Tiden og farverne: Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Standard

Tiden og farverne : Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi. / Rösing, Lilian Munk.

I: Krystalbilleder, Nr. 2, 2013, s. 9-27.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskning

Harvard

Rösing, LM 2013, 'Tiden og farverne: Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi', Krystalbilleder, nr. 2, s. 9-27. <http://krystalbilleder.dk/>

APA

Rösing, L. M. (2013). Tiden og farverne: Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi. Krystalbilleder, (2), 9-27. http://krystalbilleder.dk/

Vancouver

Rösing LM. Tiden og farverne: Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi. Krystalbilleder. 2013;(2):9-27.

Author

Rösing, Lilian Munk. / Tiden og farverne : Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi. I: Krystalbilleder. 2013 ; Nr. 2. s. 9-27.

Bibtex

@article{84ab603f4ed24578a5ac3ed722084490,
title = "Tiden og farverne: Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi",
abstract = "Artiklen er en analyse af Jacques D{\'e}mys hyperstiliserede trilogi af musikfilm fra den franske atlanterhavskyst: Lola (1960), Les parapluies de Cherbourg (1964) og Les d{\'e}moiselles de Rochefort (1967) (alle tre med musik af Michel Legrand). Analysen fokuserer p{\aa} filmenes stilistiske arbejde med dans, sang og farver og peger p{\aa} to gennemg{\aa}ende tr{\ae}k ved trilogien: fremstillingen af den d{\aa}rlige timing som et eksistentielt grundvilk{\aa}r og tendensen mod det abstrakte, ikke mindst i farvebrugen. ",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, filmanalyse, filmstil, Demy (Jacques), Les parapluies de Cherbourg, farver, film{\ae}stetik, Tid",
author = "R{\"o}sing, {Lilian Munk}",
year = "2013",
language = "Dansk",
pages = "9--27",
journal = "Krystalbilleder",
publisher = "Virkelig.dk",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Tiden og farverne

T2 - Om erindringsskakter og farvernes kraft i Jacques Demys atlanterhavstrilogi

AU - Rösing, Lilian Munk

PY - 2013

Y1 - 2013

N2 - Artiklen er en analyse af Jacques Démys hyperstiliserede trilogi af musikfilm fra den franske atlanterhavskyst: Lola (1960), Les parapluies de Cherbourg (1964) og Les démoiselles de Rochefort (1967) (alle tre med musik af Michel Legrand). Analysen fokuserer på filmenes stilistiske arbejde med dans, sang og farver og peger på to gennemgående træk ved trilogien: fremstillingen af den dårlige timing som et eksistentielt grundvilkår og tendensen mod det abstrakte, ikke mindst i farvebrugen.

AB - Artiklen er en analyse af Jacques Démys hyperstiliserede trilogi af musikfilm fra den franske atlanterhavskyst: Lola (1960), Les parapluies de Cherbourg (1964) og Les démoiselles de Rochefort (1967) (alle tre med musik af Michel Legrand). Analysen fokuserer på filmenes stilistiske arbejde med dans, sang og farver og peger på to gennemgående træk ved trilogien: fremstillingen af den dårlige timing som et eksistentielt grundvilkår og tendensen mod det abstrakte, ikke mindst i farvebrugen.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - filmanalyse

KW - filmstil

KW - Demy (Jacques)

KW - Les parapluies de Cherbourg

KW - farver

KW - filmæstetik

KW - Tid

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 9

EP - 27

JO - Krystalbilleder

JF - Krystalbilleder

IS - 2

ER -

ID: 105310595