23. april 2024

Vi elsker eksperter! - et lille opgør med nogle af tidens populisme-strømninger

Forskningsformidling

Tyrefægtning, det amerikanske valgsystem, murens fald, romantikken og populisme er blandt de mange emner, man kan høre om i en podcast med nogle af Danmarks klogeste forskerhjerner.

Vi elsker eksperter, podcast på Engerom

De medvirkende i podcasten kommer fra en række sprog- og kulturfag på Københavns Universitet, og det er således den nyeste forskningsbaserede viden, lyttere af podcasten bliver præsenteret for.

- Meget af den forskning, vi laver på instituttet, er både interessant og relevant for omverdenen – og den kan sagtens finde plads andre steder end i forskningsjournalerne. Vi er stolte af vores forskning, og vi mener, at eksperter er noget værd. Så podcastens titel, ’Vi elsker eksperter!’, er også tænkt som en lille provokation og et opgør med nogle af tidens populisme-strømninger, fortæller Robert Rix, der er viceinstitutleder på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk (EnGeRom) på KU.

På EnGeRom uddanner man bl.a. undervisere til fagene engelsk, fransk, spansk og tysk i gymnasieskolen. Og mange af emnerne i podcasten passer da også perfekt til sprog- og historieundervisningen på gymnasierne.

- Et afsnit varer omkring 20 minutter, så det er en perfekt lille kondenseret videnssnack, man som gymnasielærer kan bruge til fx at introducere et emne eller et forløb i sin undervisning. Vi har blandet emnerne, så der både er noget om sprog, som passer perfekt til gymnasieskolen, men der er også litterære og samfundsfaglige emner, som også kan bruges i gymnasiet, men som også er af mere generel interesse for et alment publikum, forklarer Robert Rix.

- Vores håb er, at podcasten, ud over at kunne bruges i undervisningen, også kan fungere som inspiration for SRP-opgaver og andre opgaver på gymnasiet og for bachelorprojekter og specialer på universitetet. Det er også derfor, vi i alle afsnit har en række anbefalinger med til sidst – så kan man bruge dem som inspiration til at læse videre, forklarer Catherine Kragh-Müller Pape, der er vært på podcasten og den, der på lytterens vegne stiller spørgsmål til forskerne om deres emner.

Robert Rix og Cathrine Kragh-Müller Pape mener, at det har gjort arbejdet med at finde emner og lave et format på podcasten meget nemmere, at de fra starten har haft så skarp en målgruppe.

- Når vi har udvalgt emner, har vi bl.a. kigget på, hvad der er relevant for gymnasieskolen. Hvad rører sig derude, og hvad bliver der undervist i. Vores mål har været at lave en podcast med nogle emner, der skal kunne leve i lang tid, siger Robert Rix.

Undervisning og rekruttering hånd i hånd

Podcasten er frit tilgængelig på KU’s brobygningsportal Fokus og på alle gængse podcast-streamingtjenester. Og Robert Rix har oplevet at blive kontaktet af kernemålgruppen:

Robert Rix og Cathrine Kragh-Müller Pape
Cathrine Kragh-Müller Pape og Robert Rix er initiativtagere til Engeroms podcast

- Jeg har fået flere henvendelser om podcasten på LinkedIn. En lytter skrev til mig, at hun bruger afsnittet om romantikken i sin undervisning. Hun beder indledningsvist eleverne lytte til det, så de får en fornemmelse for emnet, før hun går videre med sine tekster. Det giver noget afveksling i undervisningen. Vi kan se på vores aflytninger, at der indimellem kommer nogle ordentlige hop, hvor det er tydeligt, at der har siddet en stor gymnasieklasse og lyttet til et bestemt afsnit på samme tid, fortæller Robert Rix.

Cathrine Kragh-Müller Pape tilføjer, at man som gymnasielærer også kan gøre sine elever opmærksomme på podcasten som en overskuelig måde at tilegne sig ekstra viden på:

- Man kan bruge podcasten i undervisningen, men eleverne kan også bruge den som forberedelse eller lytte til den som en lektie. Og den kan bruges i mange fag, det er ikke begrænset til sprogfagene. Det er jo generelle emner, og man kan sagtens have et forløb om romantikken, fodbold eller tyrefægtning i dansk. Forskerne taler i et sprog, der er tilpasset målgruppen, og faktisk har en sidegevinst ved det været, at forskerne har oplevet, hvor sjovt og engagerende det er at tale om forskning på den måde – de har oplevet glæden ved at gå i dybden med et emne, hvor alle kan være med, siger hun.

Ved at nå ud til så mange gymnasielever har podcasten også en potentiel rekrutteringsmæssig effekt, håber Robert Rix:

- Eleverne kan sidde og lytte til spændende fortællinger om tyrefægtning, fodbold og populærkultur og blive inspireret til også at ville være en del af instituttets miljø. Podcasten gør det muligt for os at vise vores mange facetter og relationer til omverdenen, og når man har hørt alle afsnittene, har man et bredt indtryk af instituttet.

Nye afsnit på vej

Podcasten består indtil nu af ti afsnit, og i øjeblikket er produktionen af fem nye afsnit i fuld gang. I de fem nye afsnit kan lytterne bl.a. glæde sig til at høre om højreradikaliseringen i Frankrig, kvindelige forfattere og skribenter i victoriatiden, Frankenstein og dansk frisind.

- Og så har vi lige indspillet en virkelig fed episode om unge og digitale fællesskaber. Den er super relevant i forhold til, hvordan sociale medier og digitale fællesskaber er blevet en form for kulturel kapital, fortæller Cathrine Kragh-Müller Pape og tilføjer, at netop det afsnit bliver udgivet som det første af de fem nye. Det sker i slutningen af marts.

Hvis du vil vide mere om podcasten, kan du kontakte:

Robert Rix, viceinstitutleder
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet,