Den klingende tale: Studier i de første hofoperaer på baggrund af senrenæssancens retorik

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Standard

Den klingende tale : Studier i de første hofoperaer på baggrund af senrenæssancens retorik. / Hansen, Jette Barnholdt.

København : Museum Tusculanum, 2010. 254 p.

Research output: Book/ReportBookResearchpeer-review

Harvard

Hansen, JB 2010, Den klingende tale: Studier i de første hofoperaer på baggrund af senrenæssancens retorik. vol. 1, Museum Tusculanum, København.

APA

Hansen, J. B. (2010). Den klingende tale: Studier i de første hofoperaer på baggrund af senrenæssancens retorik. Museum Tusculanum.

Vancouver

Hansen JB. Den klingende tale: Studier i de første hofoperaer på baggrund af senrenæssancens retorik. København: Museum Tusculanum, 2010. 254 p.

Author

Hansen, Jette Barnholdt. / Den klingende tale : Studier i de første hofoperaer på baggrund af senrenæssancens retorik. København : Museum Tusculanum, 2010. 254 p.

Bibtex

@book{01163610e4b54d338512654d56eef253,
title = "Den klingende tale: Studier i de f{\o}rste hofoperaer p{\aa} baggrund af senren{\ae}ssancens retorik",
abstract = "Bogen besk{\ae}ftiger sig med operaens f{\o}dsel omkring 1600 i Italien ud fra en retorisk synsvinkel og giver et indblik i genrens historiske foruds{\ae}tninger og og i de tv{\ae}r{\ae}stetiske diskussioner om sprog, digtning, retorik og musik, som pr{\ae}ger de italienske akademier i senren{\ae}ssancen. Med udgangspunkt i et holistisk retorikbegreb, der er inspireret af nyretorikken og af dele af Nietzsches forfatterskab, viser jeg, at retorik kan {\aa}bne for en st{\o}rre forst{\aa}else af operaernes {\ae}stetiske univers. Jeg viser samtidig, at operaer af bl.a. Monteverdi, Peri og Gagliano ogs{\aa} er vidnesbyrd om senren{\ae}ssancens blomstrende retoriske tradition. En af bogens vigtigste pointer er dermed, at digtning, retorik og musik udgjorde en enhed i senren{\ae}ssancen. De trykte operapartiturer afspejler et m{\o}de mellem en eksisterende mundtlig og en tiltagende skriftlig kultur. Dette tydeligg{\o}r den mundtlige tradition; bl.a. har elementer fra den perfomative kultur aflejret sig i de trykte partiturers detaljerede notation. De f{\o}rste operapartiturer er hermed en unik kilde til belysning af actio (den retoriske fremf{\o}relse), som ellers fylder relativt lidt i v{\ae}rkerne om retorik fra det 16. og 17. {\aa}rh.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, retorik, musik, poetik, ren{\ae}ssancehumanisme, hofopera, mundtlighed",
author = "Hansen, {Jette Barnholdt}",
year = "2010",
month = oct,
language = "Dansk",
isbn = "9788763525930",
volume = "1",
publisher = "Museum Tusculanum",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Den klingende tale

T2 - Studier i de første hofoperaer på baggrund af senrenæssancens retorik

AU - Hansen, Jette Barnholdt

PY - 2010/10

Y1 - 2010/10

N2 - Bogen beskæftiger sig med operaens fødsel omkring 1600 i Italien ud fra en retorisk synsvinkel og giver et indblik i genrens historiske forudsætninger og og i de tværæstetiske diskussioner om sprog, digtning, retorik og musik, som præger de italienske akademier i senrenæssancen. Med udgangspunkt i et holistisk retorikbegreb, der er inspireret af nyretorikken og af dele af Nietzsches forfatterskab, viser jeg, at retorik kan åbne for en større forståelse af operaernes æstetiske univers. Jeg viser samtidig, at operaer af bl.a. Monteverdi, Peri og Gagliano også er vidnesbyrd om senrenæssancens blomstrende retoriske tradition. En af bogens vigtigste pointer er dermed, at digtning, retorik og musik udgjorde en enhed i senrenæssancen. De trykte operapartiturer afspejler et møde mellem en eksisterende mundtlig og en tiltagende skriftlig kultur. Dette tydeliggør den mundtlige tradition; bl.a. har elementer fra den perfomative kultur aflejret sig i de trykte partiturers detaljerede notation. De første operapartiturer er hermed en unik kilde til belysning af actio (den retoriske fremførelse), som ellers fylder relativt lidt i værkerne om retorik fra det 16. og 17. årh.

AB - Bogen beskæftiger sig med operaens fødsel omkring 1600 i Italien ud fra en retorisk synsvinkel og giver et indblik i genrens historiske forudsætninger og og i de tværæstetiske diskussioner om sprog, digtning, retorik og musik, som præger de italienske akademier i senrenæssancen. Med udgangspunkt i et holistisk retorikbegreb, der er inspireret af nyretorikken og af dele af Nietzsches forfatterskab, viser jeg, at retorik kan åbne for en større forståelse af operaernes æstetiske univers. Jeg viser samtidig, at operaer af bl.a. Monteverdi, Peri og Gagliano også er vidnesbyrd om senrenæssancens blomstrende retoriske tradition. En af bogens vigtigste pointer er dermed, at digtning, retorik og musik udgjorde en enhed i senrenæssancen. De trykte operapartiturer afspejler et møde mellem en eksisterende mundtlig og en tiltagende skriftlig kultur. Dette tydeliggør den mundtlige tradition; bl.a. har elementer fra den perfomative kultur aflejret sig i de trykte partiturers detaljerede notation. De første operapartiturer er hermed en unik kilde til belysning af actio (den retoriske fremførelse), som ellers fylder relativt lidt i værkerne om retorik fra det 16. og 17. årh.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - retorik

KW - musik

KW - poetik

KW - renæssancehumanisme

KW - hofopera

KW - mundtlighed

M3 - Bog

SN - 9788763525930

VL - 1

BT - Den klingende tale

PB - Museum Tusculanum

CY - København

ER -

ID: 32255128