Kom til årsmøde og soirée littéraire om Flaubert og Baudelaire i Fransk Alumneforening

På grund af COVID-19-pandemien har arrangementerne i Fransk Alumneforening været begrænsede siden september sidste år. Men nu er der lys for enden af tunnelen, hvilket vi gerne vil markere ved at afvikle vores årsmøde efterfulgt af en soirée littéraire i selskab med Peter Borum, der vil holde foredrag om Flaubert og Baudelaire — i anledning af 200-året for deres fødsel — onsdag den 19. maj kl. 19.00 til 21.30.

Vi håber på at kunne afholde arrangementet på Københavns Universitet, Søndre Campus, hvis der er åbnet op for fysiske arrangementer på dette tidspunkt. Ellers vil arrangementet blive afholdt online på Zoom (se link nedenfor).

Årsmøde

Som altid er der rig mulighed for at påvirke foreningens virke ved at blive aktiv i bestyrelsen. Du kan også nøjes med at få indflydelse ved blot at komme med idéer til arrangementer og indsatser i resten af 2021 ved at møde op til årsmødet.

Dagsorden
1.    Valg af dirigent
2.    Valg af referent
3.    Godkendelse af dagsorden
4.    Bestyrelsens årsberetning samt fremlæggelse af regnskab
5.    Behandling af evt. indkomne forslag
6.    Valg af bestyrelse
7.    Valg af to revisorer
8.    Eventuelt

Forslag til behandling fra medlemmerne skal være bestyrelsen i hænde senest 3 uger før årsmødet og sendes til franskalumne@hotmail.com. Forslag til ændringer i kontingent vil tidligst have virkning fra og med næste kalenderår.

Hvorfor ingen vinsmagning i år?

For første gang siden FAFs grundlæggelse i 2007 kan vi desværre ikke kombinere årsmødet med den traditionelle vinsmagning. Det skyldes KU's aktuelle alkoholpolitik, der som følge af COVID-19-situationen ikke tillader udskænkning af alkohol ved arrangementer på KU's matrikler. Restriktionerne bliver tidligst lempet til efterårssemesteret. Bestyrelsen overvejer at kombinere et af efterårets arrangementer med vinsmagning, hvis det bliver muligt. Nærmere info kommer på den anden side af sommeren, når vi ved mere.

Soirée littéraire om Flaubert og Baudelaire

Charles Baudelaire (1821-1867) og Gustave Flaubert (1821-1880) er ikke kun fælles om at være født samme år og om begge at blive stillet for retten som godt og vel 36-årige i 1857, hver især anklaget for anstødelige skriverier i hovedværkerne Syndens blomster — Helvedesblomsterne eller Det ondes blomster, kort sagt Les fleurs du mal — og Madame Bovary.

De er også fælles om at være berømt for deres kontrollerede og skønhedssøgende skrivemåde. Flaubert udarbejder en prosa, der fjerner sig fra den poetiske funktions gentagelser, som Baudelaire til gengæld koncentrerer til det yderste — når de to da ikke prøver sig frem med poetisk prosa.

Gemt i deres arbejde med skriftens fuldkommenhed ligger den moderne anfægtelse i forhold til litteraturens mulighed. Her bliver skønheden til en "metode", og metodens resultater hverken rigtig udtrykker eller udgør selv det "ideal", skrivearbejdet forholder sig til. Noget mere flygtigt træder frem, og vanskeligheden ved at skrive bliver på samme tid principiel og usynlig i teksternes selvberoende rum.

Hvis arrangementet afholdes fysisk, byder Fransk Alumneforening i aftenens løb på kaffe, te og kage.

Tilmelding til arrangementet skal ske senest mandag den 17. maj 2021

Hvad: Årsmøde og soirée littéraire om Flaubert og Baudelaire med Peter Borum

Hvornår: Onsdag den 19. maj 2021 kl. 19.00

Hvor: Københavns Universitet, Søndre Campus, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Emil Holms Kanal 6, bygning 24, lokale 23.0.49, 2300 København S.