Andet møde med projektets internationale advisory board
I starten af juni 2022 mødtes gruppen til et tre-dags seminar på Københavns Universitet. På seminaret gav projektgruppen et overblik over projektets foreløbige resultater halvvejs i projektperioden og præsenterede her bl.a. projektets foreløbige teoribaserede operationaliseringer af flersprogethedsdidaktik og sproglig opmærksomhed, resultater fra analyser af læreplaner fra sprogfagene i grundskole og fra Almen Sprogforståelse i gymnasiet samt udviklede flersprogethedsdidaktiske undervisningsmaterialer som kontekst for projektets dataindsamling. Med afsæt i projektets operationalisering af sproglig opmærksomhed arbejdede gruppen også med udvalgte klasserums- og interviewdata fra 1., 5., 7. og 9. klasse samt 1.g med henblik på at bidrage til en videre udfoldelse og forståelse af sproglig opmærksomhed på tværs af uddannelsesniveauer. Formålet med seminaret var endvidere at drøfte og koordinere den kommende EDiLiC-konference, der afholdes i København i juni 2023 samt et forslag til en fælles bogpublikation og et temanummer af Nordic Journal of Language Teaching and Learning, begge med fokus på flersprogethedsdidaktik på tværs af uddannelsesniveauer.
Tre inspirerende dage med mange spændende indsigter og perspektiver og hvor flere nye samarbejder på tværs af lande og kontekster blev etableret!
Projektets udviklede undervisningsmaterialer til indskoling, mellemtrin, udskoling og Almen Sprogforståelse, der bygger på en flersprogethedsdidaktik og som skaber rum for udvikling af elevernes sproglige opmærksomhed, er til fri download og afbenyttelse.