Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Standard

Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning : En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument. / Löbl, Stephanie Kim.

København, 2022. 327 p.

Research output: Book/ReportPh.D. thesisResearch

Harvard

Löbl, SK 2022, Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument. København.

APA

Löbl, S. K. (2022). Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument.

Vancouver

Löbl SK. Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument. København, 2022. 327 p.

Author

Löbl, Stephanie Kim. / Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning : En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument. København, 2022. 327 p.

Bibtex

@phdthesis{4bb136c632dc4bffb9ac56a810408490,
title = "Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning: En mixed methods-unders{\o}gelse af samspillet mellem l{\ae}rer, l{\ae}remiddel og styredokument",
abstract = "Denne afhandling unders{\o}ger hvilke kulturbegreber og tilgange til arbejdet med kultur og interkulturalitet, der skabes i franskfagets begynderundervisning i den danske grundskole. Afhandlingen s{\o}ger dermed at belyse hvilke kulturbegreber ligger til grund for franskundervisningen p{\aa} 5.-7. klassetrin og hvordan der arbejdes med kultur og interkulturel kompetence. Det sker ved at analysere franskundervisningens tre vigtigste perspektiver: L{\ae}reren, l{\ae}remidlet og styredokumentet.Forskningssp{\o}rgsm{\aa}lene s{\o}ges besvaret ved hj{\ae}lp af et mixed methods-design, der netop giver mulighed for at anskue virkeligheden fra forskellige vinkler. Franskundervisningen anskues dermed gennem en unders{\o}gelse af l{\ae}rerperspektivet, en l{\ae}remiddelanalyse af de hyppigst anvendte l{\ae}remidler samt en dokumentanalyse af styredokumenterne for faget fransk. Datagrundlaget er omfangsrigt og komplekst og best{\aa}r som allerede n{\ae}vnt af tre overordnede typer, der b{\aa}de indeholder kvalitative og kvantitative data. Unders{\o}gelsen bygger p{\aa} socialkonstruktivismen s{\aa}vel som pragmatismen, hvilket afspejler sig i projektets forskningssp{\o}rgsm{\aa}l, design og anvendte metoder. Alle data analyseres ved hj{\ae}lp af en kvalitativ tematisk analyse, s{\aa}ledes at de forskellige perspektiver integreres i {\'e}n samlet analyse. Afhandlingen tager sit teoretiske afs{\ae}t i det klassiske og det komplekse kulturbegreb, som det beskrives af Bundgaard (2006) samt Byrams model for interkulturel kompetence (Byram, 2020).Afhandlingens analyser peger p{\aa}, at franskundervisningen er nationalt forankret med et s{\ae}rligt fokus p{\aa} Frankrig. Fremstillingen af kulturdimensionen synes overvejende at bygge p{\aa} det klassiske kulturbegreb, hvor der fokuseres p{\aa} simplificerede og stereotype f{\ae}lles normer og s{\ae}regne karakteristika ved et land og dets nationalkultur. Tilgangen til det kulturundervisningen bliver prim{\ae}rt monokulturel med fokus p{\aa} Frankrig og {\textquoteright}fransk kultur{\textquoteright}. Der er endvidere data fra l{\ae}rerperspektivet, der indikerer en interkulturel med s{\ae}rligt fokus p{\aa} en sammenligning af forskelle mellem Frankrig eller andre frankofone lande og Danmark. Kulturdimensionen, herunder arbejdet med det interkulturelle, fremst{\aa}r som fagets indhold og bliver som f{\o}lge heraf reduceret til en vidensdimension, snarere end et kompetenceomr{\aa}de best{\aa}ende af viden, f{\ae}rdigheder og holdninger. Der er dog eksempler p{\aa} det komplekse kulturbegreb, hvorved der er grobund for at udvikle elevernes interkulturelle kompetence ved at s{\ae}tte fokus p{\aa} det, der skabes i f{\ae}llesskab og dermed holdningsdimensionen.Afhandlingen ser derfor potentialer i en integration og operationalisering af begreberne {\textquoteright}small culture formation{\textquoteright} (Holliday, 2019), {\textquoteright}sprogkultur{\textquoteright} (Risager, 2009) og {\textquoteright}simplexity{\textquoteright} (Dervin, 2016).",
author = "L{\"o}bl, {Stephanie Kim}",
year = "2022",
month = jul,
day = "1",
language = "Dansk",

}

RIS

TY - BOOK

T1 - Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning

T2 - En mixed methods-undersøgelse af samspillet mellem lærer, læremiddel og styredokument

AU - Löbl, Stephanie Kim

PY - 2022/7/1

Y1 - 2022/7/1

N2 - Denne afhandling undersøger hvilke kulturbegreber og tilgange til arbejdet med kultur og interkulturalitet, der skabes i franskfagets begynderundervisning i den danske grundskole. Afhandlingen søger dermed at belyse hvilke kulturbegreber ligger til grund for franskundervisningen på 5.-7. klassetrin og hvordan der arbejdes med kultur og interkulturel kompetence. Det sker ved at analysere franskundervisningens tre vigtigste perspektiver: Læreren, læremidlet og styredokumentet.Forskningsspørgsmålene søges besvaret ved hjælp af et mixed methods-design, der netop giver mulighed for at anskue virkeligheden fra forskellige vinkler. Franskundervisningen anskues dermed gennem en undersøgelse af lærerperspektivet, en læremiddelanalyse af de hyppigst anvendte læremidler samt en dokumentanalyse af styredokumenterne for faget fransk. Datagrundlaget er omfangsrigt og komplekst og består som allerede nævnt af tre overordnede typer, der både indeholder kvalitative og kvantitative data. Undersøgelsen bygger på socialkonstruktivismen såvel som pragmatismen, hvilket afspejler sig i projektets forskningsspørgsmål, design og anvendte metoder. Alle data analyseres ved hjælp af en kvalitativ tematisk analyse, således at de forskellige perspektiver integreres i én samlet analyse. Afhandlingen tager sit teoretiske afsæt i det klassiske og det komplekse kulturbegreb, som det beskrives af Bundgaard (2006) samt Byrams model for interkulturel kompetence (Byram, 2020).Afhandlingens analyser peger på, at franskundervisningen er nationalt forankret med et særligt fokus på Frankrig. Fremstillingen af kulturdimensionen synes overvejende at bygge på det klassiske kulturbegreb, hvor der fokuseres på simplificerede og stereotype fælles normer og særegne karakteristika ved et land og dets nationalkultur. Tilgangen til det kulturundervisningen bliver primært monokulturel med fokus på Frankrig og ’fransk kultur’. Der er endvidere data fra lærerperspektivet, der indikerer en interkulturel med særligt fokus på en sammenligning af forskelle mellem Frankrig eller andre frankofone lande og Danmark. Kulturdimensionen, herunder arbejdet med det interkulturelle, fremstår som fagets indhold og bliver som følge heraf reduceret til en vidensdimension, snarere end et kompetenceområde bestående af viden, færdigheder og holdninger. Der er dog eksempler på det komplekse kulturbegreb, hvorved der er grobund for at udvikle elevernes interkulturelle kompetence ved at sætte fokus på det, der skabes i fællesskab og dermed holdningsdimensionen.Afhandlingen ser derfor potentialer i en integration og operationalisering af begreberne ’small culture formation’ (Holliday, 2019), ’sprogkultur’ (Risager, 2009) og ’simplexity’ (Dervin, 2016).

AB - Denne afhandling undersøger hvilke kulturbegreber og tilgange til arbejdet med kultur og interkulturalitet, der skabes i franskfagets begynderundervisning i den danske grundskole. Afhandlingen søger dermed at belyse hvilke kulturbegreber ligger til grund for franskundervisningen på 5.-7. klassetrin og hvordan der arbejdes med kultur og interkulturel kompetence. Det sker ved at analysere franskundervisningens tre vigtigste perspektiver: Læreren, læremidlet og styredokumentet.Forskningsspørgsmålene søges besvaret ved hjælp af et mixed methods-design, der netop giver mulighed for at anskue virkeligheden fra forskellige vinkler. Franskundervisningen anskues dermed gennem en undersøgelse af lærerperspektivet, en læremiddelanalyse af de hyppigst anvendte læremidler samt en dokumentanalyse af styredokumenterne for faget fransk. Datagrundlaget er omfangsrigt og komplekst og består som allerede nævnt af tre overordnede typer, der både indeholder kvalitative og kvantitative data. Undersøgelsen bygger på socialkonstruktivismen såvel som pragmatismen, hvilket afspejler sig i projektets forskningsspørgsmål, design og anvendte metoder. Alle data analyseres ved hjælp af en kvalitativ tematisk analyse, således at de forskellige perspektiver integreres i én samlet analyse. Afhandlingen tager sit teoretiske afsæt i det klassiske og det komplekse kulturbegreb, som det beskrives af Bundgaard (2006) samt Byrams model for interkulturel kompetence (Byram, 2020).Afhandlingens analyser peger på, at franskundervisningen er nationalt forankret med et særligt fokus på Frankrig. Fremstillingen af kulturdimensionen synes overvejende at bygge på det klassiske kulturbegreb, hvor der fokuseres på simplificerede og stereotype fælles normer og særegne karakteristika ved et land og dets nationalkultur. Tilgangen til det kulturundervisningen bliver primært monokulturel med fokus på Frankrig og ’fransk kultur’. Der er endvidere data fra lærerperspektivet, der indikerer en interkulturel med særligt fokus på en sammenligning af forskelle mellem Frankrig eller andre frankofone lande og Danmark. Kulturdimensionen, herunder arbejdet med det interkulturelle, fremstår som fagets indhold og bliver som følge heraf reduceret til en vidensdimension, snarere end et kompetenceområde bestående af viden, færdigheder og holdninger. Der er dog eksempler på det komplekse kulturbegreb, hvorved der er grobund for at udvikle elevernes interkulturelle kompetence ved at sætte fokus på det, der skabes i fællesskab og dermed holdningsdimensionen.Afhandlingen ser derfor potentialer i en integration og operationalisering af begreberne ’small culture formation’ (Holliday, 2019), ’sprogkultur’ (Risager, 2009) og ’simplexity’ (Dervin, 2016).

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Kulturbegreber og interkulturalitet i franskfagets begynderundervisning

CY - København

ER -

ID: 321555871