Studerende holder oplæg

Specialeaften i Fransk Alumneforening

Fransk Alumneforening indbyder til specialeaften tirsdag den 8. november kl. 19.30 på Københavns Universitet Søndre Campus (lokale 24.4.01). Kom og få en fransk saltvandsindsprøjtning med aktuelle problemstillinger i den fransksprogede verden. Hør om nogle af de interessante og mangfoldige franskrelaterede emner, der er blevet skrevet speciale om inden for det sidste år, eller bliv inspireret til at skrive din egen opgave.

I aftenens løb vil der både komme fokus på konkrete emner og på selve specialeskrivningsprocessen, det vil sige hvordan man kommer fra idé til konkret produkt. Og så vil der ikke mindst blive rig mulighed for at stille spørgsmål til oplægsholderne.

Deltagelse og tilmelding

Fransk Alumneforening byder i aftenens løb på lidt snacks og et glas vin. Tilmelding til arrangementet skal ske senest den 6. november 2022 ved brug af følgende link:

Tilmelding til arrangementet skal ske senest søndag den 6. november via dette link.

Arrangementet er gratis for medlemmer og koster 30 kroner for ikke-medlemmer (kan betales kontant eller via MobilePay på selve aftenen).

Præsentationer af specialer

Danièle Eychenne: La traduction automatique - Étude des pratiques déclarées des apprenants de français au collège au Danemark

Formålet med specialet har været at undersøge udskolingselevers brug af og syn på oversættelsesmaskiner (OM) i franskundervisningen i grundskolen i Danmark. Undersøgelsen er motiveret af, at OM, som for eksempel Google Translate, er blevet en daglig udfordring for lærerne i sprogundervisningen. Med afsæt i resultater fra eksisterende forskning og studier om anvendelse af OM på universitets- og gymnasieniveau har jeg udarbejdet et onlinespørgeskema. Jeg vil i mit oplæg kort præsentere mine metodiske overvejelser samt dele resultaterne af min undersøgelse, og hvorfor jeg i min konklusion argumenterer for en pædagogisk og didaktisk anvendelse af OM i sprogundervisningen.

Kathrine Hestad: La motivation des apprenants de français et le rôle motivateur de l’enseignante

Specialet handler om elevers motivation i fremmedsprogsindlæringen. Formålet med specialet var at undersøge, hvilke elementer og faktorer der påvirker elevers motivation for at lære fransk, samt hvilken rolle underviseren spiller for denne motivation. For at undersøge dette har jeg arbejdet med en gruppe 1.g-elever på et gymnasium i København og indsamlet forskellige typer data, både af kvalitativ og kvantitativ karakter. I mit oplæg vil jeg dele mine metodiske og faglige overvejelser samt undersøgelsens resultater, og hvad jeg har lært af processen.

Jeannie Røjkjær: Organisationskultur i et interkulturelt perspektiv

I samarbejde med den danske virksomhed, The Color Club undersøgte specialet de kulturelle tendenser i virksomhedens vietnamesiske afdeling. De kulturelle tendenser, som blev undersøgt i specialet, er værdier, normer og opførsel. Ydermere havde undersøgelsen til formål at forstå, hvordan de vietnamesiske kulturelle tendenser påvirker virksomheden. Ud fra disse forståelser satte specialet fokus på, hvordan managere kan tilpasse og forbedre deres kommunikation, her med The Color Club som eksempel.

Husk tilmelding