark på alle uddannelsesniveauer. I september 2020 afholdt Engerom/KU i samarbejde med Roskilde Universitet et symposium om CLIL med 112 tilmeldte. Symposiet blev koordineret af Petra Daryai-Hansen og Joyce Kling, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk ved Københavns Universitet, i samarbejde med Susanne Jacobsen Pérez, Sprogprofilen, Roskilde Universitet. Formålet med symposiet var:
*At danne et CLIL-netværk på tværs af uddannelsesniveauer og sprog
*At dele eksisterende viden og erfaringer på tværs af uddannelsesniveauer og sprog
*At drøfte hvad der er behov for og hvordan netværket kunne gå videre

På baggrund af symposiets oplæg og deltagernes input og diskussioner blev de følgende behov for CLIL i Danmark identificeret:
*Platform til videndeling, synliggørelse af eksisterende CLIL-erfaringer og CLIL-materialer
*Udvikling af CLIL-baserede undervisningsmaterialer
*Behov for større kendskab til elev-perspektiver og elevers oplevelser af og erfaring med CLIL-baseret undervisning
*Uddannelse af CLIL-eksperter/vejledere/ambassadører. Her blev der gjort opmærksom på, at CLIL kommer til at indgå i ét modul i den nye PD-uddannelse til fremmedsprogsvejleder.
*Fortalervirksomhedsarbejde over for Børne- og Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet samt uddannelsesinstitutioner med henblik på synliggørelse og styrkelse af CLIL.
*CLIL-samarbejde og erfaringsudveksling med CLIL-erfaringer i andre EU-lande
Alle slides og andre materialer fra symposiet findes på følgende hjemmeside: https://engerom.ku.dk/kalender/kalender/2021/clil-paa-tvaers-af-uddannelsesniveauer/ (se: CLIL goodiebag, https://engerom.ku.dk/kalender/kalender/2021/clil-paa-tvaers-af-uddannelsesniveauer/)

På baggrund af symposiet er deltagerne blevet spurgt, om de ønskede at deltage i et CLIL-netværk. Her har ca. 60 deltagere tilkendegivet, at de ønsker at fortsætte i form af et netværk.

Det nærværende projekt har til formål at danne en platform til videndeling, synliggørelse af eksisterende CLIL-erfaringer og CLIL-materialer på tværs af sprog og uddannelsesniveauer. Dette vil vi gøre ved at opbygge en virtuel CLIL-database med eksemplariske CLIL-undervisningsforløb. Det foreslås at den virtuelle platform hostes af NCFF, da NCFF i sin funktion som videnscenter vil være et oplagt sted at kigge for personer interesseret i fremmedsprogsdidaktik.

Nærværende projekt skal bidrage til CLIL-databasen med et dokument med praksisanbefalinger, 25 eksemplariske CLIL-forløb samt en skabelon, som lærere, undervisere og lærerstuderende kan bruge i forbindelse med planlægning af CLIL-forløb.

Projektet understøtter NCFFs arbejde i forhold til den didaktiske udvikling af CLIL i det danske uddannelsessystem.

Projektets mål er at belyse og dele best practice inden for CLIL i Danmark, som kan skubbe til at flere på kryds og tværs af uddannelsesniveauer og fag bruger og videreudvikler CLIL-didaktik.
2 jan. 20231 sep. 2023

Institut

NavnInstitut for Engelsk, Germansk og Romansk
Dato10/01/2005 → …
PlaceringEmil Holms Kanal 6
ByKøbenhavn S

ID: 331904386