Fratelli d’Italia

Fratelli d’Italia og Mads Frese

Fratelli d’Italia er et produkt af den nyfascistiske højrefløjs udvikling siden Den Kolde Krigs afslutning. Partiet, som blev stiftet i 2012 og erobrede regeringsmagten ved parlamentsvalget i 2022, inkarnerer således nyfascismens tvetydige forhold til den italienske forfatning og demokratiets institutioner.

Emnet for dette foredrag er, hvordan Giorgia Melonis regering forholder sig til det usædvanligt høje politisk-ideologiske konfliktniveau, der prægede det italienske samfund fra omkring 1960 til 1980'erne, og som stadig er kilde til indbyrdes modstridende fortællinger og fortolkninger.

Mads Frese er cand.mag. i moderne kultur og kulturformidling ved Københavns Universitet. Han har undervist som ekstern lektor ved Institut for Kunst og Kultur på Københavns Universitet, arbejdet som billedmedieoversætter, forlagskonsulent, foredragsholder og som oversætter af bøger. Han har desuden været Dagbladet Informations korrespondent i Italien fra 2007 til 2017, skribent for EUobserver, Klassekampen og andre medier. Siden 2022 har han været Kristeligt Dagblads korrespondent i Italien.

Der vil være vin og snacks under arrangementet.

Tilmelding er nødvendig HER

Deltagelse i arrangementet er gratis for medlemmer og koster 50 kr. for gæster.

Betal beløbet inden arrangementet via netbank til Danske Bank konto: Reg: 9570 Konto nr.: 1285 4056.

Husk dit navn i notefeltet. Det er også muligt at betale KONTANT i døren. Det er ikke muligt at betale med MobilePay.

A presto,

Italiensk Kandidatforening