Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet. / Christensen, Gerd.

I: Kognition & Paedagogik, Bind 27, Nr. 106, 7, 2017, s. 76-89.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Christensen, G 2017, 'Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet', Kognition & Paedagogik, bind 27, nr. 106, 7, s. 76-89.

APA

Christensen, G. (2017). Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet. Kognition & Paedagogik, 27(106), 76-89. [7].

Vancouver

Christensen G. Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet. Kognition & Paedagogik. 2017;27(106):76-89. 7.

Author

Christensen, Gerd. / Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet. I: Kognition & Paedagogik. 2017 ; Bind 27, Nr. 106. s. 76-89.

Bibtex

@article{d9d1fa0d14b5406dac04f4cd8c7bd29c,
title = "Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet",
abstract = "Form{\aa}let med denne artikel er at diskutere, hvordan man kan anskue de hyppigt forekommende konflikter i studerendes projektgrupper som noget, der rummer et kreativt potentiale for gruppen og dens projekt. Dette sker med afs{\ae}t i interviewuddrag med studerende, der belyses igennem Morris Nitsuns teori om anti-gruppen og Bions teori om grundantagelsesaktivitet, som f{\ae}nomener, der eksisterer i alle grupper, og som rummer gruppemedlemmernes samlede frustrationer ved l{\ae}ring og udvikling. I v{\ae}rste fald kan anti-gruppen v{\ae}re destruktiv for gruppens liv og f{\o}re til eksklusion af gruppemedlemmer. Men udnyttet rigtigt rummer den udviklingsmuligheder for de enkelte gruppemedlemmer og for gruppen som helhed. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Bion, anti-gruppen, projektp{\ae}dagogik, gruppearbejde",
author = "Gerd Christensen",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "27",
pages = "76--89",
journal = "Kognition & Paedagogik",
issn = "0906-6225",
publisher = "Dansk Psykologisk Forlag",
number = "106",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Gruppekonflikternes kreative potentialer - anti-gruppen i projektarbejdet

AU - Christensen, Gerd

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Formålet med denne artikel er at diskutere, hvordan man kan anskue de hyppigt forekommende konflikter i studerendes projektgrupper som noget, der rummer et kreativt potentiale for gruppen og dens projekt. Dette sker med afsæt i interviewuddrag med studerende, der belyses igennem Morris Nitsuns teori om anti-gruppen og Bions teori om grundantagelsesaktivitet, som fænomener, der eksisterer i alle grupper, og som rummer gruppemedlemmernes samlede frustrationer ved læring og udvikling. I værste fald kan anti-gruppen være destruktiv for gruppens liv og føre til eksklusion af gruppemedlemmer. Men udnyttet rigtigt rummer den udviklingsmuligheder for de enkelte gruppemedlemmer og for gruppen som helhed.

AB - Formålet med denne artikel er at diskutere, hvordan man kan anskue de hyppigt forekommende konflikter i studerendes projektgrupper som noget, der rummer et kreativt potentiale for gruppen og dens projekt. Dette sker med afsæt i interviewuddrag med studerende, der belyses igennem Morris Nitsuns teori om anti-gruppen og Bions teori om grundantagelsesaktivitet, som fænomener, der eksisterer i alle grupper, og som rummer gruppemedlemmernes samlede frustrationer ved læring og udvikling. I værste fald kan anti-gruppen være destruktiv for gruppens liv og føre til eksklusion af gruppemedlemmer. Men udnyttet rigtigt rummer den udviklingsmuligheder for de enkelte gruppemedlemmer og for gruppen som helhed.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Bion

KW - anti-gruppen

KW - projektpædagogik

KW - gruppearbejde

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 27

SP - 76

EP - 89

JO - Kognition & Paedagogik

JF - Kognition & Paedagogik

SN - 0906-6225

IS - 106

M1 - 7

ER -

ID: 187264442