Protestpartier, populister og partisoldater – Italien går til valg

Dekorativt

I starten af sommeren gik den italienske premierminister af – teknokraten ”Super”-Mario Draghi havde fået nok af de politiske trakasserier og sendte dermed ansvaret tilbage til vælgerne.

Nu skal italienerne tage stilling til, hvem de mener er bedst egnet til at løse udfordringer som;

• Den stadigt voksende gældskrise
  • (Ungdoms)arbejdsløshed
  • Stigende inflation og elpriser
  • Pensionsreformer
  • Gastronomiske hjælpepakker fra EU.

Venstrefløjen står svækket tilbage, midterpartierne er i vildrede og højrefløjen vejrer morgenluft.

Bliver den kommende regering sammensat af populister med rødder i fascismen eller finder de gamle magtpartier fælles fodslag? Får Italien sin første kvindelige statsminister? Og hvad med Berlusconi?

Det og meget mere kan du blive klogere på, når Italiensk Kandidatforening i samarbejde med Podcasten Colosseum inviterer til politisk valgarrangement med fire af de fremmeste danske forskere på området.

Der vil være vin og snacks under arrangementet.

Tilmelding er nødvendig. Tilmeld dig her.

Deltagelse i arrangementet er gratis for medlemmer.
For gæster koster det 50 kr. som betales via netbank til Danske Bank-konto: Reg: 9570 kontonr: 1285 4056.

Ekspertpanel:

• Alberte Bové Rud – Ph.d.-studerende ved Dansk Institut for Internationale Studier (DIIS) og Århus universitet, institut for Kultur og Samfund
  • Bjørn Thomassen – Professor ved Roskilde universitet, Institut for Samfundsvidenskab og Erhverv
  • Gert Sørensen – Lektor emeritus ved Københavns Universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
  • Simon Cecchin Birk - Ph.d.-studerende ved København universitet, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk

Moderator:
William Schou