Filmens fascination. Om filmgenrer og filmkultur

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

Standard

Filmens fascination. Om filmgenrer og filmkultur. / Bondebjerg, Ib.

Saxo Publish, 2021. 284 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningfagfællebedømt

Harvard

Bondebjerg, I 2021, Filmens fascination. Om filmgenrer og filmkultur. Saxo Publish.

APA

Bondebjerg, I. (2021). Filmens fascination. Om filmgenrer og filmkultur. Saxo Publish.

Vancouver

Bondebjerg I. Filmens fascination. Om filmgenrer og filmkultur. Saxo Publish, 2021. 284 s.

Author

Bondebjerg, Ib. / Filmens fascination. Om filmgenrer og filmkultur. Saxo Publish, 2021. 284 s.

Bibtex

@book{3c74291a0b3f42e8be4ff33df152c6ac,
title = "Filmens fascination.: Om filmgenrer og filmkultur",
abstract = "Med filmens fremkomst i 1895 blev de levende billeder et af det 20. {\aa}rhundredes mest centrale kunstarter og kommunikationsform. Det blev ogs{\aa} den helt store fascination for et stadigt voksende globalt publikum. Filmen fandt sit publikum i den lokale biograf, senere p{\aa} tv efter 1945 og i vore dage p{\aa} et utal af digitale platforme. Men de nationale film- og tv-kulturer fik tidligt deres sag for i forhold til den snart meget dominerende amerikanske filmkultur, et forhold som siden har gentaget sig p{\aa} tv (b{\aa}de med film og tv-serier) og p{\aa} vore dagens streamingtjenester. Men trods nye medier og platformes fremv{\ae}kst og trods den globale konkurrence har filmen som medie fastholdt sin fascinationskraft, og b{\aa}de den nationale, danske film, den europ{\ae}iske film og den amerikanske er for min generation en del af vores visuelle erindring. Den sidder p{\aa} nethinden og i vores erindring som fascinationsbilleder, som visuelle fort{\ae}llinger. Den er en del af vores personlige historie og en indgang til st{\ae}rke oplevelser og fort{\ae}llinger om verden. Filmens fascinationsformer er blevet en liges{\aa} central del af vores kulturhistorie, som litteraturen og de {\o}vrige kunstarter.I denne antologi har jeg samlet en r{\ae}kke centrale artikler om dansk og udenlandsk film, om spillefilm og dokumentarfilm, om filmteori og analyse. Artiklerne kredser om filmens fascinationskraft, men ogs{\aa} om den filmkultur og de filmgenrer, der pr{\ae}ger den og om den stigende globalisering som pr{\ae}ger de levende billeder. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Filmgenrer, Filmteori, Filmhistorie, filmanalyse",
author = "Ib Bondebjerg",
year = "2021",
month = may,
day = "26",
language = "Dansk",
isbn = "9788740421750",
publisher = "Saxo Publish",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Filmens fascination.

T2 - Om filmgenrer og filmkultur

AU - Bondebjerg, Ib

PY - 2021/5/26

Y1 - 2021/5/26

N2 - Med filmens fremkomst i 1895 blev de levende billeder et af det 20. århundredes mest centrale kunstarter og kommunikationsform. Det blev også den helt store fascination for et stadigt voksende globalt publikum. Filmen fandt sit publikum i den lokale biograf, senere på tv efter 1945 og i vore dage på et utal af digitale platforme. Men de nationale film- og tv-kulturer fik tidligt deres sag for i forhold til den snart meget dominerende amerikanske filmkultur, et forhold som siden har gentaget sig på tv (både med film og tv-serier) og på vore dagens streamingtjenester. Men trods nye medier og platformes fremvækst og trods den globale konkurrence har filmen som medie fastholdt sin fascinationskraft, og både den nationale, danske film, den europæiske film og den amerikanske er for min generation en del af vores visuelle erindring. Den sidder på nethinden og i vores erindring som fascinationsbilleder, som visuelle fortællinger. Den er en del af vores personlige historie og en indgang til stærke oplevelser og fortællinger om verden. Filmens fascinationsformer er blevet en ligeså central del af vores kulturhistorie, som litteraturen og de øvrige kunstarter.I denne antologi har jeg samlet en række centrale artikler om dansk og udenlandsk film, om spillefilm og dokumentarfilm, om filmteori og analyse. Artiklerne kredser om filmens fascinationskraft, men også om den filmkultur og de filmgenrer, der præger den og om den stigende globalisering som præger de levende billeder.

AB - Med filmens fremkomst i 1895 blev de levende billeder et af det 20. århundredes mest centrale kunstarter og kommunikationsform. Det blev også den helt store fascination for et stadigt voksende globalt publikum. Filmen fandt sit publikum i den lokale biograf, senere på tv efter 1945 og i vore dage på et utal af digitale platforme. Men de nationale film- og tv-kulturer fik tidligt deres sag for i forhold til den snart meget dominerende amerikanske filmkultur, et forhold som siden har gentaget sig på tv (både med film og tv-serier) og på vore dagens streamingtjenester. Men trods nye medier og platformes fremvækst og trods den globale konkurrence har filmen som medie fastholdt sin fascinationskraft, og både den nationale, danske film, den europæiske film og den amerikanske er for min generation en del af vores visuelle erindring. Den sidder på nethinden og i vores erindring som fascinationsbilleder, som visuelle fortællinger. Den er en del af vores personlige historie og en indgang til stærke oplevelser og fortællinger om verden. Filmens fascinationsformer er blevet en ligeså central del af vores kulturhistorie, som litteraturen og de øvrige kunstarter.I denne antologi har jeg samlet en række centrale artikler om dansk og udenlandsk film, om spillefilm og dokumentarfilm, om filmteori og analyse. Artiklerne kredser om filmens fascinationskraft, men også om den filmkultur og de filmgenrer, der præger den og om den stigende globalisering som præger de levende billeder.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Filmgenrer

KW - Filmteori

KW - Filmhistorie

KW - filmanalyse

M3 - Bog

SN - 9788740421750

BT - Filmens fascination.

PB - Saxo Publish

ER -

ID: 270168409