Oplevelsesøkonomi, bandeord og prostitution i fransk

Kom og få en fransk saltvandsindsprøjtning om aktuelle problemstillinger i den fransksprogede verden. Hør om nogle af de interessante og mangfoldige franskrelaterede emner, der er blevet skrevet speciale om inden for det sidste år, eller bliv inspireret til at skrive din egen opgave.

I aftenens løb vil der både komme fokus på konkrete emner, men også på selve specialeskrivningsprocessen, dvs. hvordan man kommer fra idé til konkret produkt. Og så vil der ikke mindst blive rig mulighed for at stille spørgsmål til oplægsholderne!

Følgende tre kandidater vil præsentere deres speciale:

Emma Pouncey: Forskel på Generation Y's forbrugeradfærd i hhv. Danmark og Frankrig med særlig fokus på oplevelsesøkonomier

Det er bredt anerkendt, at Generation Y (personer født mellem 1981 og 1997) har nogle anderledes vaner hvad angår deres økonomi end andre forbrugere. Flere forskere nævner, at Generation Y bevæger sig væk fra at bruge penge på materielle genstande og i stedet bruger deres penge på oplevelser, hvilket bidrager til den evigt voksende ”oplevelsesøkonomi”. Eftersom størstedelen af forskningen inden for oplevelsesøkonomien omhandler Generation Y i Storbritannien og USA, undersøger jeg i mit speciale, hvordan Generation Y's adfærd ser ud i andre europæiske lande, herunder Frankrig.

Cilia Reebirk: Tilegnelse af uformel sprogbrug på fransk – effektstudie af et kommunikativt undervisningsforløb i sociolingvistisk kompetence

Hvorfor er det fransk, man møder i Frankrig, så anderledes end dét, man lærer hjemmefra? På fransk er der stor forskel på de sproglige registre, og den uformelle variant, le français familier, bliver mere og mere udbredt som den gængse sprogbrug blandt franskmændene. Der opstår således et skel mellem ”skolefransk”, som typisk tager udgangspunkt i standardfransk, og den aktuelle sprogbrugsnorm i målsprogskulturen. Denne undersøgelse introducerer sproglig variation i franskundervisningen på gymnasieniveau med henblik på at give eleverne adgang til et mere anvendeligt sprog.

Ninette Lundquist Christensen: En topologisk undersøgelse af prostitutionsfiguren i fem litterære værker i perioden 1731-1934

I mit speciale viser jeg, at ‘prostitution’ i fransk litteratur hverken er en fremstilling af sociale forhold eller offerbilleder af kvinderne der har måttet prostituere sig, men snarere at litteraturens behandling og brug af den prostituerede figur kan ses som et indblik i kønstransformationer, og at man på baggrund af den topologiske metode kan analysere litteraturens genkommende fremstilling af den prostituerede som en historisk og kulturel vigtig kilde til at forstå, hvordan seksualitet og kønsroller forandrer sig over tid.

Fransk Alumneforening byder i aftenens løb på kaffe, te, kage og et glas vin.

Tilmelding til arrangementet skal ske senest den 5. november 2019.

Arrangementet er gratis for medlemmer og koster 30 kroner for ikke-medlemmer (kan betales kontant eller via Mobile Pay på selve aftenen).