17. november 2021

Echoes of English - doktordisputats

Påvirkning fra engelsk

Sprogforsker Henrik Gottlieb fra Institut for Engelsk, Germansk og Romansk forsvarede fredag d. 29. oktober sin doktordisputats "Echoes of English. Anglicisms in Minor Speech Communities – with Special Focus on Danish and Afrikaans."

Henrik Gottlieb
Sprogforsker Henrik Gottlieb

- Dansk har altid lånt fra skiftende tiders dominerende sprog. Men gennem det 20. århundrede blev den engelske påvirkning stadig kraftigere, og her i det 21. århundrede er den "monumental" og består af op mod 12.000 anglicismer.

Det siger sprogforsker og lektor Henrik Gottlieb fra Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, som fredag d. 29. oktober forsvarede sin doktordisputats.

Disputatsen rummer blandt andet en række empiriske undersøgelser af den engelske påvirkning af dansk gennem historien, herunder en et kapitel om den overraskende brug af engelske fornavne i Norden.

Disputatsen bygger på henved 20 års forskning i engelsk påvirkning af (især) dansk og udkom sidste år på forlaget Peter Lang i Berlin: Echoes of English. Anglicisms in Minor Speech Communities – with Special Focus on Danish and Afrikaans.

Vil du vide mere om afhandlingen, kan du kontakte Henrik Gottlieb.