Foredrag af Lisbeth Verstraete-Hansen

Til hvilken nytte? Kampen om fremmedsprogene i dansk uddannelsespolitik efter årtusindskiftet

Skal der undervises i fremmedsprog i det danske uddannelsessystem? Hvis ja, hvilke sprog skal der da undervises i? Og med hvilket formål? Disse spørgsmål er mere aktuelle end nogensinde, for siden årtusindskiftet har uddannelsesinstitutionerne lukket fremmedsprogsfag på stribe. Det ligner et paradoks, da forsknings- og uddannelsespolitikken i samme periode har haft et stærkt ønske om dels at internationalisere uddannelserne, dels at tilpasse dem samfundets behov.

Men hvad betyder internationalisering? Hvem definerer ”samfundets behov”? Og hvordan bliver der egentlig lavet sprogpolitik i Danmark? Det er nogle af de spørgsmål, foredraget vil tage op. Med inddragelse af en lang række uddannelsesrapporter og anbefalinger vil vi se på, hvordan sprogfagenes funktion og status påvirkes af forskellige politiske og strategiske satsninger inden for politikområder, som ikke primært er sprogpolitiske.

Se mere på Videnskabernes Selskabs hjemmeside

Arrangementer er gratis.