Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse. / Thøgersen, Jacob; Dybdal, Anita.
In: Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift, Vol. 15, No. 28, 2020, p. 182-209.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Studerendes forventninger til specialevejledning og specialevejledere – en surveyundersøgelse
AU - Thøgersen, Jacob
AU - Dybdal, Anita
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - Ved hjælp af et spørgeskema undersøger vi nystartede specialeskriveres forventninger til specialeprocessen, arbejdsindsats og resultater samt forventninger til deres vejleder og deres relationen til denne blandt en årgang af nystartede specialeskrivere på et humanistisk institut.Ved at se på respondenternes akademiske historik operationaliseret som deres BA-karakter og deres oplevelser med opgavevejledning samt deres selvrapporterede tryghed ved at skulle skrive speciale, inddeler vi respondenterne i henholdsvis fagligt ”sikre” og ”usikre” specialeskrivere. Vi finder at de to grupper ligner hinanden, men også at fagligt usikre studerende i højere grad søger klarhed og struktur på processen, mens fagligt sikre studerende i højere grad søger fagligt modspil.På baggrund af respondenternes svar anbefaler vi på linje med tidligere studier løbende dialogisk forventningsafstemning mellem vejleder og specialeskriver. En vigtig pointe er at forventninger og forforståelse er forskellige hos forskellige studerende; således rapporterer en overraskende stor andel af respondenterne at de har ”særlige problemer” som kan komme i vejen for specialeprocessen. Det øger blot kravet om løbende forventningsafstemning.
AB - Ved hjælp af et spørgeskema undersøger vi nystartede specialeskriveres forventninger til specialeprocessen, arbejdsindsats og resultater samt forventninger til deres vejleder og deres relationen til denne blandt en årgang af nystartede specialeskrivere på et humanistisk institut.Ved at se på respondenternes akademiske historik operationaliseret som deres BA-karakter og deres oplevelser med opgavevejledning samt deres selvrapporterede tryghed ved at skulle skrive speciale, inddeler vi respondenterne i henholdsvis fagligt ”sikre” og ”usikre” specialeskrivere. Vi finder at de to grupper ligner hinanden, men også at fagligt usikre studerende i højere grad søger klarhed og struktur på processen, mens fagligt sikre studerende i højere grad søger fagligt modspil.På baggrund af respondenternes svar anbefaler vi på linje med tidligere studier løbende dialogisk forventningsafstemning mellem vejleder og specialeskriver. En vigtig pointe er at forventninger og forforståelse er forskellige hos forskellige studerende; således rapporterer en overraskende stor andel af respondenterne at de har ”særlige problemer” som kan komme i vejen for specialeprocessen. Det øger blot kravet om løbende forventningsafstemning.
U2 - 10.7146/dut.v15i28.109048
DO - 10.7146/dut.v15i28.109048
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 15
SP - 182
EP - 209
JO - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
SN - 1901-5089
IS - 28
ER -
ID: 231899764