5. december 2022

Sproglige Broer: Nyt undervisningsmateriale i samarbejde med forlaget Alinea

I samarbejde med forlaget Alinea har Natascha Drachmann udgivet et nyt online flersprogethedsdidaktisk undervisningsmateriale til sprogundervisning i indskoling, mellemtrin og udskoling.

Sproglige broer består af tre undervisningsforløb til:

  • Dansk- og engelskundervisning fra 1.-3. klasse
  • Dansk-, engelsk-, fransk- og tyskundervisning fra 4.-6. klasse
  • Dansk-, engelsk-, fransk- og tyskundervisning fra 7.-9. klasse

Forløbene er udviklet med afsæt i PE-LAL-projektets to operationaliseringer af flersprogethedsdidaktik og af sproglig opmærksomhed.

Forløbene bygger på en flersprogethedsdidaktik ved at bygge bro mellem sprog, som eleverne kender fra skolen (dansk, engelsk, fransk, tysk) eller sprog som eleverne ikke nødvendigvis kender (fx arabisk, hollandsk, islandsk, italiensk, norsk, spansk, svensk, tyrkisk). Formålet er at eleverne ved at sammenligne sprog og arbejde med ligheder og forskelle og sproglig transparens får udviklet deres sproglige opmærksomhed. En øget sproglig opmærksomhed er både med til at styrke elevernes sproglæring samt bidrager til elevernes sproglige almendannelse.

Forløbene skaber rum for at udvikle elevernes sproglige opmærksomhed. Den praktiske sproglige opmærksomhed udvikles via leg og spil, når eleverne eksperimenterer og skaber nye muligheder med sproget. Den metasproglige opmærksomhed udvikles når eleverne reflekterer over og taler om sprog fx i samtaler om ligheder og forskelle mellem sprog. Den kritiske sproglige opmærksomhed udvikles ved at reflektere kritisk over sprog og sprogbrug. I forløbene er sproglig opmærksomhed rettet mod forskellige niveauer af sproget, fx mod det det pragmatiske niveau i forbindelse med høflighed, mod det tekstuelle niveau i forbindelse med eventyrgenren eller mod det leksikalsk/semantiske niveau i forbindelse med ords transparens.

Vendespil med dyrelyde fra indskolingsforløbet.

De tre undervisningsforløb består af 8-9 lektioner, som er inddelt i fire forskellige temaer. Fælles for de tre undervisningsforløb er, at de alle starter med et tema om ’Min sproglige rygsæk’, som slår arbejdet med flersprogethedsdidaktik an. I dette tema producerer eleverne sprogportrætter, sprogregnbuer og sprogbiografier med henblik på at blive opmærksom på deres egen og klassens samlede flersprogethed og på, hvordan flersprogethed er en vigtig og nyttig ressource, når man skal lære sprog.

Indhold i de tre undervisningsforløb.

Forløbene indeholder udførlige lærervejledninger med rettenøgler til aktiviteterne, forslag til didaktisk organisering samt information om de integrerede sprog. 

Forløbene kan tilgås i Alineas fagportal for dansk, engelsk, fransk og tysk og forudsætter betalt abonnement.

Emner