Madspild og kommunikativ sprogundervisning?
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk (ENGEROM) på Københavns Universitet inviterer til den årlige gymnasiedag, hvor sproglærere fra hele landet kan lade sig inspirere af den nyeste forskning
På gymnasiedagen torsdag den 6. marts 2025 dykker vi ned i den sprogvidenskabelige værktøjskasse, når vi analyserer, hvordan man kan lære sprog gennem samtaler om madspild. Herefter handler det om den kommunikative, funktionelle tilgang, som de efterfølgende sprogspecifikke og taskbaserede workshops vil bearbejde gennem emnet madspild. Indimellem oplæg og workshops er dagen krydret med fire nyuddannede kandidaters indlæg om deres specialer, og i pauserne er der rig mulighed for at netværke med fagfæller.
Pris for deltagelse: 300 kr.
Tilmeld dig ENGEROMs gymnasiedag. Tilmelding skal ske senest den 1. marts 2025.

Program
8.30 |
Ankomst og croissant |
9:00 |
Velkomst ved dekan Kirsten Busch Nielsen, Det Humanistiske Fakultet, KU |
|
Introduktion til programmet ved postdoc Sonja Barfod, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk |
9:15 |
Madspild og sprog – nærsproglig tekstanalyse som dåseåbner Professor Janus Mortensen, Center for Internationalisering og Parallelsproglighed (CIP), og adjunkt Kamilla Kraft, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk I dette oplæg skal vi se nærmere på, hvordan man kan bruge redskaber fra den sprogvidenskabelige værktøjskasse til at blive klogere på madspild som en samfundsmæssig udfordring og samtidig lære en masse om sprog. Oplægget tager udgangspunkt i det tværvidenskabelige forskningsprojekt, Bekæmpelse af madspild – samspil mellem værdier, valg og vaner, med særlig fokus på en undersøgelse af de semantiske roller, der knytter sig til ordet ‘madspild’ i danske aviser fra 1917 til 2024. Metoden giver mulighed for at arbejde med grammatik i kontekst – i forskellige typer tekster, på forskellige sprog. |
10:15 |
Kaffepause |
10:30 |
Specialepitch del I: Mads Jedzini: Historiografiske mesterfortællinger om Tyskland Madiha Zahra: Kulturdimensionen i engelskfaget – en læreplans-, elev- og lærerkognitionsanalyse |
11:00 |
Gentænkning af BA-uddannelserne i moderne fremmedsprog ved institutleder Lisbeth Verstraete-Hansen, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk |
11:30 |
Frokost |
12:30 |
Specialepitch del II: Catharina Evald: Antifransk diskurs i det frankofone Afrika Amanda Rask: Fremmedsprogsangst i tyskundervisningen |
13:00 |
Den kommunikative, funktionelle sprogundervisning Centerleder Mette Skovgaard Andersen, Det Nationale Center For Fremmedsprog (NCFF), og lektor Jan Lindschouw, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk Vejledningerne for gymnasieskolen fastslår, at undervisningen tager udgangspunkt i et funktionelt og kommunikativt sprog- og tilegnelsessyn. Men hvad betyder det egentlig? Hvilken betydning har det for undervisningen? Og hvordan kan man arbejde systematisk med at udvikle kommunikative kompetencer? I oplægget diskuteres dette. |
|
Efteruddannelsesmuligheder på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk ved lektor Jan Lindschouw |
13:45 |
Kagepause |
14:00 |
Sprogspecifikke workshops om madspild på den funktionelle måde De sprogspecifikke workshops afholdes af gymnasielærere med en master i fremmedsprogsprogsdidaktik fra Institut for Engelsk, Germansk og Romansk (https://mif.ku.dk/) og er udviklet i samarbejde med NCFF. Madspild er indhold, det kommunikative funktionelle sprogsyn det grundlæggende fundament og sammenhængen er et taskbaseret bud på undervisningsmateriale. Engelsk i 4A-1-15 ved Sandie Fyrst-Larsen (Nørrebro Gymnasium) og Karin Storm Randrup (NCFF) Fransk i 4A-1-31 ved Hilde Eslau Blinkenberg (Virum Gymnasium), Janne Mikkonen (Niels Brock) og Jan Lindschouw (Institut for Engelsk, Germansk og Romansk) Spansk i 4A-1-60 ved Bodil Schrøder (Herning Gymnasium) og Lotte Jelsbech Knudsen (NCFF) Tysk i 4A-1-46 ved Marie Jungfalk Sørensen (Rysensteen Gymnasium) og Mette Skovgaard Andersen (NCFF) |
15:30 |
Afrundende reception: Tag et glas, og del dagens oplevelser med netværket |