Flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer - konceptualisering, læreplansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer - konceptualisering, læreplansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling. / Daryai-Hansen, Petra; Drachmann, Natascha.

I: Nordic Journal of Language Teaching and Learning, 2024.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Daryai-Hansen, P & Drachmann, N 2024, 'Flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer - konceptualisering, læreplansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling', Nordic Journal of Language Teaching and Learning.

APA

Daryai-Hansen, P., & Drachmann, N. (Accepteret/In press). Flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer - konceptualisering, læreplansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling. Nordic Journal of Language Teaching and Learning.

Vancouver

Daryai-Hansen P, Drachmann N. Flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer - konceptualisering, læreplansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling. Nordic Journal of Language Teaching and Learning. 2024.

Author

Daryai-Hansen, Petra ; Drachmann, Natascha. / Flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer - konceptualisering, læreplansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling. I: Nordic Journal of Language Teaching and Learning. 2024.

Bibtex

@article{323fb8144cd445b381eae75d23ffb476,
title = "Flersprogethedsdidaktik p{\aa} tv{\ae}rs af uddannelsesniveauer - konceptualisering, l{\ae}replansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling",
abstract = "Artiklen zoomer ind p{\aa} flersprogethedsdidaktik i en dansk uddannelseskontekst med afs{\ae}t i fund fra forsknings- og udviklingsprojektet Plurilingual Education – Minority and Majority Students{\textquoteright} Language Awareness across Educational Levels (PE-LAL), der i perioden 2020-2023 har unders{\o}gt elevers sproglige opm{\ae}rksomhed p{\aa} tv{\ae}rs af uddannelsesniveauer i rammen af en flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag (dansk, dansk som andetsprog, engelsk, fransk, tysk) og i overgangen til Almen Sprogforst{\aa}else i gymnasiet. Artiklen pr{\ae}senterer PE-LAL-projektets konceptualisering af flersprogethedsdidaktik, der er udviklet via en abduktiv tilgang, og som skelner mellem tre flersprogethedsdidaktiske tilgange samt en transversal dimension, der samlet udg{\o}r et kontinuum for flersprogethedsdidaktik. Med afs{\ae}t i konceptualiseringen freml{\ae}gger artiklen efterf{\o}lgende fund fra PE-LAL-projektets l{\ae}replansstudie, der viser, at flersprogethedsdidaktik er integreret i alle grundskolens sprogfag samt i Almen Sprogforst{\aa}else men p{\aa} forskellige m{\aa}der og med forskellige form{\aa}l, hvilket efterlader det danske sprogcurriculum med et stort flersprogethedsdidaktisk udviklingspotentiale. P{\aa} baggrund heraf samt {\o}vrige forskningsresultater fra PE-LAL-projektet, giver artiklen afslutningsvis en introduktion til projektets afsluttende Anbefalinger til en styrket flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag og i Almen Sprogforst{\aa}else i gymnasiet (bilag A). De i alt 18 anbefalinger retter sig mod b{\aa}de makroniveau (l{\ae}replaner, l{\ae}rerens grund- og efteruddannelse) samt meso- og mikroniveau (skolen, l{\ae}reren, undervisningsmaterialer, undervisningspraksis), og er et samlet {\o}nskescenarie for, hvordan flersprogethedsdidaktik kan styrkes p{\aa} forskellige niveauer vertikalt og horisontalt i den danske uddannelseskontekst. Hver anbefaling udg{\o}r et centralt bidrag i sig selv for en styrket flersprogethedsdidaktik. ",
author = "Petra Daryai-Hansen and Natascha Drachmann",
year = "2024",
language = "Dansk",
journal = "Nordic Journal of Language Teaching and Learning",
issn = "2703-8629",
publisher = "Department of Foreign Languages and Translation",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer - konceptualisering, læreplansanalyse og anbefalinger til praksisudvikling

AU - Daryai-Hansen, Petra

AU - Drachmann, Natascha

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Artiklen zoomer ind på flersprogethedsdidaktik i en dansk uddannelseskontekst med afsæt i fund fra forsknings- og udviklingsprojektet Plurilingual Education – Minority and Majority Students’ Language Awareness across Educational Levels (PE-LAL), der i perioden 2020-2023 har undersøgt elevers sproglige opmærksomhed på tværs af uddannelsesniveauer i rammen af en flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag (dansk, dansk som andetsprog, engelsk, fransk, tysk) og i overgangen til Almen Sprogforståelse i gymnasiet. Artiklen præsenterer PE-LAL-projektets konceptualisering af flersprogethedsdidaktik, der er udviklet via en abduktiv tilgang, og som skelner mellem tre flersprogethedsdidaktiske tilgange samt en transversal dimension, der samlet udgør et kontinuum for flersprogethedsdidaktik. Med afsæt i konceptualiseringen fremlægger artiklen efterfølgende fund fra PE-LAL-projektets læreplansstudie, der viser, at flersprogethedsdidaktik er integreret i alle grundskolens sprogfag samt i Almen Sprogforståelse men på forskellige måder og med forskellige formål, hvilket efterlader det danske sprogcurriculum med et stort flersprogethedsdidaktisk udviklingspotentiale. På baggrund heraf samt øvrige forskningsresultater fra PE-LAL-projektet, giver artiklen afslutningsvis en introduktion til projektets afsluttende Anbefalinger til en styrket flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag og i Almen Sprogforståelse i gymnasiet (bilag A). De i alt 18 anbefalinger retter sig mod både makroniveau (læreplaner, lærerens grund- og efteruddannelse) samt meso- og mikroniveau (skolen, læreren, undervisningsmaterialer, undervisningspraksis), og er et samlet ønskescenarie for, hvordan flersprogethedsdidaktik kan styrkes på forskellige niveauer vertikalt og horisontalt i den danske uddannelseskontekst. Hver anbefaling udgør et centralt bidrag i sig selv for en styrket flersprogethedsdidaktik.

AB - Artiklen zoomer ind på flersprogethedsdidaktik i en dansk uddannelseskontekst med afsæt i fund fra forsknings- og udviklingsprojektet Plurilingual Education – Minority and Majority Students’ Language Awareness across Educational Levels (PE-LAL), der i perioden 2020-2023 har undersøgt elevers sproglige opmærksomhed på tværs af uddannelsesniveauer i rammen af en flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag (dansk, dansk som andetsprog, engelsk, fransk, tysk) og i overgangen til Almen Sprogforståelse i gymnasiet. Artiklen præsenterer PE-LAL-projektets konceptualisering af flersprogethedsdidaktik, der er udviklet via en abduktiv tilgang, og som skelner mellem tre flersprogethedsdidaktiske tilgange samt en transversal dimension, der samlet udgør et kontinuum for flersprogethedsdidaktik. Med afsæt i konceptualiseringen fremlægger artiklen efterfølgende fund fra PE-LAL-projektets læreplansstudie, der viser, at flersprogethedsdidaktik er integreret i alle grundskolens sprogfag samt i Almen Sprogforståelse men på forskellige måder og med forskellige formål, hvilket efterlader det danske sprogcurriculum med et stort flersprogethedsdidaktisk udviklingspotentiale. På baggrund heraf samt øvrige forskningsresultater fra PE-LAL-projektet, giver artiklen afslutningsvis en introduktion til projektets afsluttende Anbefalinger til en styrket flersprogethedsdidaktik i grundskolens sprogfag og i Almen Sprogforståelse i gymnasiet (bilag A). De i alt 18 anbefalinger retter sig mod både makroniveau (læreplaner, lærerens grund- og efteruddannelse) samt meso- og mikroniveau (skolen, læreren, undervisningsmaterialer, undervisningspraksis), og er et samlet ønskescenarie for, hvordan flersprogethedsdidaktik kan styrkes på forskellige niveauer vertikalt og horisontalt i den danske uddannelseskontekst. Hver anbefaling udgør et centralt bidrag i sig selv for en styrket flersprogethedsdidaktik.

M3 - Tidsskriftartikel

JO - Nordic Journal of Language Teaching and Learning

JF - Nordic Journal of Language Teaching and Learning

SN - 2703-8629

ER -

ID: 358018721