Sprog og kulturer i uddannelsessystemet (LaCiE)
Denne gruppe samler forskere, der undersøger sprog og kulturers rolle i uddannelsessammenhæng på alle niveauer, herunder andet- og fremmedsprogsundervisning og -evaluering (dansk, engelsk, fransk, italiensk, spansk og tysk), flersprogethed, interkulturalitet og samspillet mellem sprog- og indholdslæring.
Vi deler en interesse for sprog og kulturer i uddannelsessammenhænge, sprogtilegnelse, sprogundervisning og metodologi samt for sproglige repertoirer i den akademiske verden.
Med udgangspunkt i en række teoretiske tilgange fra discipliner som lingvistik, sprogtilegnelse, sprogpædagogik og sprogpolitik belyser vi sprogundervisning og -læring gennem empiriske studier, teoriudvikling og nationalt og internationalt forskningssamarbejde.
Projekter inden for forskningsgruppen fokuserer på sprogtilegnelse og -brug i forskellige uddannelsessammenhænge, herunder sprogplanlægning og -evaluering. Dette inkluderer fokus på en fornyelse af sproguddannelser gennem en nytænkning af grænsefladen mellem sprog, kultur og interkulturelle kompetencer, herunder Content and Language Integrated Learning/EMI og nye tværsproglige tilgange som translanguaging og flersprogethedsdidaktik.
Vores forsknings- og formidlingsarbejde understøtter vores fremtrædende rolle i udviklingen af sprog i uddannelse, både i Danmark og i udlandet, gennem fortsat samarbejde med skoler, professionshøjskoler og ministerier.
- Sprogenes rolle i undervisning og læring på alle uddannelsesniveauer
- Overgange på tværs af uddannelsesniveauer (grundskoler, ungdomsuddannelser, videregående uddannelser)
- Samspillet mellem sprog, kultur og samfund i uddannelsessammenhænge
- Flersprogethedsdidaktik, translanguaging, interkulturel pædagogik
- CLIL, EMI og sprog til specifikke formål/domæner
- Literacyudvikling med fokus på både læsning og skrivning
- Fremmedsprogstilegnelse, læringsprocesser og brug af digitale medier og digitalt medieret kommunikation, herunder online tekstkorpora i sprogtilegnelse og -undervisning
- Sprogtestning og -vurdering, herunder fokus på literacy
- Language anxiety og dens rolle i sprogtilegnelse og -vedligeholdelse
- Lærer- og elevkognition
- Udvikling af forskningsbaseret undervisningskompetence i dansk, engelsk, fransk, italiensk, spansk og tysk.
- Følgeforskning inden for Sprogløft til tysk og fransk, der siden 2022 finansieres af den danske regering.
Med udgangspunkt i Strategien for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet bidrager forskningsgruppen til udviklingen og implementeringen af nye former for fremmedsprogsundervisning fra grundskolen over gymnasiet og til de videregående uddannelser, herunder uddannelse af sprogundervisere.
Dette indebærer samarbejde med interessenter i forskellige (professionelle) organisationer, institutioner og ministerier og at gøre medlemmernes forskning tilgængelig som en vidensbase for en videreudvikling af uddannelserne og undervisningen.
- CLIL across educational levels (see padlet from the symposium)
- CLIL in Languages Other Than English – Successful Transitions across Educational Stages, funded by European Centre for Modern Languages
- Developing Early Foreign Language Learning and Teaching in the Nordic/Baltic Context
- Digital series of talks on plurilingualism and interculturality
- Symposium om sprogløft på tværs af de videregående uddannelser
- Tidligere sprogstart - Ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed
- Undervisningsmaterialer til grundskolen og gymnasiet
Forskere
Navn | Titel | Telefon | |
---|---|---|---|
Behnke, Lars | Studielektor | ||
Daryai-Hansen, Petra | Lektor - forfremmelsesprogrammet | +4535334482 | |
Dimova, Slobodanka | Professor | +4535328173 | |
Flanagan, Marian | Lektor | ||
Hartling, Simon | Studielektor | +4535330026 | |
Holmen, Anne | Professor emeritus | +4535328174 | |
Jensen, Christian | Lektor | +4535330019 | |
Jespersen, Dea | Ph.d.-stipendiat | +4535326624 | |
Jäkel, Nils | Lektor | +4535334706 | |
Kirkeby, Johanne | Ph.d.-stipendiat | +4535323917 | |
Larsen, Sanne | Tenure Track Adjunkt | +4535328448 | |
Lindschouw, Jan Juhl | Lektor | +4535328432 | |
Milewczyk, Mechthild | Gæstelærer | ||
Morollon Marti, Natalia | Studielektor | +4522212578 | |
Mortensen, Janus | Professor | +4535334020 | |
Olesen, Jonas Munck | Ph.d.-stipendiat | +4535321192 | |
Schimpff, Annika Milena | Ph.d.-stipendiat | +4535326458 | |
Skov, Marianne Haugaard | Ph.d.-stipendiat | +4535325469 | |
Strudsholm, Erling | Lektor | +4535328437 | |
Søgaard, Karoline Emilie | Ph.d.-stipendiat | ||
Viala, Eric Louis Hippolyte | Studielektor | +4535328898 | |
Yessenova, Aisara | Ph.d.-stipendiat | +4535325762 |