"Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere? "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers?
Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
Standard
"Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere? "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers? / Jespersen, Anna; Hejná, Míša.
2021.Research output: Book/Report › Report › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - RPRT
T1 - "Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere?
T2 - "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers?
AU - Jespersen, Anna
AU - Hejná, Míša
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Det danske sprog anses af mange lørnere som svært at lære, og især anses det som svært at blive flydende i. Dette bliver ofte tilskrevet den svære danske udtale. Artiklen her viser, at sprogskolernes håndtering af udtaleundervisning kan bidrage til voksne andetsprogstaleres udtaleproblemer. Her undersøges voksne lørneres og underviseres iagttagelser omkring det svære danske sprog, og undervisningen af det. I denne undersøgelse inddrages en analyse af undervisningsmateriale brugt ved voksenundervisning i dansk som andetsprog, og en diskussion af danskeksamener for andetsprogstalere. Vores resultater indikerer at udtale, og især vokaler, anses af både lørnere og undervisere som særligt svære at mestre. Samtidig undervises der ifølge vores informanter ikke nok i vokaludtale på de danske sprogskoler. Selvom de to informantgrupper generelt er relativt enige er især mængden af undervisning i udtale et kontrastpunkt mellem lørnere og undervisere. Vi diskuterer denne forskel, samt betydningen af meget lidt undervisningsmateriale der fokuserer på udtale efter DU-modul 1, og et manglende fokus på udtale i danskeksamenerne.
AB - Det danske sprog anses af mange lørnere som svært at lære, og især anses det som svært at blive flydende i. Dette bliver ofte tilskrevet den svære danske udtale. Artiklen her viser, at sprogskolernes håndtering af udtaleundervisning kan bidrage til voksne andetsprogstaleres udtaleproblemer. Her undersøges voksne lørneres og underviseres iagttagelser omkring det svære danske sprog, og undervisningen af det. I denne undersøgelse inddrages en analyse af undervisningsmateriale brugt ved voksenundervisning i dansk som andetsprog, og en diskussion af danskeksamener for andetsprogstalere. Vores resultater indikerer at udtale, og især vokaler, anses af både lørnere og undervisere som særligt svære at mestre. Samtidig undervises der ifølge vores informanter ikke nok i vokaludtale på de danske sprogskoler. Selvom de to informantgrupper generelt er relativt enige er især mængden af undervisning i udtale et kontrastpunkt mellem lørnere og undervisere. Vi diskuterer denne forskel, samt betydningen af meget lidt undervisningsmateriale der fokuserer på udtale efter DU-modul 1, og et manglende fokus på udtale i danskeksamenerne.
UR - https://pure.au.dk/portal/en/publications/vokalhelvedet-hvor-svaer-er-dansk-udtale-og-hvordan-undervises-der-i-udtale-for-andetsprogstalere(096f7ab6-54ac-431d-8243-b3bb89cdeac3).html
U2 - 10.7146/aul.427
DO - 10.7146/aul.427
M3 - Rapport
BT - "Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere?
ER -
ID: 334434606