Madspild og den funktionelle tilgang i sprogundervisningen

Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet inviterer for fjerde år i træk til en gymnasiedag, hvor I kan komme og høre om aktuel forskning af relevans for sprogfagene, som kan inspirere jeres egen undervisning.

Temaerne vil være madspild og sprog samt den funktionelle sprogundervisning.

Praktiske informationer

Det koster 300 kroner at deltage i dagen, og beløbet dækker materialer og forplejning.

Tilmeld dig Engeroms gymnasiedag.

Tilmelding skal ske senest den 1. marts 2025.

 

8:30

Ankomst og croissant

 

9:00

Dekan Kirsten Busch Nielsen og postdoc Sonja Barfod (ENGEROM)

Velkomst og Introduktion til programmet

Første del: Madspild i sprogundervisningen

9:15

Professor Janus Mortensen (CIP), og adjunkt Kamilla Kraft (ENGEROM)

Madspild og sprog – nærsproglig tekstanalyse som dåseåbner

I dette oplæg skal vi se nærmere på, hvordan man kan bruge redskaber fra den sprogvidenskabelige værktøjskasse til at blive klogere på madspild som en samfundsmæssig udfordring og samtidig lære en masse om sprog. Oplægget tager udgangspunkt i det tværvidenskabelige forskningsprojekt, Bekæmpelse af madspild – samspil mellem værdier, valg og vaner, med særlig fokus på en undersøgelse af de semantiske roller, der knytter sig til ordet ‘madspild’ i danske aviser fra 1917 til 2024. Metoden giver mulighed for at arbejde med grammatik i kontekst – i forskellige typer tekster, på forskellige sprog.

10:15

Kaffepause

 

10:30

Specialepitch del I

To nyuddannede kandidater fra ENGEROM giver et indblik i deres forskning

11:00

Institutleder Lisbeth Verstraete-Hansen

De nye sproguddannelser

11:30

Frokost

 

12:30

Specialepitch del II

To nyuddannede kandidater fra ENGEROM giver et indblik i deres forskning

Anden del: Den funktionelle tilgang i sprogundervisningen

13:00

Centerleder Mette Skovgaard Andersen (NCFF) og lektor Jan Lindschouw, ENGEROM

Den kommunikative, funktionelle sprogundervisning

Vejledningerne for gymnasieskolen fastslår, at undervisningen tager udgangspunkt i et funktionelt og kommunikativt sprog- og tilegnelsessyn. Men hvad betyder det egentlig? Hvilken betydning har det for undervisningen? Og hvordan kan man arbejde systematisk med at udvikle kommunikative kompetencer?

13:45

Kagepause

 

14:00

Sprogspecifikke workshops med den kommunikative, funktionelle tilgang til madspild

I workshoppen arbejdes mere konkret med tilgangen ud fra lærernes egne erfaringer og oplevelser. (lokaler: engelsk, fransk, italiensk, spansk, tysk)

15:30

Afrundende reception: Tag et glas, og del dagens oplevelser med netværket