Anne Holmen

Anne Holmen

Centerleder, professor

Anne Holmen har siden maj 2011 været professor i parallelsproglighed og er leder af Center for Internationalisering og Parallelsproglighed. Centret har forsknings- og videnscenterfunktion i relation til akademisk engelsk, dansk og andre sprog på KU, og det samarbejder med alle fakulteter og administrative enheder om skræddersyede sprogkurser for medarbejdere og studerende. 2016-20 var Anne Holmen desuden leder af det pædagogiske center på det Humanistiske Fakultet TEACH.

Primære forskningsområder

  • Sprogundervisning og -læring
  • Sprog til uddannelse og akademisk arbejde
  • Sociolingvistik, især flersprogethed og de mange slags dansk
  • Sprog- og uddannelsespolitik
  • Interkulturel pædagogik

Aktuel forskning

  • Flersprogethed i universitetspædagogikken
  • Sproglig diversitet blandt universitetsstuderende
  • Dansk som andetsprog i akademiske miljøer. 

Impact

Det Humanistiske Fakultet bruger Anne Holmens forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet.
Læs casen: Flersprogethed som udfordring og ressource.

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Andetsprogstilegnelse og -undervisning
  • Flersprogethed i skole og uddannelse
  • Sprog, identitet og kultur
  • Sprogpolitik, -pædagogik og -didaktik
  • Sociolingvistik og interaktionsanalyse 

Udvalgte publikationer

  1. Udgivet

    En utopisk-realistisk sprogpolitik: nogle scenarier som udgangspunkt for en kritisk diskussion af Københavns Universitets nye sprogpolitik

    Gregersen, Frans, Holmen, Anne & Larsen, Sanne, 2021, Sprogs status i rigsfælledskabet 2031. Kristiansen, T. & Holmen, A. (red.). København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, s. 145-163 (Koebenhavnerstudier i Tosprogethed, Bind C 13).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  2. Udgivet

    Developing academic language programs for newly arrived migrants - the role of Nordic universities

    Holmen, Anne (red.) & Laursen, Katja Årosin (red.), 2021, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. 87 s. (Københavnerstudier i tosprogethed, Studier i Parallelsproglighed, Bind C12).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiFormidling

  3. Udgivet

    Flere sprog i læringen: Translanguaging-pædagogik i praksis

    Thise, H. & Holmen, Anne, 18 nov. 2021, Frederiksberg: Samfundslitteratur. 180 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  4. Udgivet

    Hvorfor styrke og revitalisere små sprog?

    Holmen, Anne, 2022, Framgang för små språk. Kvarfordt Niia, K. (red.). Swedish Institute for Language and Folklore, s. 10-15

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

  5. Udgivet

    Sprogs status i rigsfællesskabet 2031

    Kristiansen, Tore (red.) & Holmen, Anne (red.), 2021, Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. 196 s. (Koebenhavnerstudier i Tosprogethed, Bind C13).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

  6. Udgivet

    Shaping a Danish Multilingual University´s Language Policy: Gatekeepers and Drivers of Change

    Holmen, Anne, 2018, Language Policy and Language Acquisition Planning. Siiner, M., Hult, F. & Kupisch, T. (red.). Springer, s. 137-153 16 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  7. Udgivet

    Det flersprogede danske universitet

    Holmen, Anne & Risager, K., 2018, Dansk til det 21. århundrede - sprog og samfund. Tanya, C. & E. A. (red.). Danmark: U Press, s. 153-170 28 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  8. Udgivet

    English Medium Instruction in Multilingual and Multicultural Universities: Academics’ Voices from the Northern European Context

    Henriksen, B., Holmen, Anne & Kling, J., 2018, Routledge. 199 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

  9. Udgivet

    Additive Language Pedagogy: Aligning a Learner-Centered Approach with Student Diversity

    Holmen, Anne, 2018, I: International Journal of Bias, Identity and Diversities in Education. 3, s. 1-9 9 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  10. Udgivet

    More Parallel Please

    Gregersen, Frans, Josephson, O., Kristoffersen, G., Östman, J., Londen, M., Holmen, Anne & al., E., 4 maj 2018, København: Nordic Council of Ministers. 69 s. ( Tema Nord; Nr. 523, Bind 2018 ).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogFormidling

  11. Udgivet

    Minoritetssprogene i den nationale sprogstrategi

    Holmen, Anne, maj 2017, I: Sprogforum. 64, s. 8-12 5 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  12. Udgivet

    Det brogede gymnasium

    Holmen, Anne & Ulriksen, Lars, 2017, Gymnasiepædagogik: En grundbog. Dolin, J., Holten Ingerslev, G. & Sparholt Jørgensen, H. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 102-119 18 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

  13. Udgivet

    Towards more languages for more students at University of Copenhagen: The interplay between local and global drivers of change

    Larsen, Sanne & Holmen, Anne, 2017, I: CASALC Review. 2016-2017, 2, s. 132-144 13 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  14. Udgivet

    Kulturlæring

    Kirilova, Marta (red.) & Holmen, Anne (red.), 2016, København: Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet. 277 s. (Københavnerstudier i tosprogethed. Serien Studier i parallelsproglighed, Bind C9).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

  15. Udgivet

    Parallel Language Strategy

    Holmen, Anne, 2016, Encyclopedia of Language and Education: Second and Foreign Language Education. May, S. & van Deusen-Scholl, N. (red.). Springer, s. 1-11

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportEncyclopædiartikelForskningfagfællebedømt

  16. Udgivet

    Dansk som akademisk sprog for nordiske studerende

    Holmen, Anne, 2016

    Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationFormidling

  17. Udgivet

    Flersproget internationalisering på Københavns Universitet og Roskilde Universitet – andre sprog end engelsk

    Larsen, Sanne, Daryai-Hansen, Petra & Holmen, Anne, 2016, I: Sprogforum. 62, s. 51-57

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  18. Udgivet

    Linguistic Diversity among Students in Higher Education: A Resource in a Multilingual Language Strategy?

    Holmen, Anne, 2015, Trancultural Interaction and Linguistic Diversity in Higher Education. Fabricius, A. H. & Preisler, B. (red.). London: Palgrave Macmillan, s. 116-141

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  19. Udgivet

    Sproglig diversitet blandt eleverne i grundskolen - fra problem til potentiale

    Holmen, Anne, 2015, Sprogfag i forandring. Pædagogik og praksis. Søndergaard Gregersen, A. (red.). 2. udgave udg. Frederiksberg: Samfundslitteratur, s. 23-54

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  20. Udgivet

    "Being Bilingual Means Being a Foreigner": Categorizing Linguistic Diversity among Students in Danish Higher Education

    Holmen, Anne, 2014, I: Hermes. 53, s. 11-24

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  21. Udgivet

    Polylingual development among Turkish speakers in a Danish primary school -: a critical view on the fourth grade slump

    Møller, Janus Spindler, Jørgensen, J. N. & Holmen, Anne, 2014, I: International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. 17, 1, s. 32-54 23 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  22. Udgivet

    Universiteternes blinde plet

    Holmen, Anne, jun. 2013, I: Grænsen. 3, s. 40-44

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

  23. Udgivet

    Nordand - en nordisk andraspråksresa

    Holmen, Anne & Iversen Kulbrandstad, L., 2013, Profession, Politik och Passion: Inger Lindberg som andraspråksforskare. En vänbok. Axelsson, M., Carlson, M., Franker, Q. & Sandwall, K. (red.). Göteborg: Institutionen för svenska språket / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, s. 177-190

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  24. Udgivet

    Efterord. Parallelsproglighed og flersprogethed på nordiske universiteter.

    Holmen, Anne, 2012, I: Nordand – Nordisk tidsskrift for andrespråksforskning . 2012, 2, s. 161-169

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

  25. Udgivet

    Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv

    Haas, C. (red.), Holmen, Anne (red.), Horst, C. (red.) & Kristjánsdóttir, B. (red.), 2011, Aarhus Universitetsforlag. 439 s.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningfagfællebedømt

  26. Udgivet

    Den gode gartner og ukrudtet: Om minoritetselever i grundskolens danskfag

    Holmen, Anne, 2011, Ret til dansk: Uddannelse, sprog og kulturarv. Aarhus Universitetsforlag, s. 31-116

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningfagfællebedømt

  27. Second language learning

    Söderberg Arnfast, J., Normann Jørgensen, J. & Holmen, Anne, 2010, International encyclopedia of education. Peterson, P., Baker, E. & McGaw, B. (red.). 3 udg. Oxford: Pergamon Press, Bind 5. s. 419-425 7 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportEncyclopædiartikelForskning

  28. Multilingualism in education: in favour of a dynamic view of languages

    Holmen, Anne, 2009, Teacher diversity in diverse schools: challenges and opportunities for teacher education. Kolbjørn Kjørven, O., Ringen, B-K. & Gagné, A. (red.). Vallset: Oplandske Bokforlag, s. 183-199 16 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

  29. Et besøg på Civilisationsmuseet i 2025: 50 år med tosprogede elever i folkeskolen

    Holmen, Anne & Kristiansdottir, B., 14 aug. 2008, I: Folkeskolen. 4 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

ID: 33666627