Petra Daryai-Hansen
Lektor - forfremmelsesprogrammet
Institut for Engelsk, Germansk og Romansk
Emil Holms Kanal 6, 2300 København S
Danmark
Petra Daryai-Hansen er lektor i fremmedsprogsdidaktik og uddannelsesleder for tværdisciplinære kurser og uddannelser ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet. Hendes centrale forskningsområde er fremmedsprogsdidaktik med særlig fokus på flersprogethedsdidaktik, indholdsbaseret sprogundervisning (CLIL), interkulturel pædagogik, brobygning og lærer-/elevkognition.
Siden 2009 har hun været involveret i nationale og internationale forsknings- og udviklingsprojekter inden for feltet fremmedsprogsdidaktik, bl.a. i projekterne Framework of Reference for Pluralistic Approaches to Languages and Cultures (European Centre for Modern Languages, Europarådet), Elevernes internationale kompetencer i de gymnasiale uddannelser (Undervisningsministeriet), Sprogprofilerne i fransk, spansk og tysk (Roskilde Universitet), Den sprogstrategiske satsning - flere sprog til flere studerende (Københavns Universitet), Developing teacher competences for pluralistic approaches (European Centre for Modern Languages, Europarådet), Education for plurilingualism: Metalinguistic awareness in early instructed language learning (National Research Foundation Norway) og Femern-Bælt-projekterne Den Mentale bro, Belt Science, kultKIT og KursKultur.
I en dansk og nordisk/baltisk kontekst har hun gennem de sidste år bl.a. koordineret projekterne
- Developing the Language Awareness approach in the Nordic and Baltic countries (finansieret af Nordplus Horizontal)
- Tidligere sprogstart - ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed (finansieret af A.P. Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til Almene Formaal)
- Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context (finansieret af Nordplus Horizontal)
- Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv – en behovsanalyse i faget tysk (finansieret af det Nationale Center for Fremmedsprog)
- Tyskelevernes og -studerendes kognition (finansieret af det Nationale Center for Fremmedsprog).
De kommende tre år leder hun to forsknings-/udviklingsprojekter:
- Plurilingual Education – Minority and Majority Students' Language Awareness across Educational Levels (finansieret af Danmarks Frie Forskningsfond)
- CLIL in Languages Other Than English – Successful Transitions across Educational Stages (finansieret af European Centre for Modern Languages, Europarådet).
I 2021 har hun koordineret forelæsningsrækken "Digital series of talks on plurilingualism and interculturality". Derudover har nu deltaget i Europarådets Working Group for preparing a Draft Recommendation of the Committee of Ministers on the contribution of plurilingual education to democracy.
I Danmark indgår hun bl.a. i faggrupper ved undervisningsministeriet og GL's tænketank om sprog.
Det Humanistiske Fakultet bruger Petra Daryai-Hansens forskning som eksempel på den impact, humanistiske forskere har i samfundet. Læs casen: Sprogenes brobygger.
Find aktuelt CV og publikationsliste her.
Undervisnings- og vejledningsområder
Fremmedsprogsdidaktik, interkulturelle markedsstudier, sociolingvistik
Ugentlig træffetid: tirsdag, kl. 15-16
ID: 131853010
Flest downloads
-
1545
downloads
Tyskelevers og tyskstuderendes kognition – opsummering af undersøgelsens centrale resultater: Et projekt støttet af Det Nationale Center for Fremmedsprog
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Udgivet -
872
downloads
Tyskelevers og tyskstuderendes kognition – udfoldet opsummering af undersøgelsens centrale resultater
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til rapport › Forskning
Udgivet -
189
downloads
Rapport. Kvalitetsudvikling og efteruddannelse i et brobygningsperspektiv – en behovsanalyse i faget tysk
Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Forskning
Udgivet