Permanent midlertidighed: Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

Permanent midlertidighed : Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger. / Moldenhawer, Bolette; Ruskjær, Jeanette.

In: Tidsskrift for professionsstudier, No. 24, 2017, p. 28-37.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Moldenhawer, B & Ruskjær, J 2017, 'Permanent midlertidighed: Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger', Tidsskrift for professionsstudier, no. 24, pp. 28-37. <http://www.via.dk/om-via/presse/magasiner-tidsskrifter/tidsskrift-for-professionsstudier>

APA

Moldenhawer, B., & Ruskjær, J. (2017). Permanent midlertidighed: Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger. Tidsskrift for professionsstudier, (24), 28-37. http://www.via.dk/om-via/presse/magasiner-tidsskrifter/tidsskrift-for-professionsstudier

Vancouver

Moldenhawer B, Ruskjær J. Permanent midlertidighed: Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger. Tidsskrift for professionsstudier. 2017;(24):28-37.

Author

Moldenhawer, Bolette ; Ruskjær, Jeanette. / Permanent midlertidighed : Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger. In: Tidsskrift for professionsstudier. 2017 ; No. 24. pp. 28-37.

Bibtex

@article{41c195b1cd054534b1c03b79750533cb,
title = "Permanent midlertidighed: Undervisning af asyls{\o}gende b{\o}rn i kommunale skoletilbudsordninger",
abstract = "En unders{\o}gelse offentliggjort i 2016 sk{\o}nner at danske skoler venter at skulle modtage 9000 flygtningeb{\o}rn i skolealderen i 2016. Mange af disse b{\o}rn befinder sig i en midlertidig position som asyls{\o}gende, men som ogs{\aa} har krav p{\aa} at skulle modtage et undervisningstilbud i Danmark. Form{\aa}let med denne artikel er at unders{\o}ge de sociale identiteter asyls{\o}gende b{\o}rn tildeles i en kommunal modtageklasse. Produktion af det empiriske materiale er informeret af en p{\ae}dagogisk antropologisk tilgang. Den analytiske opm{\ae}rksomhed er p{\aa}, hvordan det p{\ae}dagogiske arbejde kan forst{\aa}s ud fra et begreb om permanent midlertidighed, der forbinder l{\ae}rernes bestr{\ae}belser p{\aa} at skabe (dis)kontinuitet s{\aa}vel tidsligt mellem fortid, nutid og fremtid som rumligt i skolen og mellem skole og asylcenter. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, asyls{\o}gende b{\o}rn, permanent midlertidighed, Undervisning",
author = "Bolette Moldenhawer and Jeanette Ruskj{\ae}r",
year = "2017",
language = "Dansk",
pages = "28--37",
journal = "Tidsskrift for professionsstudier",
issn = "2446-0273",
publisher = "Professionsh{\o}jskolen VIA University College",
number = "24",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Permanent midlertidighed

T2 - Undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger

AU - Moldenhawer, Bolette

AU - Ruskjær, Jeanette

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - En undersøgelse offentliggjort i 2016 skønner at danske skoler venter at skulle modtage 9000 flygtningebørn i skolealderen i 2016. Mange af disse børn befinder sig i en midlertidig position som asylsøgende, men som også har krav på at skulle modtage et undervisningstilbud i Danmark. Formålet med denne artikel er at undersøge de sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i en kommunal modtageklasse. Produktion af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang. Den analytiske opmærksomhed er på, hvordan det pædagogiske arbejde kan forstås ud fra et begreb om permanent midlertidighed, der forbinder lærernes bestræbelser på at skabe (dis)kontinuitet såvel tidsligt mellem fortid, nutid og fremtid som rumligt i skolen og mellem skole og asylcenter.

AB - En undersøgelse offentliggjort i 2016 skønner at danske skoler venter at skulle modtage 9000 flygtningebørn i skolealderen i 2016. Mange af disse børn befinder sig i en midlertidig position som asylsøgende, men som også har krav på at skulle modtage et undervisningstilbud i Danmark. Formålet med denne artikel er at undersøge de sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i en kommunal modtageklasse. Produktion af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang. Den analytiske opmærksomhed er på, hvordan det pædagogiske arbejde kan forstås ud fra et begreb om permanent midlertidighed, der forbinder lærernes bestræbelser på at skabe (dis)kontinuitet såvel tidsligt mellem fortid, nutid og fremtid som rumligt i skolen og mellem skole og asylcenter.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - asylsøgende børn

KW - permanent midlertidighed

KW - Undervisning

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 28

EP - 37

JO - Tidsskrift for professionsstudier

JF - Tidsskrift for professionsstudier

SN - 2446-0273

IS - 24

ER -

ID: 173481731