Natascha Drachmann

Natascha Drachmann

Videnskabelig assistent

Natascha Drachmann er videnskabelig assistent i forsknings- og udviklingsprojektet Plurilingual Education - Minority and Majority Students' Language Awareness across Educational Levels (PE-LAL, www.plurilingualeducation.ku.dk). 

I september 2023 afleverede Natascha sin ph.d.-afhandling med titlen: Sproglig opmærksomhed via en flersprogethedsdidaktik – Et læreplans- og multicasestudie på tværs af sprogfag og klassetrin i grundskolen. Ph.d.-projektet var financieret af en bevilling fra Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning samt fra Danmarks Frie Forskningsfond i perioden 2020-2023 og var et selvstændigt delprojekt i PE-LAL-projektet.

Sideløbende med sin videnskabelige stilling udvikler Natascha undervisningsmaterialer til sprogfagene i grundskolen for forlaget Alinea.

Tidligere har Natascha været en del af forsknings- og udviklingsprojektet Tidligere sprogstart – Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed (www.tidligeresprogstart.ku.dk), hvor hun havde ansvar for at integrere en flersprogethedsdidaktik i de undervisningsmaterialer, som projektet udviklede til engelsk i 1. klasse og til fransk og tysk i 5. klasse. Derudover har Natascha erfaring fra praksis, da hun har arbejdet som dansk- og tysklærer i udskolingen og i gymnasiet samt har undervist i Almen Sprogforståelse i gymnasiet og i dansk som andetsprog på læreruddannelsen.

Interesseområder

  • Første-, andet- og fremmedsprogsdidaktik og -pædagogik
  • Flersprogethedsdidaktik
  • Sproglig opmærksomhed
  • Grammatikdidaktik
  • Samarbejde mellem sprogfag
  • Sprogfag i grundskole og ungdomsuddannelse
  • Læreruddannelse

Undervisnings- og vejledningsområder

  • Sprogdidaktik og -pædagogik
  • Flersprogethedsdidaktik
  • Sproglig opmærksomhed
  • Dansk som andetsprog

ID: 182568082