Fuga di cervelli

Dekorativt billede

Kom med, når vi går i dybden med det stadig aktuelle emne: fuga di cervelli (hjerneflugt).

Arrangementet vil bestå af 3 oplæg. Først giver forfatter og lektor Jesper Skov et overblik over de demografiske og økonomiske udfordringer for de højtuddannede på det italienske arbejdsmarked, og dernæst perspektiveres emnet yderligere ved at de to unge italienske akademikere, Emiliano Yarca Altez og Mauro Demaria, kaster lys over, hvorfor de og mange andre unge italienere er flygtet fra Italien de sidste år.

Jesper Skovs oplæg vil være på dansk, mens Emiliano og Mauros oplæg vil være på et letforståeligt italiensk.

Program:
18:30: Jesper Skovs oplæg
19:15: kort pause
19:30: Præsentation af Emiliano
19:45: Præsentation af Mauro
20:00: Diskussion og spørgsmål / moderator Laura Valesin

Der vil være vin og snacks under arrangementet.

Kort om oplægsholderne

Jesper Skov er til daglig lektor i historie og samfundsfag på Rysensteen Gymnasium i København. Men han har i mange år også fungeret som freelance skribent og anmeldt skøn- og faglitteratur i bl.a. Weekendavisen og Politiken. Desuden er han medforfatter på bogen “Italiens historie” udgivet af Lindhardt og Ringhof i 2016.

Emiliano Yarca Altez er 25 år, kommer fra Parma i Emilia-Romagna, og arbejder nu som Submission Manager hos Ferring Pharmaceuticals. Università degli Studi di Bologna.

Mauro Demaria er 32 år, kommer fra Asti i Piemonte og arbejder i dag som Operational Excellence Manager hos Velux. Università degli Studi di Torino.

Baggrund: Landets økonomi halter bagud i forhold til andre EU-lande. Den offentlige gæld er steget til ca. 160% af BNP. Investeringen i humankapital og ny teknologi er lav, andelen af arbejdstagere med videregående uddannelse er det laveste blandt OECD-landene: 19,6% i 2019 sammenlignet med et OECD-gennemsnit på 38%.

Det lave niveau skyldes bl.a. hjerneflugt, forårsaget af lav løn og dårlige karrieremuligheder. Pr. 1. januar 2024 har Meloni regeringen indført lempelige skatteregler for at gøre det nemmere for udenlandske italienere at vende tilbage.

A presto,

Italiensk Kandidatforening

Tilmelding:

Tilmeld dig via dette link

Pris:

Deltagelse i arrangementet er gratis for medlemmer og koster 50 kr. for gæster.

Betal beløbet inden arrangementet via netbank til Danske Bank konto:

Reg: 9570 Kontonr.: 1285 4056, husk dit navn i notefeltet.

(Italiensk Kandidatforening kan IKKE modtage MobilePay)

Ellers kan der betales KONTANT i døren