Temaaften om øen Procida

Øen Procida

Kære medlemmer

I inviteres hermed til en aften om den smukke syditalienske ø Procida.

18.30-18.45 Velkomst
18.45-19.45 Alba Granizio: Procida – historie, kultur og natur
19.45-20.00 Pause
20.00-21.00 Pia Schwarz Lausten: Arturos ø – Barndommens ø og afskeden med den

Procida – historie, kultur og natur

Foredraget giver en uddybning af de aspekter, som gør Procida unik, og som har ført til tildelingen af titlen som Italiens Kulturhovedstad 2022. Baggrunden ligger i en blanding af øens traditioner, udvikling og skønhed, som også har betaget danske kunstnere.

Alba Granizio har blandt andet udgivet Jeg klarer mig på italiensk! og Napolis tusind farver, holdt foredrag samt taget talrige andre initiativer til fremme af kendskabet til italiensk sprog og kultur i Danmark.

Barndommens ø og afskeden med den. Elsa Morantes Arturos ø

Arturos ø (1957), som indbringer Morante den prestigiøse litterære Strega-pris, kan læses som led i en afdækning af det essentielle i virkeligheden. Romanen, som foregår på øen Procida ud for Napoli, følger Arturo fra han er 14 til 16 år gammel i årene lige før Anden Verdenskrig og omhandler hans til tider smertefulde forhold til sin gådefulde far og dennes unge, nye kone. Romanen beskriver hans pubertet og afmystificering af barndommen med elementer af kvindehad, incest og homoseksualitet og er gennemsyret af en spænding mellem realitet og illusion.

Der vil være vin og snacks under arrangementet.

Husk at tilmelding er nødvendig

Deltagelse i arrangementet er gratis for medlemmer, og koster 50 kr. for gæster.
Betal beløbet via netbank til Danske Bank-konto reg.: 9570 Kontonr.: 1285 4056 eller kontant i døren.

A presto,

Italiensk Kandidatforening