Petra Daryai-Hansen
Lektor
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Emil Holms Kanal 6, 2300 København S, KUA1, Bygning: 24.3.44
Danmark
Petra Daryai-Hansen er lektor i fremmedsprogsdidaktik ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. Hendes centrale forskningsområde er fremmedsprogsdidaktik med særlig fokus på flersprogethedsdidaktik, indholdsbaseret sprogundervisning (CLIL), interkulturel pædagogik, brobygning og lærer-/elevkognition.
Siden 2009 har hun været involveret i nationale og internationale forsknings- og udviklingsprojekter inden for feltet fremmedsprogsdidaktik, bl.a. i projekterne Framework of Reference for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures (European Centre for Modern Languages, Europarådet), Elevernes internationale kompetencer i de gymnasiale uddannelser (Undervisningsministeriet), Sprogprofilerne i fransk, spansk og tysk (Roskilde Universitet), Den sprogstrategiske satsning - flere sprog til flere studerende (Københavns Universitet), Developing teacher competences for pluralistic approaches (European Centre for Modern Languages, Europarådet), Education for plurilingualism: Metalinguistic awareness in early instructed language learning (National Research Foundation Norway) og Femern-Bælt-projekterne Den Mentale bro, Belt Science, kultKIT og KursKultur.
I en dansk og nordisk/baltisk kontekst har hun gennem de sidste år bl.a. koordineret projekterne
- Developing the Language Awareness approach in the Nordic and Baltic countries (finansieret af Nordplus Horizontal)
- Tidligere sprogstart - ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed (finansieret af A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til Almene Formaal)
- Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context (finansieret af Nordplus Horizontal)
- Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv – en behovsanalyse i faget tysk (finansieret af det Nationale Center for Fremmedsprog)
- Tyskelevernes og -studerendes kognition (finansieret af det Nationale Center for Fremmedsprog).
De kommende tre år leder hun to forsknings-/udviklingsprojekter:
- Plurilingual Education – Minority and Majority Students' Language Awareness across Educational Levels (finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond)
- CLIL in Languages Other Than English – Successful Transitions across Educational Stages (finansieret af European Centre for Modern Languages, Europarådet).
Derudover deltager hun i Europarådets Working Group for preparing a Draft Recommendation of the Committee of Ministers on the contribution of plurilingual education to democracy. I Danmark indgår hun bl.a. i faggrupper ved undervisningsministeriet og GL's tænketank om sprog.
Det Humanistiske Fakultet bruger Petra Daryai-Hansens forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet. Læs casen: Sprogenes brobygger.
Undervisnings- og vejledningsområder
Fremmedsprogsdidaktik, interkulturelle markedsstudier, sociolingvistik
Træffetid: Torsdag 9-10 (F20)
ID: 131853010
Flest downloads
-
755
downloads
Tyskelevers og tyskstuderendes kognition – opsummering af undersøgelsens centrale resultater. Et projekt støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport
Udgivet -
508
downloads
Tyskelevers og tyskstuderendes kognition – udfoldet opsummering af undersøgelsens centrale resultater
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til rapport › Forskning
Udgivet -
74
downloads
Rapport. Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv – en behovsanalyse i faget tysk
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport
Udgivet