Årsmøde og frankofone forfattere

Fransk Alumneforening inviterer til årsmøde og arrangement om modtagelsen af frankofone forfattere i Danmark.

Modtagelsen af frankofone afrikanske forfattere i Danmark (ved Simon Hartling)

Hvad lægges der vægt på, når frankofone afrikanske forfattere lanceres på det danske bogmarked og anmeldes af danske kritikere? Hvilke geografiske kategorier bliver disse forfattere anbragt i? Er de først og fremmest afrikanske, eller ses de som repræsentanter for afrikanske nationer? Og endelig: Hvilke kulturelle eller litterære traditioner bliver forfatterne forbundet med, når de skal præsenteres for et dansk publikum?

Hvordan kan danske forlæggere og kritikeres kategoriseringer forklares? Og hvad mener forfatterene selv, vil de overhovedet være repræsentanter for et bestemt land eller et helt kontinent?

I oplægget bliver ovenstående spørgsmål besvaret ud fra undersøgelser af periteksten (den sproglige indramning, som forlaget står for) og epiteksten (den litterære anmeldelse). Indledningsvis gives et overblik over, hvad der i det 21. århundrede overhovedet er kommet på dansk af fransksprogede afrikanske forfattere. Men det er slet ikke helt nemt at afgøre, hvornår en forfatter er ”afrikansk”. Tænk bare på Albert Camus, Marie Ndiaye eller Faïza Guène.

Dagsorden for årsmødet:

• Valg af dirigent
  • Valg af referent
  • Godkendelse af dagsorden
  • Bestyrelsens årsberetning samt fremlæggelse af regnskab
  • Behandling af eventuelle indkomne forslag
  • Valg af bestyrelse
  • Valg af to revisorer
  • Eventuelt

Forslag til behandling fra medlemmerne skal være bestyrelsen i hænde senest 3 uger før årsmødet og sendes til franskalumne@hotmail.com. Forslag til ændringer i kontingent vil tidligst have virkning fra og med næste kalenderår.

Tilmelding

Arrangementet er gratis for alle, og Fransk Alumneforening byder i aftenens løb på et glas vin og lidt snacks.

Tilmeldingsfrist for arrangementet er søndag den 16. april.

Tilmelding til arrangementet er lukket.