13. oktober 2022

National og nordisk formidling til praksisfeltet

I efterårssemestret 2022 har Natascha Drachmann afholdt flere formidlende oplæg og workshops om flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed i en dansk og nordisk kontekst. Blandt deltagere har været lærere, lærerstuderende og læreruddannere inden for alle sprogfag i grundskolen. Med afsæt i PE-LAL-projektets to udviklede operationaliseringer har oplæggene/workshoppene haft til formål at give praksisnær inspiration til, hvordan man kan arbejde med flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed i sprogundervisningen i grundskolen. På workshoppene har deltagerne reflekteret over begrebet flersprogethed samt over hvilke potentialer og udfordringer der kan være ved at arbejde flersprogethedsdidaktisk. Derudover har deltagerne selv udviklet flersprogethedsdidaktiske aktiviteter til sprogundervisningen og arbejdet med læremiddelanalyser med afsæt i PE-LAL-projektets operationaliseringer.

Why does plurilingual education make sense for you as a coming teacher?

• Because we live in an increasingly multilingual society
  • The use of several languages, also not only the target language can result in increased motivation and building of relationships between students and the teacher
  • It is proven that it makes language learning easier - which is what I want as a language teacher
  • Gives the students a new perspective on their identity and their understanding of language + culture