Filmaften med Fritz Lang

Dekorativt billede

Sammen med Tysk Filmklub ser vi de to film
Fritz Lang (2016) af Gordian Maugg og Fritz Langs mesterværk M (1931). Filminstruktøren Fritz Lang (f. 1890 i Wien) er kendt for sine æstetiske stum- og senere tonefilm, hvor historien fortælles i en ekspressiv og dyster atmosfære. Lang var med til at revolutionere filmhistorien med sine film, som bliver kaldt nogle af de vigtigste milepæle.

I Gordian Mauggs film, der tager sit udgangspunkt i den virkelige verden, følger vi Fritz Lang, mens han sammen med sin kone samler inspiration til sin egen film M. I slutningen af 1920’erne blev Lang nemlig opmærksom på en række seksualmord på børn begået af “Vampyren fra Düsseldorf”. Samtidig med sagen – og opklaringen af den – skrev Lang sin film M om en børnemorder, der jages af politiet og underverdenen i Berlin.

Første film, Fritz Lang, starter kl. 16:30. I pausen mellem de to film (kl. 18:30-19:30) spiser vi aftensmad i Bryggens Spisehus sammen. Spisning er på egen regning, men Tysk Alumneforening byder på noget at drikke til maden. Baren i Kulturhuset Islands Brygge er åben hele aftenen.

Tilmelding til film

OBS: Begge film kræver en separat billet. Billetter til de to film er gratis.

Tilmelding til "Fritz Lang" kl. 16:30-18:30.

Tilmelding til "M – en by jager en morder" kl. 19:30-21:30.

Tilmelding til aftensmad

Aftensmad med Tysk Alumneforening mellem de to film kl. 18:30-19:30.

Tilmeldingsfrist for aftensmad er den 1. april 2023 af hensyn til bordbestilling.