"Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere? "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers?

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Standard

"Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere? "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers? / Jespersen, Anna; Hejná, Míša.

2021.

Research output: Book/ReportReportResearchpeer-review

Harvard

Jespersen, A & Hejná, M 2021, "Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere? "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers?. https://doi.org/10.7146/aul.427

APA

Jespersen, A., & Hejná, M. (2021). "Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere? "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers? https://doi.org/10.7146/aul.427

Vancouver

Jespersen A, Hejná M. "Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere? "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers? 2021. https://doi.org/10.7146/aul.427

Author

Jespersen, Anna ; Hejná, Míša. / "Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere? "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers?. 2021.

Bibtex

@book{969b08a38ba749c5a115e3c465a8f36e,
title = "{"}Vokalhelvedet{"}: hvor sv{\ae}r er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere?: {"}Vowel hell{"}: how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers?",
abstract = "Det danske sprog anses af mange l{\o}rnere som sv{\ae}rt at l{\ae}re, og is{\ae}r anses det som sv{\ae}rt at blive flydende i. Dette bliver ofte tilskrevet den sv{\ae}re danske udtale. Artiklen her viser, at sprogskolernes h{\aa}ndtering af udtaleundervisning kan bidrage til voksne andetsprogstaleres udtaleproblemer. Her unders{\o}ges voksne l{\o}rneres og underviseres iagttagelser omkring det sv{\ae}re danske sprog, og undervisningen af det. I denne unders{\o}gelse inddrages en analyse af undervisningsmateriale brugt ved voksenundervisning i dansk som andetsprog, og en diskussion af danskeksamener for andetsprogstalere. Vores resultater indikerer at udtale, og is{\ae}r vokaler, anses af b{\aa}de l{\o}rnere og undervisere som s{\ae}rligt sv{\ae}re at mestre. Samtidig undervises der if{\o}lge vores informanter ikke nok i vokaludtale p{\aa} de danske sprogskoler. Selvom de to informantgrupper generelt er relativt enige er is{\ae}r m{\ae}ngden af undervisning i udtale et kontrastpunkt mellem l{\o}rnere og undervisere. Vi diskuterer denne forskel, samt betydningen af meget lidt undervisningsmateriale der fokuserer p{\aa} udtale efter DU-modul 1, og et manglende fokus p{\aa} udtale i danskeksamenerne. ",
author = "Anna Jespersen and M{\'i}{\v s}a Hejn{\'a}",
year = "2021",
doi = "10.7146/aul.427",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - RPRT

T1 - "Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere?

T2 - "Vowel hell": how difficult is Danish pronunciation, and how is it taught to second language speakers?

AU - Jespersen, Anna

AU - Hejná, Míša

PY - 2021

Y1 - 2021

N2 - Det danske sprog anses af mange lørnere som svært at lære, og især anses det som svært at blive flydende i. Dette bliver ofte tilskrevet den svære danske udtale. Artiklen her viser, at sprogskolernes håndtering af udtaleundervisning kan bidrage til voksne andetsprogstaleres udtaleproblemer. Her undersøges voksne lørneres og underviseres iagttagelser omkring det svære danske sprog, og undervisningen af det. I denne undersøgelse inddrages en analyse af undervisningsmateriale brugt ved voksenundervisning i dansk som andetsprog, og en diskussion af danskeksamener for andetsprogstalere. Vores resultater indikerer at udtale, og især vokaler, anses af både lørnere og undervisere som særligt svære at mestre. Samtidig undervises der ifølge vores informanter ikke nok i vokaludtale på de danske sprogskoler. Selvom de to informantgrupper generelt er relativt enige er især mængden af undervisning i udtale et kontrastpunkt mellem lørnere og undervisere. Vi diskuterer denne forskel, samt betydningen af meget lidt undervisningsmateriale der fokuserer på udtale efter DU-modul 1, og et manglende fokus på udtale i danskeksamenerne.

AB - Det danske sprog anses af mange lørnere som svært at lære, og især anses det som svært at blive flydende i. Dette bliver ofte tilskrevet den svære danske udtale. Artiklen her viser, at sprogskolernes håndtering af udtaleundervisning kan bidrage til voksne andetsprogstaleres udtaleproblemer. Her undersøges voksne lørneres og underviseres iagttagelser omkring det svære danske sprog, og undervisningen af det. I denne undersøgelse inddrages en analyse af undervisningsmateriale brugt ved voksenundervisning i dansk som andetsprog, og en diskussion af danskeksamener for andetsprogstalere. Vores resultater indikerer at udtale, og især vokaler, anses af både lørnere og undervisere som særligt svære at mestre. Samtidig undervises der ifølge vores informanter ikke nok i vokaludtale på de danske sprogskoler. Selvom de to informantgrupper generelt er relativt enige er især mængden af undervisning i udtale et kontrastpunkt mellem lørnere og undervisere. Vi diskuterer denne forskel, samt betydningen af meget lidt undervisningsmateriale der fokuserer på udtale efter DU-modul 1, og et manglende fokus på udtale i danskeksamenerne.

UR - https://pure.au.dk/portal/en/publications/vokalhelvedet-hvor-svaer-er-dansk-udtale-og-hvordan-undervises-der-i-udtale-for-andetsprogstalere(096f7ab6-54ac-431d-8243-b3bb89cdeac3).html

U2 - 10.7146/aul.427

DO - 10.7146/aul.427

M3 - Rapport

BT - "Vokalhelvedet": hvor svær er dansk udtale, og hvordan undervises der i udtale for andetsprogstalere?

ER -

ID: 334434606