15. juli 2022

Forskningsintegration i undervisning

I forårssemestret 2022 har studerende på Københavns Universitet samt studerende på læreruddannelsen på Professionshøjskolen Absalon deltaget i undervisning baseret på PE-LAL-projektets forskningsarbejde.

På Københavns Universitet er KA-emnekurset ’Sprogdidaktik i et (socio)lingvistisk perspektiv’, koordineret af Natascha Drachmann, udbudt i regi af PE-LAL-projektet for alle kandidatstuderende på Institut for Engelsk, Germansk og Romansk. To af kursets centrale temaer er flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed. Se semesterplan for emnekurset her.

På Professionshøjskolen Absalon har flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed ligeledes været centrale temaer i dansk som andetsprogsmodulet ’Undervisning af tosprogede elever’, et obligatorisk modul for alle lærerstuderende. Se plan for modulet her.

På både universitet og læreruddannelse har de studerende i undervisningen arbejdet med PE-LAL-projektets operationaliseringer af (1) flersprogethedsdidaktik og (2) sproglig opmærksomhed og har med disse som teoretisk grundlag analyseret læremidler, læreplaner samt empiriske klasserumsdata, generet i PE-LAL-projektet.
Via analyser og diskussioner har de studerende bidraget med vigtig feedback og indsigtsfulde perspektiver på PE-LAL-projektets igangværende forskningsarbejde.

Kandidatstuderendes bidrag til analyse af sproglig opmærksomhed med afsæt i klasserumsdata genereret i PE-LAL-projektet

Udover det nævnte kursus og modul ovenfor er PE-LAL-projektets forskningsarbejde også integreret i undervisningen på KA-kurset ’Fremmedsprogs- og Kulturdidaktik’ samt på ’Master i Fremmedsprogsdidaktik’ på Københavns Universitet.

Emner