Mundtlighed i fremmedsprogsfagene og verden ind i sprogundervisningen
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet inviterer for tredje år i træk til en gymnasiedag, hvor I kan komme og høre om aktuel forskning af relevans for sprogfagene, som kan inspirere jeres egen undervisning.
Gymnasiedagen finder sted torsdag den 7. marts 2024 og temaerne vil være mundtlighed i fremmedsprogsfagene og verden ind i sprogundervisningen.
Praktiske informationer
Det koster 300 kroner at deltage i dagen, og beløbet dækker materialer og forplejning.
Tilmeld dig Engeroms gymnasiedag.
Tilmelding skal ske senest den 1. marts 2024.
8:30 - 9:00 | Ankomst og morgenmad |
9:00 - 9:15 | Velkomst ved dekan Kirsten Busch Nielsen Introduktion til programmet ved Anna Sandberg |
Første del: Mundtlighed i fremmedsprogsfagene
9:15 - 10:00 |
Slobodanka Dimova: Fra Teori til Praksis: Fremme Mundtlig Fluency i Undervisningen |
10:00 - 10:15 | Kort kaffepause |
10:15 - 11:00 | Lars Behnke: Hvad kan tyskere og danskere lære om hinanden?” – ”Was können Deutsche und Dän*innen übereinander lernen? Dette var spørgsmålet i et online-tandem-projekt mellem danske tyskstuderende og tyske danskstuderende i efteråret 2023. For at finde svar tog de ud og lavede mundtlige interviews i begge lande. Det indsamlede materiale indgik i en tysk-dansk quiz-app, som de studerende selv har udviklet. I mit oplæg vil jeg præsentere projektet som et eksempel på et meningsfuldt arbejde med mundtlighed i undervisningen af tysk som fremmedsprog. |
11:00 - 12:00 | Sprogspecifik workshop. Ideer til materialer og undervisningsformer med fokus på mundtlighed i engelsk (4A.0.56), fransk (4A.0.68), italiensk (4A.1.46), spansk (4A.1.68) og tysk (4A.1.15). |
12:00 - 13:00 | Frokost |
Anden del: Verden ind i sprogundervisningen
13:00 - 13:45 | Simon Cecchin Birk: Populismens mange ansigter De seneste tre årtier har populismen i stigende grad vundet indpas i Europa, men hvordan kan vi genkende og forstå fænomenet? Med afsæt i en klar teoretisk ramme giver oplægget en praktisk indføring i den særligt illustrative italienske populisme, trækker tråde til både venstre- og højreorienterede populister i andre europæiske lande, og kommer med inspiration til, hvordan man med fordel kan arbejde med den kontekstspecifikke populisme i sprogfagenes undervisning. |
13:45 - 14:30 | Ulla Rahbek: Flygtningefiguren i engelsksproglig nutidslitteratur I dette oplæg vil fokus være på flygtningefiguren i den anglofone nutidslitteratur. Flygtningelitteratur bringer ikke bare verden ind i det engelske sprog – den tematiserer også mødet mellem etik og æstetik på en måde, der kan åbne op for produktive klassediskussioner om litteraturens rolle i dagens samfund. |
14:30 - 14:45 | Kort pause med kaffe og kage |
14:45 - 15:30 | Workshop om verden ind i sprogfagene. Hvordan kan fremmedsprogene arbejde videre med samfundsrelevante temaer som populisme og flygtningefiguren i studieretningsprojekter og undervisningsforløb? (lokaler 4A.0.56, 4A.0.68, 4A.1.15, 4A.1.46, 4A.1.68) |
15:30 - 16:00 | Anna Sandberg: Om Engeroms brobygningsaktiviteter og tilbud til gymnasiet |
16:00 - 17:00 | Opsamling, afrunding og reception |