Symposium om sprogløft på tværs af de videregående uddannelser – erfaringsudveksling og veje frem
I december 2021 besluttede Regeringen og Folketingets partier at ’sprogkundskaber er vigtige for samhandel, samarbejde og forståelse for forhold i andre lande’ og at de ønskede at ’styrke og udbrede evner inden for tysk og fransk’. Institut for Engelsk, Germansk og Romansk inviterer til et symposium om de igangsatte initiativer. Symposiet er relevant for alle, der beskæftiger sig med sprog i uddannelsessystemet.
Regeringen og Folketinget afsatte 40 millioner kroner, bl.a. til:
- Flere undervisningstimer til studerende på tysk og fransk på universiteterne målrettet mestringen af sproget
- Intensive sprogforløb ud over den normerede sprogundervisning til lærerstuderende med tysk og fransk som undervisningsfag
- At flere kandidatstuderende på ikke-sproguddannelser kan tilbydes særlige forløb, der styrker deres sprogkompetencer i sammenhæng med deres kernefaglighed. Læs pressemeddelelsen.
Om symposiet
Dette symposium, der er organiseret af forskningsgruppen Sprog og kulturer i uddannelsessystemet, har til formål at udveksle erfaringer, dele viden og drøfte mulige fremtidige tiltag og udviklingspotentialer. Hvordan kan vi styrke de lærendes sprogfærdigheder? Hvordan kan vi tilrettelægge progression fra de gymnasiale til de videregående uddannelser? Hvordan kan vi tænke sprog ind i andre fagligheder? Hvordan har sprogløftmidlerne gjort en forskel, og hvad mangler vi at finde ud af? Alt dette og mere vil vi drøfte ved symposiet.
Dagen er inddelt i fire tematiske sessioner:
- Sprogfærdighed på BA på universiteterne.
- Sprog som tillægskompetence.
- Sprogløft på professionshøjskolerne.
- Paneldebat: Mod en bæredygtig udvikling: status og udviklingspotentialer.
Session 2 er tilrettelagt af Center for Internationalisering og Parallelsproglighed.
Tilmelding
Symposiet er gratis og åben for alle interesserede.
Tilmeld dig Symposiet om sprogløft på tværs af de videregående uddannelser
Tilmelding skal ske senest den 28. marts 2024.
Sprogløftmidlerne har haft fokus på fransk og tysk på de videregående uddannelser, men symposiet er relevant for alle, der beskæftiger sig med sprog i uddannelsessystemet – både inden for sprogfagene og sprog i andre fagligheder.
Tid |
Aktivitet |
---|---|
9:45-10:15 | Registrering, kaffe |
10:15-10:30 | Velkomst
Lisbeth Verstraete-Hansen, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet |
10:30-11:30 | Del 1: Sprogfærdighed på BA på universiteterne
Oplægsholdere:
Moderator: Kirsten Kragh, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet |
11:30-12:30 | Frokost |
12:30-13:40 | Del 2: Sprog som tillægskompetence
Oplægsholdere:
Moderator: Anne Holmen, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet |
13:40-14:00 | Kaffepause |
14:00-15:00 | Del 3: Sprogløft på professionshøjskolerne
Moderator: Petra Daryai-Hansen, Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet |
15:00-15:10 | Pause |
15:10-16:00 | Del 4: Paneldebat: Mod en bæredygtig udvikling: status og udviklingspotentialer
Deltagere:
Moderator: Lisbeth Verstraete-Hansen ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk, Københavns Universitet |
Del 1: Sprogfærdighed på BA på universiteterne
Del 2: Sprog som tillægskompetence
Del 3: Sprogløft på professionshøjskolerne
Symposiet danner udgangspunkt for en afsluttende fællespublikation – et særnummer i Nordic Journal for Language Teaching and Learning, Vol. 13 No 2 (2025).
Alle oplægsholdere og andre interesserede inviteres til at bidrage med en artikel. Artiklerne kan både være forskningsbidrag eller praksisberetninger og at de kan skrives på dansk, fransk, tysk eller engelsk. Find mere information.
Redaktørgruppe: Petra Daryai-Hansen, Mirjam Gebauer, Ana Kanareva-Dimitrovska, Kamilla Kraft, Sanne Larsen, Beate Lindemann, Stephanie Löbl, Verónica Adriana Pájaro, Angela Marx Åberg og Malin Ågren