Ingen modsætning mellem progressiv pædagogik og "faglighed"

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Ingen modsætning mellem progressiv pædagogik og "faglighed". / Øland, Trine.

I: Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen, Nr. 1, 18.02.2013, s. 29-34.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Øland, T 2013, 'Ingen modsætning mellem progressiv pædagogik og "faglighed"', Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen, nr. 1, s. 29-34.

APA

Øland, T. (2013). Ingen modsætning mellem progressiv pædagogik og "faglighed". Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen, (1), 29-34.

Vancouver

Øland T. Ingen modsætning mellem progressiv pædagogik og "faglighed". Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen. 2013 feb. 18;(1):29-34.

Author

Øland, Trine. / Ingen modsætning mellem progressiv pædagogik og "faglighed". I: Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen. 2013 ; Nr. 1. s. 29-34.

Bibtex

@article{28659741ff324a51978eaf43d347d8c8,
title = "Ingen mods{\ae}tning mellem progressiv p{\ae}dagogik og {"}faglighed{"}",
abstract = "Skolepolitik og p{\ae}dagogisk fremsynethed pr{\ae}senteres ofte som alternativer til tidligere tiders skolepolitik og p{\ae}dagogik. Det ligger i sagens natur, at det der eksisterer eller har eksisteret, er udgangspunktet for eventuel nyt{\ae}nkning, videreudvikling eller oppositionel t{\ae}nkning. Hvad der ogs{\aa} ligger i sagens natur, men ofte ikke bem{\ae}rkes, er at nutiden eller fortiden i denne bev{\ae}gelse fort{\ae}lles p{\aa} en s{\ae}rlig m{\aa}de. Der etableres fort{\ae}llinger om fortiden og de bruges som foruds{\ae}tning for at klarg{\o}re og skabe tilslutning til fremadrettede synspunkter. Dermed f{\aa}r fort{\ae}llingen om fortiden betydning for forestillingsevnen og udsynet. Denne artikel handler om det man kan kalde myten om faglighed som progressivismens mods{\ae}tning. De sidste mange {\aa}rs skolepolitik og en del p{\ae}dagogisk fremsynethed, har i stort omfang forholdt sig til 1960{\textquoteright}ernes og 1970{\textquoteright}ernes p{\ae}dagogik, som noget man nu skulle v{\ae}k fra. Det man skulle v{\ae}k fra blev ben{\ae}vnt ”rundkredsp{\ae}dagogik”, ”kulturradikalisme” og ”reformp{\ae}dagogik” i enhedsskolens {\ae}ra, og opg{\o}ret med disse p{\aa}st{\aa}ede p{\ae}dagogiske f{\ae}nomener blev symbol p{\aa} en statsform man ville v{\ae}k fra. Artiklen viser, at myten og fordommene bliver sv{\ae}r at fastholde, hvis det tages i betragtning hvad 1960'ernes og 1970'ernes progressive p{\ae}dagogik gik ud p{\aa}.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, progressiv p{\ae}dagogik, faglighed, skolepolitik, Ny Nordisk Skole, enhedsskole, reformp{\ae}dagogik",
author = "Trine {\O}land",
note = "Serie: God undervisning i skolen",
year = "2013",
month = feb,
day = "18",
language = "Dansk",
pages = "29--34",
journal = "Liv i skolen : tidsskriftet om l{\ae}rernes hverdag og det gode arbejde i skolen",
issn = "1398-2613",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Ingen modsætning mellem progressiv pædagogik og "faglighed"

AU - Øland, Trine

N1 - Serie: God undervisning i skolen

PY - 2013/2/18

Y1 - 2013/2/18

N2 - Skolepolitik og pædagogisk fremsynethed præsenteres ofte som alternativer til tidligere tiders skolepolitik og pædagogik. Det ligger i sagens natur, at det der eksisterer eller har eksisteret, er udgangspunktet for eventuel nytænkning, videreudvikling eller oppositionel tænkning. Hvad der også ligger i sagens natur, men ofte ikke bemærkes, er at nutiden eller fortiden i denne bevægelse fortælles på en særlig måde. Der etableres fortællinger om fortiden og de bruges som forudsætning for at klargøre og skabe tilslutning til fremadrettede synspunkter. Dermed får fortællingen om fortiden betydning for forestillingsevnen og udsynet. Denne artikel handler om det man kan kalde myten om faglighed som progressivismens modsætning. De sidste mange års skolepolitik og en del pædagogisk fremsynethed, har i stort omfang forholdt sig til 1960’ernes og 1970’ernes pædagogik, som noget man nu skulle væk fra. Det man skulle væk fra blev benævnt ”rundkredspædagogik”, ”kulturradikalisme” og ”reformpædagogik” i enhedsskolens æra, og opgøret med disse påståede pædagogiske fænomener blev symbol på en statsform man ville væk fra. Artiklen viser, at myten og fordommene bliver svær at fastholde, hvis det tages i betragtning hvad 1960'ernes og 1970'ernes progressive pædagogik gik ud på.

AB - Skolepolitik og pædagogisk fremsynethed præsenteres ofte som alternativer til tidligere tiders skolepolitik og pædagogik. Det ligger i sagens natur, at det der eksisterer eller har eksisteret, er udgangspunktet for eventuel nytænkning, videreudvikling eller oppositionel tænkning. Hvad der også ligger i sagens natur, men ofte ikke bemærkes, er at nutiden eller fortiden i denne bevægelse fortælles på en særlig måde. Der etableres fortællinger om fortiden og de bruges som forudsætning for at klargøre og skabe tilslutning til fremadrettede synspunkter. Dermed får fortællingen om fortiden betydning for forestillingsevnen og udsynet. Denne artikel handler om det man kan kalde myten om faglighed som progressivismens modsætning. De sidste mange års skolepolitik og en del pædagogisk fremsynethed, har i stort omfang forholdt sig til 1960’ernes og 1970’ernes pædagogik, som noget man nu skulle væk fra. Det man skulle væk fra blev benævnt ”rundkredspædagogik”, ”kulturradikalisme” og ”reformpædagogik” i enhedsskolens æra, og opgøret med disse påståede pædagogiske fænomener blev symbol på en statsform man ville væk fra. Artiklen viser, at myten og fordommene bliver svær at fastholde, hvis det tages i betragtning hvad 1960'ernes og 1970'ernes progressive pædagogik gik ud på.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - progressiv pædagogik

KW - faglighed

KW - skolepolitik

KW - Ny Nordisk Skole

KW - enhedsskole

KW - reformpædagogik

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 29

EP - 34

JO - Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen

JF - Liv i skolen : tidsskriftet om lærernes hverdag og det gode arbejde i skolen

SN - 1398-2613

IS - 1

ER -

ID: 44489286